研究者業績

岩田 洋夫

イワタ ヒロオ  (Hiroo Iwata)

基本情報

所属
武蔵野大学 データサイエンス学部 教授

J-GLOBAL ID
200901054938589225
researchmap会員ID
1000047946

論文

 268
  • 坂口 正道, 岸野 文郎, 北村 喜文, 野間 春生, 山澤 一誠, 坂口 竜己, 清川 清, 池本 義範, 岩田 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会誌 4(2) 35-43 1999年12月25日  
  • 坂口, 正道, 岸野, 文郎, 北村, 喜文, 野間, 春生, 山澤, 一誠, 坂口, 竜己, 湯山, 一郎, 廣瀬, 通孝, 田中, 弘美, 志水, 英二, 佐藤, 宏介, 大田, 友一, 小木, 哲朗, 横井, 茂樹, 田村, 秀行, 矢野, 博明, 大須賀, 美恵子, 伊関, 洋, 草原, 真知子, 久米, 祐一郎, 新井, 史人, 野村, 淳二, 小泉, 宣夫, 大谷, 淳, 井野, 秀一, 下条, 誠, 岩田, 洋夫, 伊福部, 達, 横小路, 泰義, 古荘, 純次, 竹田, 仰, 佐藤, 誠, 福井, 幸男, 清川, 清, 池本, 義範, 岩田, 洋夫, 北村, 喜文
    日本バーチャルリアリティ学会誌 = Journal of the Virtual Reality Society of Japan 4(2) 159-167 1999年12月  
  • 坂口, 正道, 岸野, 文郎, 北村, 喜文, 野間, 春生, 山澤, 一誠, 坂口, 竜己, 湯山, 一郎, 廣瀬, 通孝, 田中, 弘美, 志水, 英二, 佐藤, 宏介, 大田, 友一, 小木, 哲朗, 横井, 茂樹, 田村, 秀行, 矢野, 博明, 大須賀, 美恵子, 伊関, 洋, 草原, 真知子, 久米, 祐一郎, 新井, 史人, 野村, 淳二, 小泉, 宣夫, 大谷, 淳, 井野, 秀一, 下条, 誠, 岩田, 洋夫, 伊福部, 達, 横小路, 泰義, 古荘, 純次, 竹田, 仰, 佐藤, 誠, 福井, 幸男, 清川, 清, 池本, 義範, 岩田, 洋夫, 北村, 喜文
    日本バーチャルリアリティ学会誌 = Journal of the Virtual Reality Society of Japan 4(2) 159-167 1999年12月  
  • 木村, 法幸, 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    日本バ-チャルリアリティ学会大会論文集 4 295-298 1999年9月  
  • 橋本, 渉, 岩田, 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌 4(3) 479-486 1999年9月  査読有り
    This paper describes about spherical immersive display using convex mirror. Our display provides seamless image that totally surrounds a viewer. In order to construct the system, we designed optical configuration of display through the virtual projector that simulates behavior of projected light. The prototype display based on the optical design provides 360 degree horizontal and 115 degree vertical image. This optical configuration has an advantage in displaying video image. Then we also developed a camera head with convex mirror, which corrects distortion of displayed image.
  • 橋本, 渉, 岩田, 洋夫
    日本バ-チャルリアリティ学会大会論文集 4 191-194 1999年9月  
  • 野澤, 浩明, 橋本, 渉, 岩田, 洋夫
    日本バ-チャルリアリティ学会大会論文集 4 157-160 1999年9月  
  • 岩田, 洋夫
    日本ロボット学会誌 17(6) 803-806 1999年9月  
  • 岩田, 洋夫
    映像情報メディア学会誌 : 映像情報メディア 53(7) 943-947 1999年7月  
  • 岩田, 洋夫
    計測と制御 = Journal of the Society of Instrument and Control Engineers 38(6) 391-396 1999年6月  
  • 橋本, 渉, 岩田, 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌 3(4) 197-202 1998年12月  査読有り
    Micro surgery needs adequate navigation by using virtual reality technology. This paper proposes method of haptic representation of non-invasive area fo r support system of micro surgery. An operator of our system holds 6 DOF force display and sees volume graphics. In case the virtual treatment tool approaches non-invasive area, force is applied to the operator's hand in order not to invade the area. Generated force is determined by volume data of CT image. Through the evaluation of the basic performance of this method, we applied our algorithm to experiment of navigation in human gullet.
  • 廣瀬, 通孝, 岩田, 洋夫, 池井, 寧, 小木, 哲朗, 広田, 光一, 矢野, 博明, 筧, 直之
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌 3(3) 111-119 1998年10月  
    Haptic feedback plays an important role to recognize and manipulate objects in virtual environments. Recently, high quality haptic feedback devices have been commercially available. However, the basic software for haptic devices is not prepared sufficiently. In this paper, we propose Haptic Interface Platform(HIP) that is a common software library independent of the types of haptic devices to construct virtual environments with haptic feedback. HIP supports three types of haptic device types:Point Type, Surface Type and Texture Type. To generalize Haptic Interface Platform, we classified it into three functions: (1)device driver, (2)haptic Tenderer, (3)haptic simulation engines. HIP enables users to make complex virtual environments easily. Since HIP is compatible with many haptic displays, we will also be able to accumulate haptic software assets and reproduct software in making applications. In the last of this paper, we developed simple haptic models using HIP and experimented how humans would feel them for each haptic display. We verified that HIP made the similar sensation for each display.
  • 岩田, 洋夫, 中川, 博憲
    Human interface : proceedings of the Symposium on Human Interface : ヒューマンインタフェイスシンポジウム論文集 14 439-442 1998年9月  
  • 岩田, 洋夫, 中川, 博憲
    映像情報メディア学会技術報告 22(28) 15-18 1998年6月  
    This paper describes about design and evaluation of wearable force display. We developed a 3 DOF joystick that is mounted on a user's arm. The device is mobile and easy to put on. Force is applied between arm and fingertip. Fingertip is much sensitive than arm so that the user can feel virtual wall at the finger. Performance of the device is tested by manipulation of virtual buttons and tracing task of virtual walls.
  • 岩田, 洋夫, 中川, 博憲
    電子情報通信学会技術研究報告. MVE, マルチメディア・仮想環境基礎 98(97) 15-18 1998年6月  
    This paper describes about design and evaluation of wearable force display. We developed a 3DOF joystick that is mounted on a user's arm. The device is mobile and easy to put on. Force is applied between arm and fingertip. Fingertip is much sensitive than arm so that the user can feel virtual wall at virtual walls.
  • 橋本, 渉, 岩田, 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会論文集 2(3) 9-16 1997年9月  査読有り
    This paper describes about visual and haptic representation of multidimensional data. Recently visualization is a powerful tool for investigation of scientific data. These data often contain high dimensional parameter which makes difficulty in visual representation. We therefor had proposed haptization that gives haptic sensation to the multidimensional data and had examined it with model data. In this paper, we introduced haptization into representation of CT data of human head for evaluation of haptic feedback. We extended the method of haptization to four-dimensional space. Our 4-D cube is generated by scanning a 3-D cube. Users of our system can easily recognize distribution of volume data in 4-D space. The usability of our 4-D browser is examined through recognition performance tests.
  • 岩田, 洋夫, 橋本, 渉
    映像情報メディア学会誌 : 映像情報メディア 51(9) 1418 1997年9月  
  • 岩田, 洋夫
    計測と制御 = Journal of the Society of Instrument and Control Engineers 36(9) 639-642 1997年9月  
  • 岩田, 洋夫, 橋本, 渉
    映像情報メディア学会技術報告 21(33) 1-6 1997年6月  
    This paper presents design method of rear-projection based dome screen. Spherical screen is ideal for spacial immersive display, because distance between the viewer and the screen is constant. Spacial immersive display must use rear-projection screen. If the screen is front-projection, the viewer obstruct the projected image. This paper discusses issues in design of rear-projection dome screen such as choice of projectors, determination of radius of the screen, and distortion correction.
  • 岩田, 洋夫, 橋本, 渉
    電子情報通信学会技術研究報告. MVE, マルチメディア・仮想環境基礎 97(85) 1-6 1997年6月  
    This paper presents design method of rear-projection based dome screen. Spherical screen is ideal for spacial immersive display, because distance between the viewer and the screen is constant. Spacial immersive display must use rear-projection screen. If the screen is front-projection, the viewer obstruct the projected image. This paper discusses issues in design of rear-projection dome screen such as choice of projectors, determination of radius of the screen, and distortion correction.
  • 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会論文集 2(1) 1-9 1997年3月  
    Force feedback plays an important roll in recognition and manipulation of virtual objects. Recently haptic devices such as PHANToM and HapticMaster are manufactured. In accordance with rapidly growing network technologies, we can easily get electric media resources rpicture and movie and VRML and various digital sound data and so on. However, those electric media resources can only be seen and heard. We can't touch them because there is no software to integrate haptic devices and those electric media resources. In this research , we developed a system that enables users to easy construction of virtual environment with force feedback.We propose that the software for haptic device should have following characteristics. (1) haptic models and haptic rendering function. (2) managing engine of virtual object's behavior. (3) user interaction methods. We implemented the software called Virtual Environment Construction System(VECS).By using this system, we developed 3D shape modeling environment.Through userability study by a large numbers of subjects, effectiveness of the haptic environment is examined.
  • 岩田, 洋夫
    シミュレーション 16(1) 38-45 1997年3月  
    Force feedback plays an important roll in manipulation in virtual environment. We have developed a software tool for programmers of haptic virtual environment called VECS (Virtual Environment Construction System). Required update rate of force feedback is much higher than that of visual feedback. VECS enables high update rate of force display in complex virtual environment. VECS has network interface by which multiple force displays are connected each other. In SIGGRAPH '95 we connected two force displays by Internet : One is located in Los Angels and the other is in Tsukuba. We also developed a WWW client called "Haptic Web." VECS supports VRML format. Users can feel rigidity or weight of virtual objects stored in a WWW server.
  • 岩田, 洋夫
    画像ラボ 8(3) 1-3 1997年3月  
  • Takeo Asano, Hiroaki Yano, Hiroo Iwata
    Studies in Health Technology and Informatics 39 207-215 1997年  査読有り
    A basic simulation system for laparoscopic surgery was constructed. The system consists of force display in a virtual environment construction system. Recently, laparoscopic surgery has become popular around the world. However, this operation strategy requires very high dexterity, so that only some medical doctors can use it. Doctors can see the human organs in a three-dimensional environment in the case of ordinary operations. On the other hand, in the case of laparoscopic surgery, doctors can only see a narrow space in a two-dimensional environment on a CRT monitor and tactile information is decreased during operation procedures. We therefore developed a basic technology of surgical simulator for laparoscopic surgery. The focus of our research is the presentation of resistance from virtual organs. © 1997 The authors.
  • Hiroo, Iwata, Hiroaki, Yano, and, Wataru Hashimoto
    Computer & Graphics 21(4) 413-420 1997年1月  査読有り
  • 岩田, 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会誌 = Journal of the Virtual Reality Society of Japan 1 64-66 1996年12月  
  • 橋本, 渉, 岩田, 洋夫
    可視化情報学会誌 = Journal of the Visualization Society of Japan 16 91-94 1996年7月  
    Higher dimensional space enhances intellectual activity of human beings. 3D graphics contains much more information than 2D graphics. We proposed visual and haptic representation of five-dimensional space. Our 5D space is generated by scanning 3D cube. The user's hand can essentially move in 3D space. We therefor use rotational motion of the hand for scanning 3D cube in 5D cube. The 3D cube is cutting volume of the 5D cube. The cutting volume moves by rotational motion around roll and pitch axis of the user's hand. Force display presents potential field which indicates axis of rotation. The user can easily separate rotational motion from translational motion by force feedback. Usability of the 5D cube is examined through recognition performance tests and we applied the 5D cube to CT data of human brain.
  • 岩田, 洋夫, 橋本, 渉
    テレビジョン学会技術報告 20(31) 117-122 1996年5月  
    Higher dimensional space enhances intellectual activity of human beings 3D graphics contains much more information than 2D graphics. We proposed visual and haptic representation of five-dimensional space. Our 5D space is generated by scanning 3D cube. The user's hand can essentially move in 3D space. We therefor use rotational motion of the hand for scanning 3D cube in 5D cube. The 3D cube is cutting volume of the 5D cube. The cutting volume moves by rotational motion around roll and pitch axis of the user's hand. Force display presents potential field which indicates axis of rotation. The user can easily separate rotational motion from translational motion by force feedback. Usability of the 5D cube is examined through recognition performance tests.
  • 岩田, 洋夫, 橋本, 渉
    電子情報通信学会技術研究報告. MVE, マルチメディア・仮想環境基礎 96(82) 117-122 1996年5月  
    Higher dimensional space enhances intellectual activity of human beings. 3D graphics contains much more information than 2D graphics. We proposed visual and haptic representation of five-dimensional space. Our 5D space is generated by scanning 3D cube. The user's hand can essentially move in 3D space. We therefor use rotational motion of the hand for scanning 3D cube in 5D cube. The 3D cube is cutting volume of the 5D cube. The cutting volume moves by rotational motion around roll and pitch axis of the user's hand. Force display presents potential field which indicates axis of rotation. The user can easily separate rotational motion from translational motion by force feedback. Usability of the 5D cube is examined through recognition performance tests.
  • 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    電子情報通信学会論文誌. A, 基礎・境界 79(2) 537-538 1996年2月  
    ネットワークを用いて遠隔地と仮想環境を共有する際, 情報伝達に時間遅れが生じる. 相手の手を取って操作方法等を教えようとする教示作業では, 時間遅れの影響が深刻となる. 本研究では, 時間遅れのある環境で教示作業を行う場合の反力呈示手法を提案し, 評価実験を通してこの手法が有効に作用していることを示す.
  • 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    計測自動制御学会論文集 31(9) 1495-1501 1995年9月  
  • 岩田, 洋夫
    日本機械学會誌 98(919) 457-460 1995年6月  
    抄録なし
  • 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    電気学会論文誌. C, 電子・情報・システム部門誌 = The transactions of the Institute of Electrical Engineers of Japan. C, A publication of Electronics, Information and System Society 115(2) 245-252 1995年2月  
  • 野間, 春生, 岩田, 洋夫
    電子情報通信学会秋季大会講演論文集 1994 162 1994年9月  
  • 野間, 春生, 岩田, 洋夫
    テレビジョン学会技術報告 18(46) 19-24 1994年8月  
    This paper describes a new method of representation of volume data with haptic sensation. Recently the volume visualization is often used for analyzing a large number of data. However volume visualized image uses color or intensity of pixel, thus it is hard to display high dimensional volume data. We proposed to give force feed-back to volume model in several way. And then we constructed presenting tool for volume data from computational fluid dynamics research.
  • 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    テレビジョン学会技術報告 18(41) 31-34 1994年7月  
    計算機内に構築した三次元の仮想空聞内において、複数の人間が同時に同じ物体を操作することでより創造的な作業をすることができる。ところが同一物体を把持した際に両者の手の位置を拘束することのできないシステムでは、把持された物体に対して特別の処理が必要になる。このようなシステムでは、 同時に同じ物体を把持することが出来ないようになっているのが一般的である。著者らは、力覚フィードバックを用いることでこの問題を解決することにした。本研究では、二台のフォースディスプレイを用いて、二人の人間が同時に仮想空間内で作業することのできる力帰還型仮想環境を構築した。そして物体を二人で同時に把持する場合、カ帰還型環壊の方が効率的な操作ができることを検証している。
  • 矢野, 博明, 岩田, 洋夫
    情報処理学会研究報告. グラフィクスとCAD研究会報告 94(59) 31-34 1994年7月  
    計算機内に構築した三次元の仮想空間内において,複数の人間が同時に同じ物体を操作することでより創造的な作業をすることができる.ところが同一物体を把持した際に両者の手の位置を拘束することのできないシステムでは,把持された物体に対して特別の処理が必要になる.このようなシステムでは,同時に同じ物体を把持することが出来ないようになっているのが一般的である.著者らは,力覚フィードバックを用いることでこの問題を解決することにした.本研究では,二台のフォースディスプレイを用いて,二人の人間が同時に仮想空間内で作業することのできる力帰還型仮想環境を構築した.そして物体を二人で同時に把持する場合,力帰還型環境の方が効率的な操作ができることを検証している.
  • 岩田, 洋夫
    機械の研究 45(12) p1207-1212 1993年12月  
  • 岩田, 洋夫
    テレビジョン学会技術報告 17(42) 35-41 1993年7月  
    筑波大学岩田研究室ではバーチャルリアリティにおける力感覚のフィードバックを中心に研究を行っている。バーチーヤルリアリティが従来の情報メディアと最も異なる点は、人間の能動的な行動が直接反映される点にある。人間が仮想世界の中で様々な操作ができるようになると、触覚のフィードバックが重要な役割を果たすことが広く認識されるようになった。触覚の情報は対象物との接触によって得られるため、この感覚を外界から与えるフォースディスプレイの実現は問題が多くまた模索の段階にある。本研究室ではこのフォースディスプレイに関して機構面を中心にしたハードウェアの開発と、その応用分野の開拓に取り組んできた。本稿では以下に挙げる最近の3つの研究成果を紹介する : (1)ペン型フォースディスプレイ、(2)ボリューム・ハプタイゼーション、(3)仮想環境における人工生命
  • 岩田, 洋夫
    情報処理学会研究報告. グラフィクスとCAD研究会報告 93(62) 35-41 1993年7月  
    筑波大学岩田研究室ではバーチャルリアリティにおける力感覚のフィードバックを中心に研究を行っている.バーチャルリアリティが従来の情報メディアと最も異なる点は,人間の能動的な行動が直接反映される点にある.人間が仮想世界の中で様々な操作ができるようになると,触覚のフィードバックが重要な役割を果たすことが広く認識されるようになった.触覚の情報は対象物との接触によって得られるため,この感覚を外界から与えるフォースディスプレイの実現は問題が多くまだ模索の段階にある.本研究室ではこのフォースディスプレイに関して機構面を中心にしたハードウェアの開発と,その応用分野の開拓に取り組んできた.本稿では以下に挙げる最近の3つの研究成果を紹介する:(1)ペン型フォースディスプレイ,(2)ボリューム・ハプタイゼーション,(3)仮想環境における人工生命
  • 岩田, 洋夫
    人間工学 29(3) p147-150 1993年6月  
  • 矢野, 博明, 中川, 隆志, 岩田, 洋夫
    情報処理学会研究報告. [グループウェア] 93(34) 59-66 1993年4月  
    計算機内に作り出した,三次元の仮想空間で作業する場合,人の手の動きを計算機に入力するデバイスが必要である.本研究では,フォースディスプレイと呼ばれる,手の動きを入力するだけでなく,仮想物体に触れたときの,反力を提示することのできる入出力デバイスを用いて,仮想空間で作業するシステムを構築している.また,ソフトウエアの面では,仮想空間を容易に構築することができる,仮想空間構築支援システムを開発している.このシステムを用いて,複数の人間が同時に仮想空間内で,作業することのできるプログラムを開発した.さらに,仮想物体を用いて造形作業を行なう実験を通して,仮想空間における,協調作業の有効性を検証した.
  • 野間, 春生, 岩田, 洋夫
    計測自動制御学会論文集 29(4) 455-460 1993年4月  査読有り
  • 岩田, 洋夫
    Proceedings of IEEE URAIS'93 1993年1月  査読有り
  • 岩田, 洋夫, 富崎, 止, 丸川, 勝美, 松島, 皓三
    日本ロボット学会誌 10(7) 998-1003 1992年11月  査読有り
    In proportion to the generalization of robots, tutorial on robotics plays an important role in university. This paper presents a basic system of instruction for robotics and manipulator. The system is intended to be applied to a students lab. The authors have selected a compact three-joint manipulator for a tutorial program. The manipulator is designed to be an entry machine for robotics research, which enables easy handling and real-time calculation of kinematics.<BR>The tutorial program has three levels. Level 1 is a tutorial on basic servo system. In this course, the student is instructed in the step and frequency response characteristics. Study on nonlinearity is included in the course. Level 2 introduces the student to dynamic control. The emphasis of this course is on the effect of compensation for gravitational and inertial forces. Level 3 introduces the student to an application of the manipulator to a workspace. In this course, the student is instructed in PTP operation and trajectory planning.<BR>Performance of the system is evaluated by junior year students in University of Tsukuba. Through the experiments, the thought process of the students is investigated by protocol analysis.
  • 岩田, 洋夫
    日本機械学會誌 95(883) 472-477 1992年6月  
  • 岩田 洋夫, 内山 勝, 大西 公平, 小野 敏郎, 斎藤 之男, 坂根 茂幸, 下山 勲, 杉本 浩一, 藤堂 勇雄, 藤田 博之, 吉田 勝久, 増田 良介, 安川 員仁, 山藤 和男, 春日 智惠
    日本ロボット学会誌 10(1) 66-75 1992年2月15日  
  • 岩田, 洋夫
    計測と制御 = Journal of the Society of Instrument and Control Engineers 31(2) 316-317 1992年2月  

MISC

 57

書籍等出版物

 17
  • Tamefusa, Shintaro, Yano, Hiroaki, Tanaka, Naoki, Saitou, Hideyuki, Iwata, Hiroo (担当:分担執筆, 範囲:Motion Improvement for Stairs Climbing and Descending with Gait Rehabilitation System)
    IEEE 2010年1月 (ISBN: 9781424477098)
    This paper describes the development of a gait rehabilitation system with a locomotion interface (LI) for stair climbing or descending. The LI consists of two 2 DOF manipulators equipped with footpads. These can move the user's feet while his or her body remains stationary. The footpads follow the prerecorded motion of the feet of a healthy individual. For gait training, the user progresses iteratively through successively more advanced modes. In this study, three modes, enforced stair climbing/descending, semi-voluntary stair climbing/descending, and real stair climbing/descending were used. Especially gait trajectories for the stairs climbing/descending were improved to realize valid weight shift motion. Comparisons were made between the modes for healthy individuals and a patient. The effectiveness of the system was examined using EMG and foot pressure data.
  • 舘暲, 佐藤誠, 廣瀬通孝編, 岩田, 洋夫 (担当:編者(編著者))
    工業調査会 2009年12月
  • Yano, Hiroaki, Tamefusa, Shintaro, Tanaka, Naoki, Saitou, Hideyuki, Iwata, Hiroo (担当:分担執筆, 範囲:Gait Rehabilitation for Stair Climbing with a Locomotion Interface)
    IEEE 2009年1月 (ISBN: 9781424437887)
    This paper describes the development of a gait rehabilitation system with a locomotion interface (LI). The LI consists of two 2 DOF manipulators equipped with footpads. These can move the user's feet while his or her body remains stationary. The footpads follow the prerecorded motion of the feet of a healthy individual. For gait training, the user progresses iteratively through successively more advanced modes. In this study, three modes, enforced stair climbing, semi-voluntary stair climbing, and real stair climbing were used. Comparisons were made between the modes for healthy individuals and a patient. The effectiveness of the system was examined using NIRS and foot pressure distribution data.
  • Yano, Hiroaki, Miyamoto, Yuichi, Iwata, Hiroo (担当:分担執筆, 範囲:Haptic Interface for Perceiving Remote Object Using a Laser Range Finder)
    IEEE 2009年1月 (ISBN: 9781424438587)
    This paper describes development of a haptic interface using a laser range finder. The system consists of a laser range finder, a 1 degree-of-freedom haptic apparatus and a computer. The haptic apparatus can generate a reaction force based on a distance to a remote object that is measured by the laser range finder. A user can feel the shape of a remote object by holding this interface and pointing the object. Three haptic rendering algorithms were developed. Through some experiments, the effectiveness of this system was confirmed.
  • Martin, Grunwald, 岩田, 洋夫
    Brikhauser 2008年10月

講演・口頭発表等

 36

Works(作品等)

 7

共同研究・競争的資金等の研究課題

 19

産業財産権

 1