医学部

角川 裕造

kadokawa yuzo

基本情報

所属
藤田医科大学 医学部 医学科 生物学 准教授
学位
博士(理学)

J-GLOBAL ID
200901073173317544
researchmap会員ID
1000209023

論文

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MISC

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  • Fumio Matsushita, Toshiki Kameyama, Yuzo Kadokawa, Tohru Marunouchi
    DEVELOPMENTAL DYNAMICS 243(4) 588-600 2014年4月  査読有り
    Background: Three members of the Myt/NZF family of transcription factors are involved in many processes of vertebrate development. Several studies have reported that Myt1/NZF-2 has a regulatory function in the development of cultured oligodendrocyte progenitors or in neuronal differentiation during Xenopus primary neurogenesis. However, little is known about the proper function of Myt/NZF family proteins during mammalian nervous system development. To assess the possible function of Myt/NZF transcription factors in mammalian neuronal differentiation, we determined the comparative spatial and temporal expression patterns of all three types of Myt/NZF family genes in the embryonic mouse nervous system using quantitative reverse transcriptase polymerase chain reaction and in situ hybridization. Results: All three Myt/NZF family genes were extensively expressed in developing mouse nervous tissues, and their expression was transient. NZF-1 was expressed later in post-mitotic neurons. NZF-2 was initially expressed in neuronal cells a little earlier than NZF-3. NZF-3 was initially expressed in neuronal cells, just after proliferation was complete. Conclusion: These expression patterns suggest that the expression of NZF family genes is spatially and temporally regulated, and each Myt/NZF family gene may have a regulatory function in a specific phase during neuronal differentiation. Developmental Dynamics 243:588-600, 2014. (c) 2013 Wiley Periodicals, Inc.
  • Toshiki Kameyama, Fumio Matsushita, Yuzo Kadokawa, Tohru Marunouchi
    NEUROSCIENCE LETTERS 497(2) 74-79 2011年6月  査読有り
    During mammalian central nervous system development, neural stem cells differentiate and then mature into various types of neurons. Myelin transcription factor (Myt)/neural zinc finger (NZF) family proteins were first identified as myelin proteolipid protein promoter binding factors and were shown to be involved in oligodendrocyte development. In this study, we found that Myt/NZF family molecules were expressed during neuronal differentiation in vivo and in vitro. Transient over-expression of Myt/NZF family genes could convert undifferentiated P19 cells into neurons without induction by retinoic acid (RA), and the ability of these genes to induce neuronal differentiation was comparable to that of Neurog1 and Neurod1. Additionally, we found that St18 (or NZF-3) was induced by several bHLH transcription factors. When NZF-3 and Neurog1 were co-expressed in P19 cells, the rate of neuronal differentiation was significantly increased. These data suggest not only that NZF-3 works downstream of Neurog1 but also that it plays a crucial role together with Neurog1 in neuronal differentiation. (C) 2011 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.

教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)

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  • 件名
    実習直前の小テストの実施
    概要
    実習直前に当日行う実習内容に関する小テストを実施することにより,学生が毎回の実習に対して主体的に取り組むように改善された。
  • 件名
    授業評価結果に対するフィードバック
    概要
    講義を受講している学生の名前を速やかに覚え,質問の際にも顔を見ながら名前を呼んで指名するように心がけることで,教員と学生が1対多の関係になりがちな大学の講義を変革し,講義中の学生の緊張感を高める努力を行った。さらに講義外にも多くの時間を割いて学習の遅れている学生達の個別指導にあたった。

作成した教科書、教材、参考書

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  • 件名
    「生物学実験」
    開始年月日
    2009
    終了年月日
    2017

その他教育活動上特記すべき事項

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  • 件名
    第2回医学・医療教育ワークショップ
    開始年月日
    2009/08/26
    終了年月日
    2009/08/27
    概要
    「アセンブリ評価としてのポートフォリオの導入」に参加。
  • 件名
    第3回医学・医療教育ワークショップ
    開始年月日
    2010/08/25
    終了年月日
    2010/08/26
    概要
    「全学共通教育について」に参加。
  • 件名
    第4回医学・医療教育ワークショップ
    終了年月日
    2011/08/24
    概要
    「チーム基盤型学習(TBL)の体験を通して,職種間連携教育(IPE)を考える」に参加。
  • 件名
    第5回医学・医療教育ワークショップ
    終了年月日
    2013/03/13
    概要
    「高学年アセンブリで行うTBL(チーム基盤型学習)のためのワークショップ」に参加。
  • 件名
    第6回医学・医療教育ワークショップ
    終了年月日
    2013/06/01
    概要
    「多職種連携医療人教育おしての高学年アセンブリを構築する~教職員がTeam Based Learning(TBL)で使用するシナリオをブラッシュアップする~」に参加。
  • 件名
    第6回医療科学部相互研修FD
    開始年月日
    2013/10/31
    終了年月日
    2013/11/01
    概要
    「学習の質をどう評価するかー医療人教育におけるパフォーマンス評価を中心に-」に参加。
  • 件名
    第1回高学年アセンブリ
    概要
    TBLにより全学の専門職連携教育を実践
  • 件名
    アセンブリ委員会委員
    開始年月日
    2009/04
    概要
    アセンブリ弓道班主任 (2008/4~)
  • 件名
    第66回藤田保健衛生大学医学部医学教育ワークショップ「M1,M2カリキュラムの改訂」
    開始年月日
    2017/10/04
  • 件名
    第4回医学情報教育ワークショップ「インタラクティブな教材作成法-Xerte入門」
    開始年月日
    2017/09/21
  • 件名
    第62回藤田保健衛生大学医学教育ワークショップ「カリキュラムマップ作成」
    開始年月日
    2017/02/15
  • 件名
    第3回医学情報教育ワークショップ「これであなたも教え上手!                   入門インストラクショナルデザイン」 
    開始年月日
    2016/09/16
  • 件名
    第9回藤田保健衛生大学医療科学部相互研修FD第一部                「発達障害のある学生への支援」 
    開始年月日
    2016/08/02
  • 件名
    第58回藤田保健衛生大学医学教育ワークショップ「学生評価」
    開始年月日
    2016/03/26
  • 件名
    第2回医学情報教育ワークショップ「医学・医療教育における         インストラクショナルデザインと学習者評価」
    開始年月日
    2015/08/01
  • 件名
    藤田保健衛生大学医療科学部FD講演会「高大接続の状況について」     
    開始年月日
    2015/06/02
  • 件名
    アセンブリ教育ワークショップ「連続性のある専門職連携教育」
    開始年月日
    2018/07/22