保健衛生学部

宮本 美穂

miyamoto miho

基本情報

所属
藤田医科大学 保健衛生学部 看護学科 准教授
学位
博士(看護学)(愛知県立大学)

J-GLOBAL ID
201501012345423774
researchmap会員ID
7000013034

論文

 8
  • 宮本美穂, 柳澤理子
    日本在宅看護学会誌 11(2) 57-67 2023年2月  査読有り
  • 世古 留美、宮本 美穂、齋藤 彩那、 山田 宏哉、川戸 美由紀、谷脇 弘茂、橋本 修二
    厚生の指標 66(11) 1-5 2019年9月  査読有り
    目的 手助けや見守りを要する者がいる世帯における主介護者と他の世帯員について,健康とストレスの状況を平成22年国民生活基礎調査の匿名データに基づいて解析した。方法 統計法36条に基づく匿名データを利用した。20歳以上の世帯員から,40歳未満の手助けや見守りを要する者とその世帯員などを除く,72,024人を解析対象者とした。男女ごとに,手助けや見守りを要する者がいない世帯の世帯員を基準として,手助けや見守りを要する者がいる世帯の主介護者と他の世帯員について,通院,健康意識,悩みやストレス,こころの状態のオッズ比をそれぞれロジスティック回帰で年齢を調整して推定した。結果 手助けや見守りを要する者がいない世帯の世帯員を基準とする年齢調整オッズ比をみると,主介護者において,「悩みやストレスあり」は男性で2.14と女性で2.49,「健康意識がよくない」は男性で1.36と女性で1.31,「こころの状態がよくない」は男性で1.86と女性で1.65であり,いずれも有意(p<0.05)に大きかった。他の世帯員において,「悩みやストレスあり」は男性で1.11と大きい傾向(p<0.1),女性で1.26と有意に大きく,「こころの状態がよくない」は女性で1.30と有意に大きかった。結論 手助けや見守りを要する者がいる世帯において,主介護者には健康とストレスによくない状況があることが確認された。他の世帯員には,主介護者と同様に悩みやストレスが生じていること,女性では精神的問題の生ずる可能性が大きいことおよび主介護者と異なり健康意識の低下が生ずる可能性が大きくないことが示唆された。(著者抄録)
  • SEKO Rumi, KAWADO Miyuki, SAITO Sayana, SHIBUYA Takuma, MIYAMOTO Miho, YAMADA Hiroya, TANIWAKI Hiroshige, HASHIMOTO Shuji
    Industrial health 57(4) 537-546 2019年  査読有り
    <p> Taking action in response to health examination results is important to stay healthy. We aimed to investigate the associations between occupation, employment type and company size, and having a health examination and taking action in response to the results among Japanese employees. We focused on three particular actions by employees in response to health examination results: paying attention to one's health, receiving health guidance, and visiting a medical institution. We used anonymous data from the 2010 Comprehensive Survey of Living Conditions of Japan, a self-administered nationwide questionnaire survey. The data of 23,963 employees (12,938 male and 11,025 female) aged 20–64 yr were analyzed using logistic regression models adjusted by covariates. There were significant changes in odds ratios for receiving a health examination by occupation, employment type and company size. We found significant odds ratios for receiving health guidance by occupation and company size, but there was almost no significant association with paying attention to one's health and visiting a medical institution. These results confirmed that receiving a health examination was associated with occupational factors, and suggested that receiving health guidance after health examination results was associated with occupation and company size.</p>
  • 宮本美穂, 柳澤理子
    日本在宅看護学会誌 7(1) 242-251 2018年  査読有り
  • Miho Miyamoto, Masatsugu Ohtsuki, Rumi Seko, Sayuri Nakamura, Hiroaki Yano, Shigetaka Suzuki, Toshikazu Matsui
    Fujita Medical Journal 3(2) 28-32 2017年5月  査読有り
    <p>Objectives: The aim of this study was to investigate changes in health university students' attitudes toward community service before and after a community-oriented education program using team-based learning (TBL). </p><p>Methods: A community-oriented educational program using TBL was carried out with a total of 529 3rd- and 4th-year students in seven faculties of two departments at Fujita Health University, and a questionnaire survey was conducted before and after the program. There were eight questions on students' attitude toward community service.</p><p>Results: Responses with no missing information from 431 students were used in the analysis. There were significant increases in the number of positive responses to three questions after TBL. The item "I think there are things that university students can do as members of the community" increased from 81.9% before TBL to 86.5% after, "I can form specific images of activities that benefit the community" increased from 46.0% before to 70.3% after, and "In the future I want to participate in activities that benefit the community" increased from 74.7% before to 80.3% after.</p><p>Conclusion: The results suggest that this community-oriented educational program using TBL raised the motivation of university students in medical and health science programs to practice community health care.</p>

MISC

 7

講演・口頭発表等

 15

共同研究・競争的資金等の研究課題

 2

教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)

 1
  • 件名
    公衆衛生看護援助方法論
    開始年月日
    2014/04
    概要
    公衆衛生看護学実習(5単位)に向けて演習内容を工夫した。工夫した点は、乳幼児家庭訪問のデモンストレーションや実習で実践が想定される家庭訪問事例(4事例)を作成した。看護展開の演習記録と実習記録の改良をした。

その他教育活動上特記すべき事項

 1
  • 件名
    岐阜県地域包括支援センター従事者研修会
    終了年月日
    2009/02
    概要
    実践報告