Curriculum Vitaes

Chikusa Muraoka

  (村岡 千種)

Profile Information

Affiliation
Fujita Health University
薬学部, 北海道科学大学

J-GLOBAL ID
201901010904960838
researchmap Member ID
B000364187

Papers

 10
  • 山下葵, 村岡千種, 武田香陽子
    薬局薬学, Dec, 2022  Peer-reviewed
  • 淺田 義和, 村岡 千種, 前田 佳孝, 鈴木 義彦, 川平 洋
    日本教育工学会論文誌, Sep, 2021  Peer-reviewed
  • 松山 泰, 田川 まさみ, 高村 昭輝, 西屋 克己, 淺田 義和, 村岡 千種, 伊藤 彰一, 守屋 利佳, 清水 郁夫, 鈴木 康之, 藤崎 和彦, 日本医学教育学会医学教育専門家委員会
    医学教育, 52(Suppl.) 104-104, Jul, 2021  
  • MURAOKA Chikusa, ASADA Yoshikazu
    Japan Journal of Educational Technology, 44(Suppl.) 65-68, Mar, 2021  Peer-reviewedLead author
  • 村岡千種
    Journal of Pharmaceutical Communication, 15(1) 13-21, 2017  Peer-reviewedLead authorCorresponding author
    本研究では、薬局における服薬指導場面のロールプレイ実習を行った。6年制以前の薬学教育を受けた薬剤師と患者のやりとりを質的に検討し、薬局での薬剤師-患者コミュニケーションの特徴を明らかにすることを目的とした。対象は東海地方の保険薬局に勤務する薬剤師6名であった。薬剤師役・患者役・観察者の各役割を担当できるロールプレイ実習を実施し、実習中の薬剤師役と患者役の会話を質的分析手法であるStep for Cording And Theorization(SCAT)を用いて分析を行った。実習終了後、対象者個別に半構造化インタビューを実施しSCATを用いて分析を行った。ロールプレイの分析からは1)薬中心の服薬指導、2)患者の解釈モデルの不十分な理解、3)服薬指導時間の短さという薬剤師のコミュニケーションの特徴が示された。冒頭で【薬剤師による会話の方向づけ】が行われ、その後【薬に人を合わせる指導】が行われていた。【服薬説明の手順】は処方薬に関する情報提供を先に、服薬に関する情報収集を後に行っていた。また【Closed Questionによる薬剤師の質問】が繰り返され、【患者の解釈モデルの確認不十分】となっていた。服薬指導時間は平均270sec(198-329sec)であった。インタビューの分析からは、薬剤師役の《患者に対する認識》、《服薬指導時の先入観》、そして《薬剤師役の自己評価》といった心理的プロセスが薬剤師の行動に影響していたことが明らかになった。今後薬剤師がとった行動とその心理的プロセスの双方を検討できる体験型実習が、薬剤師患者コミュニケーションのトレーニングに有用であると考える。(著者抄録)
  • Kawakami Chihiro, Saiki Takuya, Imafuku Rintaro, Muraoka Chikusa, Fujisaki Kazuhiko, Niwa Masayuki, Suzuki Yasuyuki
    Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan), 46(2) 178-184, 2015  Peer-reviewed
    <p> This paper reports how Gifu University has been developing an extracurricular course for interprofessional education (IPE) in collaboration with multi-institutions for three years. Since the planning and implementation of such an IPE course have not been described exhaustively, we summarize our experience and the outcomes based on the analysis of a questionnaire survey involving the participants, including students and faculty members.</p>
  • 會田信子, 半谷眞七子, 阿部恵子, 村岡千種, 久田満, 鈴木伸一, 青松棟吉, 安井浩樹, 藤崎和彦, 植村和正
    看護科学研究(Web), 12(1) 1-23 (WEB ONLY)-23, Mar, 2014  Peer-reviewed
    We developed and verified the reliability and validity of the simulated/standardized patient stress and stress reaction questionnaire (SPSSQ), which comprehensively measures the stress state of simulated/standardized patients(SP), who play an important role in practical medical education. An anonymous survey was conducted by postal mail on a total of 401 adult SP (response rate, 68.2%; valid response rate, 87.6%). A total of 43 items comprising a six-factor structure (varimax solution) were identifi ed as stressors, with an α reliability coeffi cient of 0.926, cumulativecontribution rate of 48.14%, correlation coeffi cient of 0.20-0.40 (p < 0.0001) with the Stress Response Scale-18 (SRS18; Suzuki et al 1997), a goodness-of-fi t index (GFI) of 0.873, an adjusted GFI (AGFI) of 0.845, and a root mean square error of approximation (RMSEA) of 0.058. As for the stress response (Promax rotation), a total of 17 items under three factors were identifi ed, with an α reliability coeffi cient of 0.844, cumulative contribution rate of 42.99%, factor correlation matrices of 0.295–0.567 (p < 0.0001), correlation coeffi cient of 0.40–0.85 (p < 0.0001) with the SRS-18, GFI of 0.903, AGFI of 0.868, and an RMSEA of 0.071. Based on the above, even though some issues exist in regard to themodel's goodness of fi t, the applicability of the SPSSQ was confi rmed.
  • 村岡千種, 藤崎和彦
    Journal of Pharmaceutical Communication, 8(1) 21-30, Nov 15, 2010  Peer-reviewed
  • 鈴木 康之, 村岡 千種, 早川 大輔, 高橋 優三, 森田 啓之, 伊藤 和夫, 村上 啓雄, 塩入 俊樹, 山田 卓也, 牛越 博昭, 加藤 智美, 丹羽 雅之, 阿部 恵子, 若林 英樹, 藤崎 和彦
    医学教育, 41(Suppl.) 113-113, Jul, 2010  Peer-reviewed
  • 有田 悦子, 飯岡 緒美, 井手口 直子, 上町 亜希子, 後藤 惠子, 高田 勝利, 富澤 崇, 半谷 眞七子, 平井 みどり, 松田 裕子, 村岡 千種, 藤崎 和彦, 渡邉 達也, 氏原 淳
    日本薬学会年会要旨集, 130年会(4) 349-349, Mar, 2010  

Misc.

 26

Books and Other Publications

 2

Presentations

 45

Teaching Experience

 14

Research Projects

 3

Social Activities

 1