研究者業績

玉井 隆

タマイ タカシ  (Takashi Tamai)

基本情報

所属
東京女子大学 現代教養学部 国際社会学科 准教授
学位
博士(学術)(2015年9月 東京大学)

研究者番号
40845129
J-GLOBAL ID
201601020038983959
researchmap会員ID
B000250583

論文

 8
  • 玉井隆
    アフリカレポート 62 1-14 2024年1月  査読有り
    本論は、ナイジェリア政治に対して失望する若者について描くことを目的とする。具体的には警察部隊のひとつである対強盗特殊部隊による、市民に対する暴力への抗議運動(End SARS)と、2023年の大統領選挙における、ピーター・オビ候補支持者(Obidient)による運動に関わる2人の若者の経験を検討する。彼らは、End SARS運動やObidient 運動を通して、多くの若者が国家に対する構造的な変化を求めたり期待したりする最中で、それが適うはずがないと考えていた。既存の研究はこれらの運動について、若者による民族・宗教・地域に必ずしも捉われない市民的価値を共有した政治的活動の現れとして肯定的に評価している。しかし本稿は事例検討を踏まえ、機能不全となった国家の構造は変わることはなく、また腐敗権力が作動する暴力と混乱に満ちた日常を生きざるを得ないために、ナイジェリア政治に失望する若者の存在を明らかにする。
  • 玉井隆
    アフリカレポート 59 28-41 2021年3月  査読有り
    本稿は、ナイジェリアにおける新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の流行が始まる2020年2月から、本稿執筆時である2020年10月を対象として、政府がどのようにCOVID-19に対応したのか、またそれが実施される現場において、人びとはなぜ、どのように暴力の被害を受けたのかを検討する。ナイジェリア政府はこれまでさまざまな感染症対策を経験しており、COVID-19の流行への対応にそれが十分に活かされていた。先行研究はそうした過去の経験の重要性を指摘し、政府がWHOの推奨する施策を適切に行なった結果、COVID-19の被害が当初の想定よりも少なかったことを肯定的に評価している。しかし本稿は、ナイジェリア政府がCOVID-19の感染拡大を抑止するためのロックダウンを実施したことで、国家の治安機関が暴力を行使する契機を増加させていると指摘する。社会的に脆弱な人びとの生活を考慮しないロックダウンは、COVID-19の世界的な感染拡大阻止という大義名分と正当化のもとで、ナイジェリア国家権力による暴力を拡大させている。
  • 玉井隆
    アフリカレポート 57 73-79 2019年9月  査読有り

MISC

 9

書籍等出版物

 6

講演・口頭発表等

 23
  • Takashi Tamai
    African Studies Association 68th Annual Meeting 2025年11月21日 African Studies Association
    During the COVID-19 pandemic, vaccine distribution was one of the key technological factors in defending society against pathogens. However, the distribution of the vaccine in Africa is said to have been unequal, despite reflections on the past distribution of HIV/AIDS drugs and considerable efforts by the international community. This presentation first examines the political-economic mechanisms surrounding the inequitable distribution of COVID-19 vaccines in Africa. Underlying this problem are the barriers to intellectual property rights for vaccines and drugs and the assumption that international policy is based on the premise that Africa is the beneficiary and not the developer of technological goods. Second, the presentation explores the potential challenges in African-led vaccine production. Technology transfer for vaccine R&D and the establishment of a vaccine manufacturing base are already underway in other African countries, including the mRNA vaccine technology transfer hub in South Africa. My analysis is based on documents issued by international organizations, nongovernmental organizations (NGOs), and pharmaceutical companies, as well as data collected through interviews with NGOs in South Africa. Exploring the opportunities and challenges of African-led vaccine production is becoming increasingly important as the United States refuses to continue playing a role in global health.
  • Takashi Tamai
    10th European Conference of African Studies 2025年6月26日 Africa-Europe Group for Interdisciplinary Studies
    Based on a field study conducted in Lagos, Nigeria's largest city, this paper discusses how prisons have become apparatuses that force certain innocent people to ‘live in death’ (Mbembe 2001). Extrajudicial violence by police is a salient concern in Nigeria. In 2020, many young individuals launched a movement against it. They filmed violence in public spaces using their smartphones and disseminated the content worldwide through social media. This made the problematic police violence visible to the world. However, the existence of some people who face police violence and imprisonment despite their innocence is not well known. In many cases, individuals wrongfully detained by the police are released when they pay bail (bribe) or seek redressal from a lawyer. However, people who do not have sufficient funds or social networks are imprisoned and subjected to violence. Even if they are released, they face the possibility of losing their housing, jobs, and savings or being stigmatised as criminals by acquaintances and friends. This report discusses the suffering and violence experienced by people who are released after months or years of incarceration despite being innocent based on interviews with individuals who underwent this fate. The analysis discusses how prisons are not a means of punishment but rather apparatuses that exclude socially vulnerable people (particularly poor migrants living in cities) from their ordinary life.
  • 玉井隆
    台頭するアフリカ地域大国ナイジェリアの総合的研究 2024年12月14日 龍谷大学社会科学研究所  招待有り
  • 玉井隆
    杉並区立中央図書館・東京女子大学連携企画Vol.3 2024年12月7日 杉並区立中央図書館・東京女子大学  招待有り
  • 玉井隆
    第264回アフリカ地域研究会 2024年11月21日 京都大学アフリカ地域研究資料センター  招待有り

担当経験のある科目(授業)

 26

所属学協会

 5

共同研究・競争的資金等の研究課題

 10

学術貢献活動

 1
  • 企画立案・運営等, パネル司会・セッションチェア等
    玉井隆 2025年10月25日 - 2025年11月4日
    2025年10月25日から11月4日、ナイジェリアのラゴス大学社会科学部地理学科に所属するマヨワ・ファショナ教授の招へいを行った。以下4つの講演会について、企画・運営・司会・通訳等を行った。講演者はいずれもファショナ教授。 ・10/27:東京女子大学学会主催・公開講演会" Climate crisis and pathway to sustainability in Africa: Lessons from Nigeria" ・10/28:NPO法人アフリカ日本協議会主催・講演会"Environment, Conflicts and Internal displacements in Nigeria" ・10/31:京都大学アフリカ地域研究資料センター主催・138回京都大学アフリカ研究セミナー"Some insights into the vulnerability to climate extremes in Nigeria from the perspectives of the margins" ・11/1:日本アフリカ学会関西支部・龍谷大学社会科学研究所付属アフリカ研究センター共催"How universal is universal health coverage?: Insights from some African countries"

メディア報道

 3

教育内容やその他の工夫

 2
  • 年月日(From)
    2022/04
    件名
    リアクションペーパーとフィードバック
    概要
    学生の授業内容に関する理解度を確認し、また興味・関心を喚起するため、特に履修者数が100名を超える科目では、毎回リアクションペーパーを提出してもらっている。授業内容に関する質問を投げかけ、自身の具体的な経験を記述してもらい、翌週の授業にて紹介するなどしている。
  • 年月日(From)
    2023/09/16
    件名
    少人数授業でのNotionアプリ活用
    概要
    3年次・4年次演習において、ウェブアプリNotionを活用している。そこでレジュメやスケジュール、学内外の活動情報の共有、研究上の参照文献の共有及びウェブ公開などを行っている。

役職・学内委員

 5
  • 件名
    比較文化研究所・運営委員会・委員
    開始年月日
    2025/04/01
  • 件名
    教務委員会・委員
    開始年月日
    2025/04/01
  • 件名
    知のかけはし入試運営委員会・委員
    開始年月日
    2024/04/01
  • 件名
    教職課程運営委員会・委員
    開始年月日
    2024/04/01
    終了年月日
    2025/03/31
  • 件名
    図書館委員会・委員
    開始年月日
    2023/04/01
    終了年月日
    2025/03/31

広報活動等

 3
  • 件名
    模擬授業(オープンキャンパス)
    開始年月日
    2024/08/03
    概要
    オープンキャンパスにて模擬授業を行った。
  • 件名
    模擬授業
    開始年月日
    2024/06/05
    概要
    桐朋女子高等学校を訪問し模擬授業を実施した。
  • 件名
    模擬授業(オープンキャンパス)
    開始年月日
    2023/08/06
    概要
    オープンキャンパスにて模擬授業を行った。