研究者業績
基本情報
- 所属
- 藤田医科大学 保健衛生学部 リハビリテーション学科 理学療法評価学 講師
- 学位
- 博士(医学)(藤田保健衛生大学)
- J-GLOBAL ID
- 201501002032359905
- researchmap会員ID
- 7000013050
研究分野
1学歴
4-
2013年4月 - 2017年3月
-
2010年4月 - 2012年3月
-
2001年4月 - 2003年3月
-
1996年4月 - 1999年3月
論文
48-
International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation 46(4) 316-324 2023年12月1日
-
Fujita medical journal 9(4) 288-294 2023年11月OBJECTIVES: This study investigates how online frame-of-reference (FOR) training of raters of the objective structured clinical examination (OSCE) for physical therapy students affects assessment accuracy. METHODS: The research was conducted in a 1-month-long randomized controlled trial. PARTICIPANTS: The participants were 36 physical therapists without experience assessing clinical skills using the OSCE. The training group completed the FOR training online, which was conducted once a week in two 90-minute sessions. The control group self-studied the rubric rating chart used in the assessment. As a measure of accuracy, weighted kappa coefficients were used to check the agreement between correct score and those assessment by the participant in the OSCE. RESULTS: The scores of the training group were higher than those of the control group in both post- and follow-up assessments, showing significant differences. No significant difference was found based on the assessment time and group for the high-agreement groups. Furthermore, scores of the low-accuracy training group were higher in the post- and follow-up assessments than those in the pre-assessment, showing significant differences. CONCLUSIONS: Online FOR training of the raters of the OSCE for physical therapists improved the assessment accuracy of the raters who had low accuracy in the pre-assessment; this improvement was maintained.
MISC
26-
Japanese Journal of Rehabilitation Medicine 58(Autumn) 2021年
講演・口頭発表等
15共同研究・競争的資金等の研究課題
5-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2022年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2020年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2020年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2020年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2018年4月 - 2020年3月
教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)
1-
件名-終了年月日2014/04/01概要講義科目においても,デモンストレーションや体験を踏まえ分かりやすく授業を展開する。