Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- School of Health Sciences Faculty of Rehabilitation, Fujita Health University
- Degree
- 博士(保健衛生学)
- J-GLOBAL ID
- 201501014701061850
- researchmap Member ID
- 7000013045
Research Areas
1Papers
131-
Journal of Rehabilitation Medicine, 57 jrm41993-jrm41993, Jan 3, 2025Objective: To identify factors associated with earlier independence in “real-life walking” during hospitalization in subacute stroke patients.Design: Retrospective cohort study.Subjects/Patients: Two hundred and six hemiplegic patients.Methods: Functional Independence Measure (FIM) walking items were measured biweekly from admission to discharge. Patients were grouped by achieving independent “real-life walking” (FIM-walking score ≥6). Time to independence, stratified by age, FIM motor score (FIM-M), FIM cognitive score (FIM-C), and Functional Ambulation Categories (FAC) scores were compared using Kaplan–Meier plots and log-rank tests. Hazard ratios were calculated via multivariable Cox proportional hazard models.Results: The median time to independence was 4 weeks, with significant differences (p < 0.05) by age, FIM-M, FIM-C, and FAC stratification. Age ≤64 years (hazard ratio 1.92, 95% confidence interval 1.21–3.06), FIM-C ≥25 (hazard ratio 2.42, 95% confidence interval 1.52–3.86), and FAC ≥3 (hazard ratio 1.98, 95% confidence interval 1.22–3.21) significantly affected earlier walking independence (all p < 0.01). Impeding factors were FIM-M ≤38 (hazard ratio 0.23, 95% confidence interval 0.13–0.40; p < 0.01) and FAC = 0 (hazard ratio 0.184, 95% confidence interval 0.06–0.62; p < 0.01).Conclusion: Early improvement in “real-life walking” was associated with younger age, greater cognitive function, and greater “test-setting walking” ability on admission. Low activities of daily living independence and “test-setting walking” ability hindered early progress.
-
Physical & Occupational Therapy in Geriatrics, Nov, 2024 Peer-reviewed
-
Journal of Evaluation in Clinical Practice, Nov, 2024 Peer-reviewed
Misc.
193-
The Japanese Journal of Rehabilitation Medicine, 57(特別号) 1-3, Jul, 2020
-
The Japanese Journal of Rehabilitation Medicine, 57(特別号) 1-8, Jul, 2020
Books and Other Publications
10Presentations
18-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
-
本谷郁雄, 櫻井宏明, 小山総市朗, 渡 哲郎, 岡田恵理子, 渡辺由章, 金田嘉清, 河村保男, Jul, 2011
-
6th World congress for Neurorehabilitation, May, 2010
-
6th World congress for Neurorehabilitation, May, 2010
Research Projects
7-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2027
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2022 - Mar, 2025
-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2021 - Mar, 2025
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2020 - Mar, 2023
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2019
Other
2作成した教科書、教材、参考書
1-
件名(英語)PT・OTのためのOSCE−臨床力が身につく実践テキスト終了年月日(英語)2011/02/01概要(英語)PT・OTのためのOSCE−臨床力が身につく実践テキストを発行した
教育方法・教育実践に関する発表、講演等
6-
件名(英語)藤田で実践しているOSCEの概略終了年月日(英語)2012/03/10概要(英語)平成23年度全国理学療法士・作業療法士学校連絡協議会研修会において、藤田で実践しているOSCEの概略を講演した
-
件名(英語)臨床実習における客観的臨床能力試験(OSCE)の重要性終了年月日(英語)2012/02/19概要(英語)クリニカルクラークシップ研究会第4回研修会シンポジウムにおいて、臨床実習における客観的臨床能力試験(OSCE)の重要性について講演した
-
件名(英語)OSCEにおける学生到達度評価終了年月日(英語)2011/08/25概要(英語)第24回教員教育研究大会・教育研修会において、OSCEにおける学生到達度評価について講演した
-
件名(英語)社会の中の理学療法終了年月日(英語)2011/02/06概要(英語)愛知理学療法士会新人教育プログラムにおいて、社会の中の理学療法(療法士におけるOSCEの実際)について講演した
-
件名(英語)戦略的FD活動を実りあるものとするためのDDCAサイクルの位置づけ終了年月日(英語)2010/08/03概要(英語)医療科学部第3回相互研修FDにおいて、リハビリテーション学科のOSCEについて説明した。
-
件名(英語)臨床力をつけるPTOT学生のためのOSCE(レベル2)終了年月日(英語)2010/03/28概要(英語)平成21年度全国理学療法士・作業療法士学校連絡協議会研修会において、臨床力をつけるPTOT学生のためのOSCE(レベル2) について講演した(東京, 2010.3)。