Faculty of Clinical Engineering

okamura kazuhiko

  (岡村 和彦)

Profile Information

Affiliation
School of Health Sciences Faculty of Clinical Engineering, Fujita Health University
Degree
博士(医学)

J-GLOBAL ID
200901053059501385
researchmap Member ID
1000132544

Research Interests

 2

Papers

 6
  • okamura kazuhiko
    J.Immunol., 171 2461-2466, Jun, 2003  Peer-reviewed
  • okamura kazuhiko
    PNAS, 97(9) 4712-4717, Apr, 2000  Peer-reviewed
  • K Hashimoto, K Okamura, H Yamaguchi, M Ototake, T Nakanishi, Y Kurosawa
    IMMUNOLOGICAL REVIEWS, 167 81-100, Feb, 1999  Peer-reviewed
    The elucidation of the complete peptide-binding domains of the highly polymorphic shark MHC class I genes offered us an opportunity to examine the characteristics of their predicted protein products in the light of the latest advance in the structural studies of the MHC class I molecules. The results suggest that the fundamental characteristics in the T-cell recognition of the MHC class I molecule/peptide complex are expected to have been established at the early stage of the vertebrate evolution. The elucidation of the typical classical class I molecules from fishes and also of some MHC class I-related molecules may help us to explore the common denominator of the ancient class I molecules.
  • K Okamura, M Ototake, T Nakanishi, Y Kurosawa, K Hashimoto
    IMMUNITY, 7(6) 777-790, Dec, 1997  Peer-reviewed
    We report the isolation and extensive analysis of highly polymorphic MHC class I genes from sharks (Triakis scyllia), which belong to the most primitive vertebrate group with jaws, the cartilaginous fish. Predicted complete peptide-binding domains showed retention of the critical amino acid residues that would interact with antigenic peptide termini and revealed extensive allelic polymorphisms comparable to those of classic human MHC class I molecules. Mosaic structures were apparent in these domains, suggesting recombinational mechanisms to create allelic diversity. The present study demonstrates the establishment of the basic strategy for antigen-presentation employed by MHC class I molecules and documents complete divergence of two polymorphic MHC classes at a phylogenetically primitive stage of vertebrate evolution.
  • K OKAMURA, T NAKANISHI, Y KUROSAWA, K HASHIMOTO
    JOURNAL OF IMMUNOLOGY, 151(1) 188-200, Jul, 1993  Peer-reviewed
    We have analyzed the genomic genes and the mRNA that encode MHC class I molecules in cyprinid fishes, namely, the ginbuna crucian carp (Carassius auratus langsdorfii) and the carp (Cyprinus carpio). The presence of several distinct class I genes was revealed in the genome of cyprinid fishes, and distinct class I genes that are expressed in carp cells were identified. The sequences of the alpha3 domain of these class I genes are relatively well conserved, whereas the sequences of the respective alpha1 and alpha2 domains have diverged from one another. A comparison of the sequences expressed in carp with the sequences of the human classical class I molecules revealed that several amino acids in the peptide-binding region, including those that have been proposed to interact with antigenic peptide termini, are highly conserved. The present study demonstrated a dynamic expansion of the genes that encode MHC class I molecules in teleost fish whose ancestor branched off from the vertebrate line leading to mammals more than 400 million years ago.

Books and Other Publications

 2

Presentations

 1

Teaching Experience

 2

教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)

 3
  • 件名(英語)
    免疫学・臨床免疫学実習書(臨床工学科版)
    開始年月日(英語)
    2009/07
    終了年月日(英語)
    2013/07
    概要(英語)
    毎年、7月に実施されている臨床工学科2年生を対象とした免疫学・臨床免疫学実習の教本として常にそばにおいて利用できるように工夫した実習テキストである。
  • 件名(英語)
    平成28年度版 臨床工学技士 項目別国家試験問題集(免疫学・臨床免疫学)
    開始年月日(英語)
    2016/04/01
    終了年月日(英語)
    2017/03/05
  • 件名(英語)
    平成28年度版 臨床検査技師 項目別国家試験問題集(免疫学・臨床免疫学
    開始年月日(英語)
    2016/04/01
    終了年月日(英語)
    2017/02/28

作成した教科書、教材、参考書

 2
  • 件名(英語)
    医学領域における臨床検査学入門 第3版
    終了年月日(英語)
    2013/07/25
    概要(英語)
    臨床検査技師の国家試験を受験するにあたって必要な知識と技術について記述した。
  • 件名(英語)
    新版 臨床免疫学 第2版
    終了年月日(英語)
    2016/03/10
    概要(英語)
    基礎および臨床の分野すさまじい勢いで進歩している免疫学について、新しい概念を加え、理解しやすく記述した。

その他教育活動上特記すべき事項

 17
  • 件名(英語)
    平成27年度 医療科学部 FD講演会に参加
    開始年月日(英語)
    2015/04/13
    終了年月日(英語)
    2015/04/13
    概要(英語)
    教育の質保証の説明とその実践事例の紹介について
  • 件名(英語)
    第2回 医療科学部 相互研修FDに参加
    終了年月日(英語)
    2009/08/04
    概要(英語)
    テーマ:組織的FDの構築と実践-よりよい授業を目指して
  • 件名(英語)
    藤田保健衛生大学短期大学FD研修会に参加
    終了年月日(英語)
    2009/10/26
    概要(英語)
    テーマ:藤田保健衛生大学を知る
  • 件名(英語)
    第3回 医療科学部 相互研修FDに参加
    終了年月日(英語)
    2010/08/04
    概要(英語)
    テーマ:戦略的FD活動を実りあるものとするためのPDCAサイクルの位置づけ
  • 件名(英語)
    第4回 医療科学部 相互研修FDに参加
    終了年月日(英語)
    2011/08/02
    概要(英語)
    テーマ: 第1部:より良い授業のために 〜話し方から成績評価まで〜                 第2部:防災講習会:地震対策について     
  • 件名(英語)
    藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
    終了年月日(英語)
    2011/08/24
    概要(英語)
    テーマ:チーム基盤学習(TBL)の体験を通して職種関連教育(IPE)を考える
  • 件名(英語)
    医療科学部分かりやすい教育を考える「コア・カリキュラム 勉強会」に参加
    終了年月日(英語)
    2011/12/26
    概要(英語)
    講演1:「医学教育モデル・最近の医学教育の動き」  講演2:「薬学教育モデル・名城大学の薬学教育」  講演3:「学士課程においてコアとなる看護実践能力と卒業時到達目標」
  • 件名(英語)
    第6回 医療科学部 防災を考える会に参加
    終了年月日(英語)
    2012/10/24
    概要(英語)
    テーマ:各教員が学生の安全を守るための初動を考える 大地震発生時の各階の初動マニュアル作り
  • 件名(英語)
    第5回 医療科学部相互研修FD プログラムに参加
    終了年月日(英語)
    2012/08/07
    概要(英語)
    テーマ:身近なFD活動とティーチング・ポートフォリオの活用を考える。
  • 件名(英語)
    第7回 医療科学部 防災を考える会に参加
    終了年月日(英語)
    2012/08/28
    概要(英語)
    テーマ:医療科学部全教職員参加型で、大地震発生後の初動およびその後の各班の連係ならびに役割行動について実地訓練を行う。
  • 件名(英語)
    第6回 医療科学部相互研修FD プログラムに参加
    終了年月日(英語)
    2013/08/06
    概要(英語)
    テーマ:「学生の成長と学習効果を高める評価」
  • 件名(英語)
    第8回 医療科学部 防災を考える会に参加
    終了年月日(英語)
    2013/08/30
    概要(英語)
    テーマ:「避難を考える」
  • 件名(英語)
    平成27年度 医療科学部 FD講演会
    開始年月日(英語)
    2015/06/02
    終了年月日(英語)
    2015/06/02
    概要(英語)
    高大接続の状況について
  • 件名(英語)
    第8回 医療科学部 相互研修FDに参加
    開始年月日(英語)
    2015/08/03
    終了年月日(英語)
    2015/08/03
    概要(英語)
    一部:医療系カリキュラムに合致したGPA制度とCAP制度の構築と導入 第2部:語り継ぎ独創となる藤田の教育
  • 件名(英語)
    第10回 医療科学部 防災を考える会に参加
    開始年月日(英語)
    2015/08/24
    終了年月日(英語)
    2015/08/24
    概要(英語)
    役割分担に基ずいた実地シュミレーションによる組織体制の基盤づくり
  • 件名(英語)
    第9回 医療科学部 相互研修FDに参加
    開始年月日(英語)
    2016/08/02
    終了年月日(英語)
    2016/08/02
    概要(英語)
    第1部:発達障害のある学生への支援 第2部:発達障害の方の認知とその対応
  • 件名(英語)
    第3回 藤田保健衛生大学大学院研究科FD研修会
    開始年月日(英語)
    2016/09/12
    終了年月日(英語)
    2016/09/12
    概要(英語)
    TAとは、育成・指導ガイドの策定と活用