基本情報
- 所属
- 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所 准教授
- 学位
- 博士(工学)(東京大学)
- J-GLOBAL ID
- 200901010820608589
- researchmap会員ID
- 0000010945
研究キーワード
5経歴
5-
2007年 - 現在
-
2018年 - 2024年3月
-
2019年4月 - 2022年3月
-
2015年 - 2018年
-
2003年4月 - 2016年3月
学歴
4-
- 1991年
-
- 1991年
-
- 1989年
-
- 1989年
委員歴
28-
2020年 - 現在
-
2017年 - 現在
-
2022年4月 - 2024年3月
-
2021年 - 2023年3月
-
2020年5月 - 2022年5月
論文
39-
AIAA Journal 61(8) 3466-3484 2023年7月 査読有りThis study presents a fully automated Cartesian-grid-based compressible flow solver, named FrontFlow/Violet Hierarchical Cartesian for Aeronautics based on Compressible-flow Equations (FFVHC-ACE), for large-eddy simulation (LES) and its aeronautical applications. FFVHC-ACE enables high-fidelity LES of high-Reynolds-number flows around complex geometries by adopting three key numerical methods: hierarchical Cartesian grids, wall modeling in LES, and the kinetic-energy and entropy preserving (KEEP) scheme. The hierarchical Cartesian grids allow fully automated grid generation for complex geometries in FFVHC-ACE, and high-fidelity LES of high-Reynolds-number flows around complex geometries is realized by the wall modeling and the KEEP scheme on the non-body-fitted hierarchical Cartesian grids. We apply FFVHC-ACE to wall-modeled LES around high-lift aircraft configurations at wind-tunnel-scale Reynolds number [Formula: see text] and real-flight Reynolds number [Formula: see text], demonstrating the capability of FFVHC-ACE for fully automated grid generation and high-fidelity simulations around complex aircraft configurations. The computed flowfield and aerodynamic forces at the wind-tunnel-scale Reynolds number agree well with the experimental data provided in the past AIAA High Lift Prediction Workshop (Rumsey et al., Journal of Aircraft, Vol. 56, No. 2, 2019, pp. 621–644). Furthermore, the wall-modeled LES at the real-flight Reynolds number shows good agreement of the lift coefficient with flight-test data.
-
AIAA SCITECH 2023 Forum 2023年1月19日
-
AIP ADVANCES 12(10) 2022年10月 査読有りElectrohydrodynamic (EHD) thrusters can silently propel small unmanned aerial vehicles without moving parts using corona discharges. Computational fluid dynamics would be a powerful tool to model the EHD thrusters and then optimize them. The drift-diffusion-Poisson equations govern corona discharges; hence, the equations can predict the current-voltage characteristics curves of EHD thrusters. However, the equations are too stiff to analyze EHD thrusters in the time domain. Here, we propose a perturbation technique to efficiently solve the stiff drift-diffusion-Poisson system in global (i.e., full two-dimensional or three-dimensional) and nonlinear (i.e., applied voltages higher than the corona inception voltage) regimes. Furthermore, we validated the method with the experimental results of a previous study. (C) 2022 Author(s).All article content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY)license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
-
AIAA AVIATION 2022 Forum 2022年6月27日
MISC
65-
宇宙航空研究開発機構特別資料: 第3回直交格子CFDワークショップ講演集 JAXA-SP-22-008 77-82 2023年2月3日 筆頭著者最終著者責任著者
-
宇宙航空研究開発機構特別資料: 第2回直交格子CFDワークショップ講演集 JAXA-SP-21-009 115-124 2022年2月15日 筆頭著者最終著者責任著者
-
宇宙航空研究開発機構特別資料: 第53回流体力学講演会/第39回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム論文集 JAXA-SP-21-008 217-223 2022年2月14日 筆頭著者最終著者責任著者
講演・口頭発表等
96所属学協会
6共同研究・競争的資金等の研究課題
6-
文部科学省 「富岳」成果創出加速プログラム 2023年4月 - 2026年3月
-
文部科学省 「富岳」成果創出加速プログラム 2020年4月 - 2023年3月
-
文部科学省 「ポスト「京」で重点的に取り組むべき社会的・科学的課題に関するアプリケーション開発・研究開発」(重点課題8 )近未来型ものづくりを先導する革新的設計・製造プロセスの開発 2015年 - 2020年
-
文部科学省 高性能汎用計算機高度利用事業 HPCI戦略プログラム」(分野4 次世代ものづくり) 2010年 - 2016年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2007年 - 2008年
● 指導学生等の数
2-
年度2021年度(FY2021)博士課程学生数総研大1名受託指導学生数2名
-
年度2020年度(FY2020)博士課程学生数総研大1名受託指導学生数2名
● 専任大学名
1-
専任大学名総合研究大学院大学(SOKENDAI)
● 所属する所内委員会
2-
所内委員会名ISASニュース編集委員会
-
所内委員会名大学院教育委員会