Faculty of Rehabilitation
基本情報
経歴
1受賞
1論文
40-
Japanese Journal of Comprehensive Rehabilitation Science 15 42-48 2024年10月16日
-
International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation 2024年4月9日Practicing walking in a safety suspension device allows patients to move freely and without excessive reliance on a therapist, which requires correcting errors and may facilitate motor learning. This opens the possibility that patients with subacute stroke may improve their walking ability more rapidly. Therefore, we tested the hypothesis that overground gait training in a safety suspension device will result in achieving faster supervision-level walking than gait training without the suspension device. Twenty-seven patients with stroke admitted to the rehabilitation ward with functional ambulation categories (FAC) score of 2 at admission were randomly allocated to safety suspension-device group (SS group) or conventional assisted-gait training group (control group). In addition to regular physical therapy, each group underwent additional gait training for 60 min a day, 5 days a week for 4 weeks. We counted the days until reaching a FAC score of 3 and assessed the probability using Cox regression models. The median days required to reach a FAC score of 3 were 7 days for the SS group and 17.5 days for the control group, which was significantly different between the groups (P < 0.05). The SS group had a higher probability of reaching a FAC score of 3 after adjusting for age and admission motor impairment (hazard ratio = 3.61, 95% confidence interval = 1.40-9.33, P < 0.01). The gait training with a safety suspension device accelerates reaching the supervision-level walking during inpatient rehabilitation. We speculate that a safety suspension device facilitated learning by allowing errors to be experienced and correct in a safe environment.
-
Top Stroke Rehabil. 27(1) 49-56 2020年1月 査読有り筆頭著者
-
Applied Sciences-Basel 9(18) 3925 2019年9月 査読有り
-
Sensors (Switzerland) 19(16) 2019年8月2日
MISC
54担当経験のある科目(授業)
2-
作業療法科学演習 (藤田保健衛生大学大学院保健学研究科)
-
作業療法教育・管理学概論 (藤田保健衛生大学医療科学部)
所属学協会
1共同研究・競争的資金等の研究課題
17-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2019年4月 - 2022年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2016年4月 - 2020年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2015年4月 - 2019年3月
教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)
2-
件名藤田保健衛生大学医療科学部リハビリテーション学科 作業療法教育・管理学概論開始年月日2011概要医療保険制度における作業療法部門の管理・運営方法について講義を行う。管理については人・物・文書・リスクについてそれぞれ解説し、運営については医療保険に関わる施設基準と診療報酬制度について解説した。
-
件名三重県中央医療センター 三重中央看護学校開始年月日2009概要看護学生に対し、作業療法士という職種の紹介を行った。また、医療、介護領域で必要とされる移乗動作の講義、実技講習を行った。
教育方法・教育実践に関する発表、講演等
4-
件名三重県作業療法士会現職者共通研修 「エビデンスと作業療法実践」開始年月日2009概要三重県内の作業療法士に対して、エビデンスのある治療方法について解説し、文献の読み方、研究計画の方法、実践にあたり注意すること等について講演を行った。
-
件名第44回日本理学療法士協会全国学術研修大会「メンタルプラクティスの効果を想定した筋電気治療の応用と可能性」終了年月日2009/10/02概要筋電位をトリガーとする電気刺激装置とメンタルプラクティスを併用した訓練効果について説明した。
-
件名三重痙縮講演会終了年月日2013/07/11概要近年、中枢神経損傷後の痙縮に対して、ボツリヌス療法が用いられている。その痙縮を定量的に評価できる方法について説明した。
-
件名Effect of Treatment and Application of Integrated Volitional control Electrical Stimulation: IVES終了年月日2014/06/19概要脳卒中患者に対する電気刺激療法の効果を説明した。また、筋電位をトリガーとする電気刺激装置の臨床応用について当院の実践報告を行った。