研究者業績

山本 高行

ヤマモト タカユキ  (Takayuki Yamamoto)

基本情報

所属
国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所 DESTINY+プロジェクトチーム 主幹研究開発員
学位
博士(工学)(2005年3月 東京大学)

研究者番号
60443280
J-GLOBAL ID
202001000370405138
researchmap会員ID
R000014112

論文

 63
  • Hiroyuki TOYOTA, Takeshi TAKASHIMA, Hiroshi IMAMURA, Kazutaka NISHIYAMA, Takayuki YAMAMOTO, Takeshi MIYABARA, Masayuki OHTA, Yoshitaka MOCHIHARA, Naoya OZAKI, Hiroyuki NAGAMATSU, Takakazu OKAHASHI, Junko TAKAHASHI, Toshiaki OKUDAIRA, Takayuki HIRAI, Masanori KOBAYASHI, Ko ISHIBASHI, Peng HONG, Osamu OKUDAIRA, Tomoko ARAI
    Journal of Evolving Space Activities 1 2023年12月  査読有り
  • Takuya Iwaki, Takayuki Yamamoto, Satoshi Nonaka, Takayuki Ogita, Yukie Sakoda
    2023 62nd Annual Conference of the Society of Instrument and Control Engineers (SICE) 2023年9月6日  
  • Naoya Ozaki, Takayuki Yamamoto, Ferran Gonzalez-Franquesa, Roger Gutierrez-Ramon, Nishanth Pushparaj, Takuya Chikazawa, Diogene Alessandro Dei Tos, Onur Çelik, Nicola Marmo, Yasuhiro Kawakatsu, Tomoko Arai, Kazutaka Nishiyama, Takeshi Takashima
    Acta Astronautica 2022年4月  
  • Shinichiro TOKUDOME, Tsuyoshi YAGISHITA, Ken GOTO, Naohiro SUZUKI, Takayuki YAMAMOTO, Yasuhiro DAIMOH
    TRANSACTIONS OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES, AEROSPACE TECHNOLOGY JAPAN 19(2) 186-192 2021年  
  • T. Ito, T. Yamamoto, T. Nakamura, H. Habu, H. Ohtsuka
    Acta Astronautica 170 206-223 2020年5月  
    © 2019 IAA This paper investigates the launch capability of the SS-520 as a CubeSat launch vehicle. The SS-520 was developed by JAXA originally as a two-stage, spin-stabilized, solid-propellant sounding rocket. With less than 2.6 tons in total mass and 10 m in length, the SS-520-5 successfully launched a single 3U-sized CubeSat into orbit on February 3, 2018. The SS-520-5 obtained its capability as a CubeSat launch vehicle by installing a 3rd stage solid motor in addition to the RCS between the 1st and 2nd stages. However, its launch capability was limited due to its rocket system configuration. In order to pursue the SS-520's launch capability, two effective modifications from the SS-520-5 are proposed: thrust enhancement of the 1st stage motor and installation of an additional RCS between the 2nd and 3rd stages. The framework of launch capability analysis is established by a multi-objective genetic algorithm (MOGA), where its two objectives are selected as the altitudes of perigee and apogee. The analysis reveals that the two proposed modifications to the SS-520-5 work effectively but differently. The 10% increase of the 1st stage enhancement is particularly effective when the target altitude of perigee is low (e.g., 200 km), whereas the installment of the additional RCS with 30 kg increases accessibility to a much higher altitude of perigee, even to circular orbit reaching altitudes of 550 km for a 1U-sized CubeSat and 280 km for a 6U-sized CubeSat. The simultaneous application of both modifications would result in launch capability able to deliver a 10-kg payload. From a more general perspective, the results in this paper suggest that it is possible for a very small launch vehicle (VSLV) of the 3-ton class and 10 m in length to deliver a 10-kg-class payload into low Earth orbit.

MISC

 58
  • 成田伸一郎, 山本高行, 川勝康弘, 栗井俊弘, 吉沢剛, 木村雅文, 今村剛, 石井信明, 中村正人
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 53rd 2009年  
  • 八木下剛, 成尾芳博, 徳留真一郎, 野中聡, 志田真樹, 山本高行, 福吉芙由子, 太田豊彦, 森初男
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 53rd 2009年  
  • 岡田俊輔, 白澤洋次, 三和裕一, 森治, 川勝康弘, 津田雄一, 山本高行, 船瀬龍, 川口淳一郎
    アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集(Web) 17th 2008年  
  • 山川宏, 前田行雄, 石井信明, 小川博之, 野中聡, 山本高行, 津田雄一, 川口淳一郎, 周東三和子, 感応寺治城, 迫田幸恵, 古林剛士, 北田恒行, 渋谷彰, 大塚浩仁, 内田洋, 江西達也, 後藤晋一, 齋藤一晶, 佐藤裕彦, 櫻井博昭, 有沢雄三
    宇宙航空研究開発機構特別資料 JAXA-SP- (07-023) 2008年  
  • 森治, 多羅尾康太, 山本高行, 志田真樹, 川勝康弘, 川口淳一郎
    太陽系科学シンポジウム 27th 2006年  
  • 山本 高行, 川口 淳一郎
    年次大会講演論文集 2005 411-412 2005年  
    On the ascent path of the vehicles like spaceplanes, the optimal steering shows the different behavior from that of conventional rockets. This is because both thrust and lift force varies depending on the change of the atmospheric dynamic pressure. This indicates that it is required the new guidance strategy for these kind of vehicles. In this paper, we propose a new guidance strategy which has only four parameters to be determined. This method is derived from some analytical assumptions and approximates the steering in simple linear and logarithmic function. Only by carrying out the numerical integration of this, the parameters are easily determined to satisfy the terminal boundary conditions.
  • 徳留真一郎, 羽生宏人, 山本高行, 里吉貴史, 西中村健一, 川口淳一郎
    宇宙輸送シンポジウム 平成14年度 2003年  
  • 山本 高行, 稲葉 歩, 川口 淳一郎
    宇宙技術 2(2) 35-44 2003年  
    本論文では,いわゆる空力上昇径路を飛行する機体の最適誘導則を新たに提案する.まずDCNLP法により最適解を示す.次に直接最適法であるSQP法により別の解を示す.後者の手法ではある直交関数で表現された操舵角を利用することにより,効率的にまた容易に実行することができる.本論文の主な結果は操舵則の解析的表現を示したことである.これは最適性の議論に関連するものである.これによ り従来の線形タンジェント則は揚力を発生しない機体のみに適用可能であることがはっきりと結論される.同時に最適誘導則は三角関数形式を従来の線形タンジェント則に加えることで得られることが結論づけられる.本論文で得られた結果はさらに数値的デモンストレーションによる誘導方策へと最適化プロセスを拡張している.線形化遷移運動が解析モデルによく一致しているため,本論文の結果 は実際的な正当性を示すことに成功している.機体パラメタがノミナル値から変化したり,パラメタ値に対する感度といった誘導計算例もまた示される.

所属学協会

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産業財産権

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