研究者業績
基本情報
研究分野
1論文
22-
Journal of International Nursing Research 2024(1) 1-9 2024年 査読有り筆頭著者責任著者
-
Diabetology International 15(1) 41-57 2023年 査読有り
-
Fujita Medical Journal 9(1) 22-29 2022年 査読有り責任著者
-
Fujita Medical Journal 6(4) 102-109 2020年11月 査読有り筆頭著者責任著者
-
日本看護医療学会雑誌 20(1) 26-37 2018年6月 査読有り最終著者責任著者
-
Fujita Medical Journal 3(2) 33-39 2017年5月 査読有り筆頭著者責任著者<p>Objective: This study aimed to examine the effects of interprofessional education (IPE) using team-based learning (TBL).</p><p>Methods: We analyzed the results of a scale to measure IPE among 449 fourth-year students from seven faculties of a health university in Japan. The students took the Assembly Special Lesson as part of IPE using TBL. Before and after the lesson, the participants completed a questionnaire, which consisted of the IPE Tsukuba Model, to which we added two items. The scale was divided into five domains. We compared the scores using the Wilcoxon signed-rank test.</p><p>Results: The overall scores of four of the five domains of the IPE evaluation were significantly higher after the lesson than before (P<0.05): "Understanding the role of each profession's specialization" ; "Regarding participation in group work" ; "Thoughts regarding the team in healthcare and welfare" ; and "Feelings about cooperation among different professions." </p><p>Conclusions: It was evident that the lesson enhanced the students' understanding of the role of other professionals, enabled them to participate in group work, and allowed them to understand the responsibilities of each profession within a team, thereby leading to greater cooperation and better health care. This TBL for IPE was found to be effective by producing valuable changes in perceptions and attitudes toward professional cooperation among students.</p>
-
Fujita Medical Journal 3(2) 28-32 2017年5月 査読有り<p>Objectives: The aim of this study was to investigate changes in health university students' attitudes toward community service before and after a community-oriented education program using team-based learning (TBL). </p><p>Methods: A community-oriented educational program using TBL was carried out with a total of 529 3rd- and 4th-year students in seven faculties of two departments at Fujita Health University, and a questionnaire survey was conducted before and after the program. There were eight questions on students' attitude toward community service.</p><p>Results: Responses with no missing information from 431 students were used in the analysis. There were significant increases in the number of positive responses to three questions after TBL. The item "I think there are things that university students can do as members of the community" increased from 81.9% before TBL to 86.5% after, "I can form specific images of activities that benefit the community" increased from 46.0% before to 70.3% after, and "In the future I want to participate in activities that benefit the community" increased from 74.7% before to 80.3% after.</p><p>Conclusion: The results suggest that this community-oriented educational program using TBL raised the motivation of university students in medical and health science programs to practice community health care.</p>
-
Environmental Health and Preventive Medicine 11(2) 82-88 2006年 査読有り筆頭著者
-
Journal of Epidemiology 12(5) 357-366 2002年 査読有り
MISC
1書籍等出版物
3講演・口頭発表等
52共同研究・競争的資金等の研究課題
3-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2020年4月 - 2023年3月
その他
1-
①看護実践におけるセーフティマネジメントを意図した輸液管理モデルの開発 ②本研究ニーズに関する産学共同研究の問い合わせは藤田医科大学産学連携推進センター(fuji-san@fujita-hu.ac.jp)まで
教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)
1-
件名-開始年月日2009/04/01概要成人看護学演習では臨床現場に近い事例を設定し,少人数のグループに分けて主体的に取り組むことができるように演習を行っている。成人看護学概論、成人セルフケア方法論の授業においては,自ら執筆した教科書を用いて,基礎知識を踏まえて看護場面に適応できるように構成して授業を行っている。
作成した教科書、教材、参考書
2-
件名-終了年月日2009/04/20概要中村小百合,本多吾也子.内分泌・代謝疾患.佐藤栄子,編.シリーズ ナーシング・ロードマップ 疾患別成人看護.東京:中央法規.p.252-292.
-
件名-終了年月日2009/01/10概要中村小百合.エンパワーメント理論.佐藤栄子,編.事例を通してやさしく学ぶ中範囲理論入門第2版.愛知:日総研;2009.p.430-441.
その他教育活動上特記すべき事項
15-
件名FD活動終了年月日2010/08/04概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
-
件名FD活動終了年月日2011/08/02概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
-
件名FD活動終了年月日2012/08/07概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
-
件名FD活動終了年月日2013/08/06概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
-
件名-終了年月日2011/12/26概要藤田保健衛生大学 医療科学部「コア・カリキュラム勉強会」に参加
-
件名-終了年月日2009/08/21概要藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
-
件名-終了年月日2013/03/13概要藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
-
件名-終了年月日2013/06/01概要藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
-
件名FD活動終了年月日2014/08/05概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
-
件名FD活動終了年月日2015/08/03概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
-
件名FD活動終了年月日2016/08/02概要藤田保健衛生大学 医療科学部相互FDに参加
-
件名FD活動開始年月日2016/09/12終了年月日2016/09/12概要第三回大学院保健学研究科FD研修会
-
件名第9回藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加開始年月日2017/07/01終了年月日2017/07/01
-
件名第2回学生の厚生補導に関するSD開始年月日2017/08/22終了年月日2017/08/22概要キャンパス・ハラスメントの理解と対処事例の検討
-
件名第4回 藤田保健英紙大学 医療科学部FD研修会開始年月日2017/12/16終了年月日2017/12/16概要カリキュラムマネジメント体制の確立に向けて