眞鍋 知子, 天谷 尚子, 陳 俊霞, 山下 菜穂子
了德寺大学研究紀要 = The Bulletin of Ryotokuji University 11 87-96 2017年
わが国は多死社会という課題を迎えており,このような状況の中で患者を看取る立場にある看護師には,ターミナルケアにおける看護の質がより強く求められ,看護基礎教育においてもターミナルケアや学生の死生観育成に関する教育が必要である. そこで本研究は,死に関するドキュメンタリー映画の視聴前後において,看護学生と社会人の死に対する考えの変化を比較することが目的である. 死に関するドキュメンタリー映画を視聴した前後でA大学看護学生22名と一般社会人26名に死生観尺度を参考にして作成した質問紙調査を実施した. その結果,ドキュメンタリー映画を通して,学生が擬似的に死に直面し死について考えるという機会が死生観に何らかの変化をもたらしていた. このようなことから看護学生は,死を否定的側面だけでなく肯定的にとらえるように変化していることがわかった.
In Japan, which faces issues of a super-aged society, nurses play vital roles in attending patients' deathbed and therefore are required to enhance their nursing skills in end-of-life care. This study aims to compare the changes that occurred to nursing students and citizen in terms of their views towards death after they watched a documentary film on death. We conducted a questionnaire, which was made based on a death perspective scale, to 22 nursing students at a university and 26 citizens. The result shows that their views towards death were changed to some extent by the opportunity of vicariously facing death and thinking it over. It is also shown that they also came to view death positively rather than only paying attention to negative aspects of death.