東野 定律, 木下 隆志, 大夛賀 政昭, 筒井 孝子
経営と情報 : 静岡県立大学・経営情報学部研究紀要 27(1) 1-13 2014年12月 査読有り
平成20年度時点の介護職員数は128万人で、 高齢化の進展により、 社会保障国民会議推計によると2025 年度には212~255万人が見込まれているものの、 十分な人材の確保が難しい状況が続いており、 人材の確保は喫緊の課題となっている。 \\n そこで本研究では、 日本ではじめて実施された介護技術に関する実践的スキルの評価事業によって収集されたデータ分析結果を基礎とし、 現状の日本の介護職の実践能力を評価するシステムの整備に関する現状とその課題を整理することを目的とした。 \\n 具体的には、 評価された介護職員の属性 (就労する施設類型や実務年数・資格等の区分) に応じて、 評価項目に特徴があるかを明らかにし、 評価項目の妥当性について検討を行った。 研究方法は内閣府が介護人材分野におけるキャリア段位制度の評価基準に係る実証事業として収集された850名のデータの227項目の技術評価項目について、 実践能力を評価された被評価者の属性別に介護技術を評価したデータを集計し、 通過率や未実施率などから介護技術を評価する項目の現状を把握した。 \\n これまで日本の介護職の実践実戦能力を抽出した評価はほとんど行われておらず、 国家資格有無別の分析等もないことから、 本研究で示された結果は、 重要な結果といえる。 今後は介護人材が実践的な能力を高めるOJTやOff-JTの在り方の検討が喫緊の課題であるが、 その一方訪問事業では、 評価を受けること自体が難しいことが明らかにされ、 同一地域圏域内での入所施設等を利用した連携試験機関の設置等、 評価システムの運営上の工夫が必要だと考えられる。\\n\\nIn 2008, the total number of care staff in Japan reached 1, 280, 000 persons. However, considering the ongoing ageing of the society, this number is expected to double by 2025, urging the need to secure human resources. This research analyzes data collected during the practical care skill assessment plan to shed light on the current situation and issues of the skill assessment system of care staff in Japan.\\nConcretely, this research investigates the validity of assessed items and the correlation between these items and the characteristics of care staff such as their level of qualification, their years of practical experience, and their workplace. In total, the Cabinet Office collected data over 850 care staff and identified 227 items of skill assessment as part of the experimental plan to determine assessment criteria of the vocational qualification system of Japan. Considering these same items, this research gathered data on care skills per characteristic of care staff and revealed the current situation on care staff evaluation by calculating the administration and penetration rates.\\n Results from this research are important due to the lack of studies showing the actual skills of care staff in Japan and considering that none of them take into consideration the staff's level of certification. Investigating the reinforcement of on- and off-the-job training is a crucial issue but the assessment itself is difficult to perform in the current evaluation plan. This evaluation system could be improved through various measures such as the implementation of joint test institutions using the currently existing inpatient facilities of each community.