研究者業績

大槻 真嗣

オオツキ マサツグ  (Masatsugu Otsuki)

基本情報

所属
国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所 准教授
学位
工学(2005年3月 慶應義塾大学)

J-GLOBAL ID
200901089082425739
researchmap会員ID
5000041736

論文

 101
  • Masatsugu Otsuki, Junji Kikuchi, Tetsuo Yoshimitsu, Tatsuaki Hashimoto
    Acta Astronautica 224 309-324 2024年11月  
    This study presents technologies of the triple hybrid landing gear for the OMOTENASHI(Outstanding Moon exploration Technologies demonstrated by Nano Semi-Hard Impactor) spacecraft, which consists of an airbag, a crushable material as a shock absorber, and an impact resistance structure. The inflated airbag has capability to possibly mitigate impact acceleration at the instant of landing and submergence into regolith that covers a planetary surface. The crushable material with lattice structures, manufactured by a metal 3D printer, serves a dual purpose: it dissipates kinetic energy and controls the impact acceleration at landing by compressing itself within a designed deceleration distance. Further, in the impact resistance structure, the protective object is filled with resin and hollow glass beads, and the impact resistance is improved while the weight reduction is maintained. This paper provides the technical details such as the required specification, verification test results, and assembly result of the surface probe as the smallest lander of the OMOTENASHI spacecraft.
  • Takafumi Fujii, Masaki Takahashi, Kent Yoshikawa, Masatsugu Otsuki
    AIAA SciTech 2024 2024年1月  
  • Toshiki Fukui, Masaki Takahashi, Masatsugu Otsuki
    AIAA SciTech 2024 2024年1月  
  • Tetsuo Yoshimitsu, Atsushi Tomiki, Wataru Torii, Naoto Usami, Masatsugu Otsuki, Takao Maeda, Kent Yoshikawa, Yasuharu Kunii, Hiroaki Akiyama
    The 18th International Conference on Space, Aeronautical and Navigational Electronics 2023年12月  
  • S. Ozaki, G. Ishigami, M. Otsuki, H. Miyamoto, K. Wada, Y. Watanabe, T. Nishino, H. Kojima, K. Soda, Y. Nakao, M. Sutoh, T. Maeda, T. Kobayashi
    npj Microgravity 9(1) 2023年12月  
    The updated Table 1 with a comment indicating that micrographs #05 and #08 at the bottom of the images should be replaced. However, in the response to author query 4, Micrographs #4 and #8 were changed in Table 1. While processing the suggested changes based on the eProofing comments, the correction team updated the existing table figures and replaced image #05 with the micrograph of image #08 and image #08 with the micrograph of image #04 in the revised table. As a result, the changes got reverted and images were incorrect and duplicated.

MISC

 95

書籍等出版物

 1

講演・口頭発表等

 340
  • 渡邉 哲志, 大津 恭平, 大槻 真嗣, 久保田 孝, 増山 岳人, 梅田 和昇
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2016年 一般社団法人 日本機械学会
    <p>In recent years, planetary surface exploration missions by rovers have been actively performed. Rovers are required to recognize the surrounding environment autonomously for an efficient and safe exploration. Above all, terrain slope estimation is one of the essential techniques, which is conventionally performed with stereo cameras or shape-from-shading techniques. However, those schemes have problems such as the degraded accuracy in low-textured terrain and the heavy computational cost. Therefore, this paper proposes a new method that uses the difference of surface temperatures between at and slanted surfaces. It is known that the difference of solar radiation generates the gap in surface temperatures, which can be remotely detected with an infrared camera. The proposed method estimates terrain tilt angles using the energy balance equation and a single thermal image from the infrared camera. The method is validated with a field experiment in Izu-Oshima island. The developed thermal-based technique potentially increases the applicability to various terrain types regardless of the terrain appearance.</p>
  • 大槻真嗣, 山田和彦, 吉光徹雄, 橋本樹明, 森吉貴大, 松丸和誉
    計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(CD-ROM) 2016年
  • 大山聖, 永井大樹, 得竹浩, 藤田昂志, 安養寺正之, 豊田裕之, 宮澤優, 米本浩一, 岡本正人, 野々村拓, 元田敏和, 竹内伸介, 鎌田幸男, 大槻真嗣, 浅井圭介, 藤井孝藏
    飛行機シンポジウム講演集(CD-ROM) 2016年
  • 大槻真嗣, 吉光徹雄, 前田孝雄, 吉川健人, 國井康晴, 石上玄也, 久保田孝
    日本ロボット学会学術講演会予稿集(CD-ROM) 2016年
  • 岡田養二, 近藤良, 大槻真嗣
    MAGDAコンファレンス講演論文集 2016年
  • 矢野智昭, 大槻真嗣, 槇本博之, 山田達也
    MAGDAコンファレンス講演論文集 2016年
  • 橋本 樹明, 星野 健, 大嶽 久志, 田中 智, 若林 幸子, 森本 仁, 増田 宏一, 大槻 真嗣, 大竹 真紀子, 須藤 真琢, 嶋田 貴信, Hashimoto Tatsuaki, Hoshino Takeshi, Otake Hisashi, Tanaka Satoshi, Wakabayashi Sachiko, Morimoto Hitoshi, Masuda Koichi, Otsuki Masatsugu, Ohtake Makiko, Sutoh Masataku, Shimada Takanobu
    第16回宇宙科学シンポジウム 講演集 = Proceedings of the 16th Space Science Symposium 2016年1月 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS)
    第16回宇宙科学シンポジウム (2016年1月6日-7日. 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS)相模原キャンパス), 相模原市, 神奈川県著者人数: 11名資料番号: SA6000046252レポート番号: S5-004
  • 大山 聖, 永井 大樹, 得竹 浩, 竹内 伸介, 豊田 裕之, 宮澤 優, 大槻 真嗣, 元田 敏和, 岡本 正人, 安養寺 正之, 野々村 拓, 鎌田 幸男, 藤田 昂志, 米本 浩一, 浅井 圭介, 藤井 孝藏, 火星探査航空機ワーキンググループ, Oyama Akira, Nagai Hiroki, Tokutake Hiroshi, Takeuchi Shinsuke, Toyota Hiroyuki, Miyazawa Yu, Otsuki Masatsugu, Motoda Toshikazu, Okamoto Masato, Anyoji Masayuki, Nonomura Taku, Kamata Yukio, Fujita Koji, Yonemoto Koichi, Asai Keisuke, Fujii Kozo
    大気球シンポジウム: 平成27年度 = Balloon Symposium: 2015 2015年11月 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS)
    大気球シンポジウム 平成27年度(2015年11月5-6日. 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所 (JAXA)(ISAS)), 相模原市, 神奈川県著者人数: 16名ほか資料番号: SA6000044002レポート番号: isas15-sbs-002
  • 有隅 仁, 大槻 真嗣
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2015年10月7日 日本航空宇宙学会
  • 前田 孝雄, 大槻 真嗣, 橋本 樹明
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2015年10月7日 日本航空宇宙学会
  • 春山純一, 西堀俊幸, 山本幸生, 岩田隆浩, 鈴木絢子, 山本圭香, 永松愛子, 石原吉明, 河野功, 大槻真嗣, 諸田智克, 西野真木, 清水久芳, 宮本英昭, 白尾元理, 橋爪光, 佐伯和人, 小林憲正, 横堀伸一, 山岸明彦, 押上祥子, 長谷部信行, 長谷中利昭, 道上達広, 横田康弘, 山本聡, 小松吾郎, 小林敬生, 道川祐市, 有隅仁
    日本惑星科学会秋季講演会予稿集(Web) 2015年
  • 前田 孝雄, 大槻 真嗣, 橋本 樹明
    「運動と振動の制御」シンポジウム講演論文集 2015年 一般社団法人 日本機械学会
    This paper describes the control method of the semi-active controlled landing gear system for the lunar and planetary lander. The purpose of this paper is to achieve touchdown on uneven terrain without overturning. Damping force control on each landing gear suppress attitude disturbance of lander main body and prevent from its overturning. The control rule of the landing gear damping coefficient of each landing gear for the three-dimensional lander model is shown and it validated in the three-dimensional numerical simulation model. Touchdown simulation executed on rough terrain which reproduced natural terrestrial surface. Especially, touchdown on the incline and touchdown with a lateral residual velocity are tested. The result of simulation indicates that the proposed control rule for the semi-active landing gear is effective to prevent overturning.
  • 大槻 真嗣, 石上 玄也, 前田 孝雄
    「運動と振動の制御」シンポジウム講演論文集 2015年 一般社団法人 日本機械学会
    Surface mobility on planetary bodies has enabled nearly two decades of scientifically-rich exploration of the red planet, however not without its challenges. Future exploration will likely demand enhanced mobility to access more challenging terrain. In this paper, we apply resistive force theory (RFT) to a general grouser geometry model, and present simulation results that show the impact of several parameters on draw-bar pull. This work represents initial steps toward optimizing grouser geometry to maximize draw-bar pull, while maintaining ability to traverse rocks of certain geometries and minimizing energy usage per traverse distance. These criteria are of particular importance in power-constrained planetary rovers.
  • 原 進, 松井 慎太郎, 佐伯 直亮, 大槻 真嗣
    東海支部総会講演会講演論文集 2015年 一般社団法人 日本機械学会
  • 明比 建, 北村 光教, 大津 恭平, 大槻 真嗣, 天野 嘉春
    「運動と振動の制御」シンポジウム講演論文集 2015年 一般社団法人 日本機械学会
    This paper presents that the skyline matching algorithm with considering camera tilt. Skyline matching is the method that estimating position and attitude by comparing two skylines. One skyline is simulated one from a digital elevation model (DEM). The other one is gotten from camera images taking around view. We conducted field experiments in Oshima Island. As a result, we conclude that considering camera tilt has a significant influence.
  • 大槻真嗣
    計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(CD-ROM) 2015年
  • 松井慎太郎, 前田孝雄, 原進, 大槻真嗣
    計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(CD-ROM) 2015年
  • 前田孝雄, 大槻真嗣, 橋本樹明, 原進
    電気・電子・情報関係学会東海支部連合大会講演論文集(CD-ROM) 2015年
  • 橋本樹明, 星野健, 大嶽久志, 田中智, 若林幸子, 森本仁, 増田宏一, 大槻真嗣
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 2015年
  • 春山純一, 西堀俊幸, 岩田隆浩, 山本幸生, 河野功, 大槻真嗣, 嶋田和人, 桜井誠人
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 2015年
  • 橋本 樹明, 星野 健, 田中 智, 大嶽 久志, 森本 仁, 大槻 真嗣, Hashimoto Tatsuaki, Hoshino Takeshi, Tanaka Satoshi, Otake Hisashi, Morimoto Hitoshi, Otsuki Masatsugu
    第15回宇宙科学シンポジウム 講演集 = Proceedings of the 15th Space Science Symposium 2015年1月 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS)
    第15回宇宙科学シンポジウム (2015年1月6日-7日. 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS)相模原キャンパス), 相模原市, 神奈川県資料番号: SA6000034342レポート番号: S5-008
  • 杉村 さゆり, 大槻 真嗣, 久保田 孝
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2014年11月12日 日本航空宇宙学会
  • 前田 孝雄, 大槻 真嗣, 橋本 樹明
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2014年11月12日 日本航空宇宙学会
  • 米澤 宏一, 砂田 茂, 大槻 真嗣
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2014年11月12日 日本航空宇宙学会
  • 大山 聖, 永井 大樹, 得竹 浩, 竹内 伸介, 豊田 裕之, 宮澤 優, 大槻 真嗣, 元田 敏和, 岡本 正人, 安養寺 正之, 野々村 拓, 鎌田 幸男, 藤田 昴志, 平栗 弘貴, 佐々木 岳, 米本 浩一, 浅井 圭介, 藤井 孝藏, 火星探査航空機ワーキンググループ, Oyama Akira, Nagai Hiroki, Tokutake Hiroshi, Takeuchi Shinsuke, Toyota Hiroyuki, Miyazawa Yu, Otsuki Masatsugu, Motoda Toshikazu, Okamoto Masato, Anyoji Masayuki, Nonomura Taku, Kamata Yukio, Fujita Koji, Hiraguri Hirotaka, Sasaki Gaku, Yonemoto Koichi, Asai Keisuke, Fujii Kozo
    大気球シンポジウム: 平成26年度 = Balloon Symposium: 2014 2014年11月 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS)
    大気球シンポジウム 平成26年度(2014年11月6-7日. 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所 (JAXA)(ISAS)), 相模原市, 神奈川県著者人数: 18名資料番号: SA6000021006レポート番号: isas14-sbs-006
  • 春山 純一, 西堀 俊幸, 山本 幸生, 岩田 隆浩, 永松 愛子, 石原 吉明, 山本 圭香, 河野 功, 大槻 真嗣, 加藤 裕基, 諸田 智克, 西野 真木, 清水 久芳, 宮本 英昭, 白尾 元理, 橋爪 光, 佐伯 和人, 小林 憲正, 横堀 伸一, 押上 祥子, 長谷部 信行, 長谷中 利昭, 道上 達広, 横田 康弘, 山本 聡, 小松 吾郎, 小林 敬生, 有隅 仁
    日本惑星科学会秋期講演会予稿集 2014年9月10日 日本惑星科学会
  • 河野 功, 春山 純一, 加藤 裕基, 大槻 真嗣, 久保田 孝
    電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報 2014年5月23日 一般社団法人電子情報通信学会
    2009年、JAXAの月探査機SELENE(かぐや)は、世界で初めて、月のマリウス丘群に直径60mの巨大な縦孔を発見した。さらに、SELENEデータを使用した全球サーベイにより、他に二つ、更に巨大な縦孔(直径、深さ共に数10m〜100m)が発見された。筆者らが"Haruyama Hole"と呼んでいるこれらの縦孔の下には、縦孔直径を超える地下空洞の存在が示唆されている。また、火星にも同様の縦孔が見つかっている。生命科学を含む様々な理学的意義に加え、将来の月・惑星探査技術の開発や月面基地開発の観点からも、月や火星の縦孔・地下空洞の直接探査が望まれており、筆者らは2020年頃を目標に、SELENEの発見した月の縦孔に、世界で初めて降下して直接探査するUZUME計画を検討している。このような深い縦孔や地下空洞を直接探査するためには、垂直に近い縦孔の壁を降り、岩体の転がる縦孔底に到達・観測した後、更に、未知の暗く拡がる空洞へと移動して調査を行える探査システムが必要である。筆者らは、ETS-VIIなどの宇宙ロボット技術の軌道上実証や地上実験による研究開発を行って来ており、これらの宇宙ロボット技術開発成果を活用した、縦孔・地下空洞の探査システムの研究を進めている。本講演では、宇宙ロボット技術を活用した縦孔・地下空洞の探査戦略と、探査システムの設計、運用シナリオおよび、その技術開発戦略と研究成果について述べる。
  • 大津 恭平, 大槻 真嗣, 久保田 孝
    電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報 2014年5月23日 一般社団法人電子情報通信学会
    次期月惑星探査ミッションにおいては,遠隔からの観測だけでなく,地表面に降り立ち移動しながら詳細な探査を行うことが期待されている.その表面移動技術の要となる探査ローバにとって,安全で効率的なミッション遂行のために正しく現在位置を把握することが必要である.従来の車輪エンコーダや慣性観測装置を用いたデッドレコニング法では,月惑星表面の不整地においては誤差が蓄積し正確な推定を行うことができなかった.そこで本研究は,ステレオカメラと絶対方向センサを用いることにより,不整地においても自己位置を高精度に推定できる手法の構築を目指す.地球上の惑星類似環境である伊豆大島の裏砂漠における長距離走行試験によって,手法の有効性を示した.
  • 甲斐 誉史朗, 吉田 賢史, 長谷川 直輝, 野地 拓匡, 福田 豪, 杉村 さゆり, 大槻 真嗣, 村口 正弘, 川崎 繁男
    電子情報通信学会総合大会講演論文集 2014年3月4日 一般社団法人電子情報通信学会
  • 春山純一, 西堀俊幸, 山本幸生, 岩田隆浩, 永松愛子, 石原吉明, 山本圭香, 河野功, 大槻真嗣, 加藤裕基, 諸田智克, 西野真木, 清水久芳, 宮本英昭, 白尾元理, 橋爪光, 佐伯和人, 小林憲正, 横堀伸一, 押上祥子, 長谷部信行, 長谷中利昭, 道上達広, 横田康弘, 山本聡, 小松吾郎, 小林敬生, 有隅仁
    日本惑星科学会秋季講演会予稿集(Web) 2014年
  • Naoaki Saeki, Susumu Hara, Masatsugu Otsuki
    Proceedings of the International Astronautical Congress, IAC 2014年
    Copyright © 2014 by the International Astronautical Federation. Lunar/planetary exploration requires soft landing methods so that a lander can land on any terrain. However, the existing landing methods have drawbacks such as high rebound and excessive resource consumption. To address these drawbacks, the authors propose a novel landing mechanism called BESM (Base-Extension Separation Mechanism). The BESM achieves a soft landing by energy conversion with springs and three separable units (lander, extension, and gear). The gear unit touches ground before the lander. The lander's energy is absorbed by the spring mounted on the gear, and the lander is then released from a small height with less energy. The rebound and acceleration suppression performance has been demonstrated in previous studies, and its reusability also contributes to resource savings. However, there are some issues associated with the BESM. The first issue is that soft landing performance is not ensured in landing on uneven ground, because the energy is not ideally absorbed by the spring with the gear inclined. The second issue is that the performance of the BESM is sensitive to spring parameter tuning. An improperly tuned BESM releases the lander from a greater height than it should. Accurate parameter tunings are required for proper performance. To address these issues, this paper proposes a fundamental solution using telescopic gear. The telescopic gear is composed of movable gear units and stopper units. The motions of the movable gear units are controllable by the stopper units. When it is mounted at appropriate positions with ideal stopper control, the telescopic gear can flexibly compensate for gear inclination and release height error caused by uneven ground and/or improper parameter tunings. To confirm the effectiveness of the telescopic gear analytically, the soft landing performance of the gear on uneven ground and/or with improperly tuned parameters was analyzed using simulation. The modeling of the BESM with the telescopic gear is presented, and the effective stopper control method is explained. The simulation results show that the issues mentioned with the BESM are addressed by the telescopic gear. The ideally controlled telescopic gear compensates for gear inclination and release height error, and the BESM performs as if it had landed at a flat location with properly tuned parameters. The telescopic gear improves the BESM's performance remarkably. It enables the BESM to land on more extreme terrain and contributes to ensuring proper performance. The telescopic gear is therefore concluded to be a promising device for future lunar/planetary explorations.
  • Takao Maeda, Masatsugu Otsuki, Tatsuaki Hashimoto
    MOVIC 2014 - 12th International Conference on Motion and Vibration Control 2014年
    This paper presents an actively controlled landing gear system and its experimental validations. Active landing gear uses an variable coefficient damper as an shock absorber. We executed landing experiment with the two dimension lander model which introduced an magnetorheological damper as an shock absorber. Damping coefficient is controlled to reduce attitude disturbance during touchdown based on lander attitude and displacement of landing leg. The result of model experiment indicates that the active landing gear can reduce attitude disturbance which causes the lander overturning.
  • Hitoshi Arisumi, Masatsugu Otsuki, Shinichiro Nishida
    2014 IEEE/RSJ INTERNATIONAL CONFERENCE ON INTELLIGENT ROBOTS AND SYSTEMS (IROS 2014) 2014年 IEEE
    This paper presents a high-speed transportation of capsule by launch. One of the main issues for the transportation is how to decelerate the capsule during its flight to avoid a large landing impact. In order to stop the capsule temporally in the air just before its landing, we propose a flight control method by multidirectional tension of wires. Since the capsule is connected with both auxiliary weights and reel system via wires, it can be geometrically constrained not to move by multiple pull of the wires. We develop the motion planner which makes the capsule reach the target at the desired speed, and control algorithm for it. The proposed method is applied to the soft landing of the capsule. The effectiveness of the proposed method is verified through the experiment.
  • Tomohiro Oya, Takao Maeda, Masatsugu Otsuki, Takashi Kubota, Tatsuaki Hashimoto
    MOVIC 2014 - 12th International Conference on Motion and Vibration Control 2014年
    Lunar or planetary exploration is scientifically meaningful because they can give us the hint to throw a light on the origin and evolution of the solar system or the earth, the inner structure of planets, etc. In lunar or planetary exploration missions, it is important to save the weight of spacecraft. Light weight spacecraft leads to low cost and getting more chance to go to the space. Conventionally a lander carries a rover to the surface of the celestial body and the rover traverses the rough terrain to explore in wide region. If the lander and the rover are united, however, the total weight of the spacecraft could be reduced. The authors have already proposed a novel pulley suspension mechanism, which is called Load Equalization Pulley Suspension mechanism: LEPS mechanism, for rovers. The performance of the proposed mechanism as a suspension mechanism of rovers has been evaluated. In this paper, the application of LEPS mechanism to the landing gears of the lander is discussed. By applying the proposed mechanism to the landing gears, the lander can move around the wide region of the surface after landing. The landing dynamics model of the proposed "Movable lander" with LEPS mechanism is introduced. The landing performance is evaluated by 2-dimensional model. The simulation results show that LEPS mechanism has an advantage over normal landing gears.
  • OTSU Kyohei, MIYATA Yosuke, HONDA Takuma, SUGIMURA Sayuri, OYA Tomohiro, SHIGETO Shuhei, MURAKAMI Ryo, OTSUKI Masatsugu, KUBOTA Takashi
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2014年 一般社団法人 日本機械学会
    The performance of an integrated navigation system is studied through the field experiments on a four-wheeled test-bed rover, AKI, operated in a terrestrial analogue. The AKI rover employs novel mobility and navigation systems which enable challenging long-range operations in natural terrain. AKI has a vision-based localization system aided by sun sensors and an inclinometer for absolute attitude estimation. The integration with absolute direction sensors improves accuracy in absolute positioning, as well as obtaining 5x run-time improvement of visual pose estimation. The paper reports the results of field experiment conducted in Izu-Oshima island in 2013, and discusses current challenges of the system.
  • 有隅 仁, 大槻 真嗣
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2014年 一般社団法人 日本機械学会
    In this paper, we firstly develop the system which connects an end-effector with wire just before launching the end-effector. We then conduct the experiment and verify the stable connection by six trials. We secondly propose the method to decelerate the flight speed of the end-effector after launching it. The spring is used for smooth deceleration and the ratchet is used for prevent the expanded spring from restoring. We develop the ratchet-reel system and confirm that it decelerates the translational speed of the end-effector as well as its rotational speed through experiments.
  • 明比 建, 北村 光教, 大津 恭平, 大槻 真嗣, 天野 嘉春
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2014年 一般社団法人 日本機械学会
    This paper presents that the method of position error correction for planetary rovers by using skyline matching azimuth estimation. Skyline matching is the method that estimating position and attitude by comparing two skylines. One skyline is simulated one from a digital elevation model (DEM). The other one is gotten from camera images taking around view. We focus on using azimuth attitude estimated by skyline matching to correct accumulation error of IMU. We modeled IMU angular velocity bias increases linearity. We conducted field experiments in Oshima Island and Chiba. As a result, estimated relative azimuth errors are lower than 1 degree. IMU azimuth errors decreased by 67% (6.25 deg to 2.15 deg ) and IMU position errors decreased by 70% (3.33m to 1.04m).
  • 原 進, 石川 凌, 大槻 真嗣
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2014年 一般社団法人 日本機械学会
    Next-generation lunar/planetary exploration spacecraft need to solve problems of conventional landing methods and mechanisms such as high rebound, impossibility of reuse and high cost. For this purpose, the authors discuss the landing method by means of Base-Extension Separation landing Mechanism (BESM) which uses energy conversion with springs and separable units. In the authors' conventional studies, its effectiveness was confirmed for a simple case based on single-axis restriction. However, the investigation of tumble prevention cannot be treated in the simple case. The purpose of this preliminary report is the response analysis of a slope landing case of BESM for more practical landing situations.
  • 須藤 真琢, 大槻 真嗣, 若林 幸子, 星野 健, 橋本 樹明
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2014年 一般社団法人 日本機械学会
    This paper presents the influence of shadow on the path planning of lunar rovers. To evaluate the influence of shadow, the terrain and shadow on the Moon are first modeled using the DEM derived from Kaguya data. Subsequently, on the basis of a path planning algorithm considering the shadow, numerical simulation is performed for the lunar terrain. In the simulation, a short path crossing shadow is compared with a long path avoiding shadow under various insolation conditions. The simulation results confirmed that although avoiding shadow adds a traveling distance and time, it doses not much affect the average power consumption but contributes to an increase in the average power generated.
  • 橋本樹明, 星野健, 大嶽久志, 田中智, 若林幸子, 森本仁, 増田宏一, 大槻真嗣
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 2014年
  • 大谷知弘, 大槻真嗣, 久保田孝, 橋本樹明
    日本ロボット学会学術講演会予稿集(CD-ROM) 2014年
  • 春山 純一, 久保田 孝, 水野 貴秀, 大槻 真嗣, 河野 功, 西堀 俊幸, 川勝 康弘, 野田 篤司, 加藤 裕基, 渡辺 恵佑, 上田 敦史, 吉田 和哉, 石上 玄也, 有隅 仁, 茂渡 修平
    日本惑星科学会秋期講演会予稿集 2013年11月20日 日本惑星科学会
  • 有隅 仁, 大槻 真嗣, 久保田 孝, 春山 純一
    日本惑星科学会秋期講演会予稿集 2013年11月20日 日本惑星科学会
  • 大槻 真嗣, 有隅 仁
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会
  • 有隅 仁, 大槻 真嗣, 西田 信一郎
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会
  • 柴田 優一, 小林 大輔, 大槻 真嗣
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会
  • 須藤 真琢, 大槻 真嗣, 若林 幸子
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会
  • 茂渡 修平, 大槻 真嗣, 春山 純一
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会
  • 渡辺 翼, 原 進, 大槻 真嗣
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会
  • 前田 孝雄, 大槻 真嗣, 橋本 樹明
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2013年10月9日 日本航空宇宙学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

 15

主要な産業財産権

 11