Curriculum Vitaes

Ryota Nakamura

  (中村 亮太)

Profile Information

Affiliation
Faculty of Data Science, Department of Data Science, Musashino University
Researcher, Asia Artificial Intelligence Institute
社会情報学科 情報デザイン専攻, Otsuma Women's University
Degree
博士(工学)(慶應義塾大学)

J-GLOBAL ID
201801010814831187
researchmap Member ID
B000291741

Education

 1

Papers

 13
  • Shiori Sasaki, Ryota Nakamura, Prasetyo Wibowo
    Proc. of 2024 IEEE International Symposium on Consumer Technology (ISCT), Aug, 2024  Peer-reviewed
  • Musashino University Asia AI Research Institute, departmental bulletin paper, (4), Mar, 2024  Lead author
  • Ryota Nakamura
    Musashino University Asia AI Research Institute, departmental bulletin paper, (3) 26-38, Mar, 2023  Lead author
  • 井垣 宏, 齊藤 俊, 井上 亮文, 中村 亮太, 楠本 真二
    情報処理学会論文誌, 54(1) 330-339, Jan 15, 2013  
    我々は受講生のプログラミング演習時におけるコーディング過程を記録し,可視化して講師に提示するシステムC3PVを提案する.本システムは,ウェブ上で動作するオンラインエディタとコーディング過程ビューから構成されている.オンラインエディタは受講生のコーディングプロセスにおける,文字入力,コンパイル,実行,提出といったすべての行動を記録する.コーディング過程ビューは課題の進み具合いや受講者の相対的な進捗遅れを可視化して講師に提示する.講師はあるエラーに関して長時間悩んでいる受講生や全体の進捗と比較して遅れている受講生をC3PVによって確認し,個別指導といった支援につなげることができる.本研究では実際にC3PVを学部1年生が受講するJavaプログラミング演習に適用し,C3PVによって可視化されたコーディング過程を利用した受講生対応を行った.その結果,コーディング過程ビューに基づいて対応した45件中38件(約84%)において,実際に受講生がサポートを必要としていたことが確認できた.In this paper, we propose a coding process visualizer for programming practice. Our system named "C3PV" consists of an online editor and a coding process viewer. The online editor can collect all coding process performed by each student. The coding process viewer can visualize whether the students are doing well about their programming exercises. This viewer enables a lecturer and teaching assistants to identify the students who are falling behind the rest of the class. We confirmed that the system could determine whether the student needed our help with 84 percent accuracy by some practical experiments.
  • 中村 亮太, 赤坂 将, 柳沢 達也, 市村 哲
    情報処理学会論文誌, 52(12) 3868-3875, Dec 15, 2011  
    視線測定器の性能および操作性が向上したことにともない,Webユーザビリティ評価に視線情報が用いられるようになってきた.Webページ上のユーザが注視した箇所や軌跡を分析することで,Webページの視認性や利便性を評価できるようになった.しかしながら従来の視線分析作業では,注視箇所を手作業でコード化ならびにタグ付けする必要があるために多くの労力と時間を必要としている.そこで本研究では,視線検出とWebページの構造解析を組み合わせた手法を考案し,視線の軌跡上にあるテキストや画像などのオブジェクトを自動的に取得する機能と,注視されたオブジェクトを自動的に強調表示する機能を有するツールを開発した.評価実験の結果,提案手法は従来手法よりも効率的に注視箇所を特定することが可能であることを確認した.Gaze data is now used for the Web usability evaluation thanks to the improvement of gazes measurement devices. A major problem when using eye movements to evaluate Web usability issues is that eye movement data is too large to analyze, and potentially difficult to interpret meaningfully. This paper presents a novel Web usability evaluation tool which makes it possible to get a gazed object such as a text or image. The tool includes a visualization function that marks up gazed objects. The paper presents the results of user experiments which compare our visualization technique with traditional methods and show our tool is better than existing Web evaluation tools.

Misc.

 20

Books and Other Publications

 6

Presentations

 82
  • 上野歩, 中村亮太, 上林憲行
    第73回全国大会講演論文集, Mar 2, 2011
    近年、大学では学生の教養や専門知識の修得だけでなく、<br />就職活動の支援も期待されている。<br />学生はエントリーシートや面接の対策等、就職活動に向けての準備を行なうが、<br />自身の力量を客観的に捉え向上させることは難しい。<br />本研究では、就職活動における力量を一覧することができる<br />キャリアエンカレッジシートをベースにして、<br />学生や教員で共有するサービスを構築し運用した。<br />キャリアエンカレッジシートには<br />キャリア系講義の成績やエントリーシートの添削結果、<br />SPIや一般常識の模擬試験の得点等が記載されており、<br />学生毎に内容の異なるメールにて送信された。<br />対象は本学の全3年生であり、2010年より運用が開始された。
  • 関口宰, 中村亮太, 上林憲行
    第73回全国大会講演論文集, Mar 2, 2011
    大学生活において基本的な行動様式を修得することは、社会に出て高い評価を得ることに繋がる。本研究では社会人の行動様式の基礎であるタイムマネージメントを、大学生活に沿う形で身につけることを目的とし、既存のWebカレンダーサービスと連携した学生生活支援サービスを構築した。本サービスにおいて、スケジュール登録フォームでは履修した講義を選択することでWebカレンダーに講義スケジュールや担当講師、場所等の情報を自動的に登録することが可能である。そのほかにも、1週間の予定・計画と実際の活動結果をグラフ化することで、視覚的な対比が可能となり、タイムマネージメントの評価機能を有する。
  • 平田恵梨奈, 中村亮太, 上林憲行
    第73回全国大会講演論文集, Mar 2, 2011
    現在,就職活動においてエントリーシート(以下ES)は,企業側がより適切な人物評価を行うため,第一次採用選抜試験となる場合が多い.一般的に就職活動生がESを作成する場合,読み手を意識した視点を持つことができない可能性があるので,個人で品質向上するのは難しい.本研究の目的は,多様な理解が統合されて考えが深まる協調学習という概念を適用した場合,ESの品質向上に効果があるのかを明らかにすることである.方法として,自分でESを作成する場合と協調学習を用いる場合,協調学習を用いて先輩が介入する場合の3つのパターンを対象とし,ESの方法論や具体性等の内容面での改善の効果をアクションリサーチを用いて検証する.
  • 渡辺詩織, 中村亮太, 上林憲行
    第73回全国大会講演論文集, Mar 2, 2011
    大学講義にはオムニバス形式の講義があり、複数の教員が交代で講義を担当している。オムニバス講義は100名を超える大規模であることが多いため、試験の集計作業を効率的に行えるマークシートを利用する例が増えている。しかし、既存のマークシート作成ツールは単独で作成する事が前提となっているため、複数の教員が分担して作成することができない。 本研究はネットワーク上でマークシートの試験問題を協調的に作成することが可能なサービスを提案する。本サービスは非同期型ネットワークサービスであり、各ユーザーによって入力された設問文や選択肢などの情報が一つに集約され、マークシート型の試験問題を作成することが可能である。
  • 今村咲貴, 中村亮太, 上林憲行
    第73回全国大会講演論文集, Mar 2, 2011
    紙で提出された課題に対するフィードバックでは、それまでに学生が提出した課題内容を踏まえたフィードバックを行うことが困難である.本研究では,従来の紙で行っていた添削形式から乖離するのを避けるため,タブレット型のスマートアプライアンスを用いた添削支援サービスを提案する.本サービスでは,学生が紙メディアで提出した課題を複合機でスキャンし,添削に必要な画像領域だけを抽出して添削を行う.また,添削時に学生が過去に提出した課題を閲覧することができ,学習履歴に基づいた詳細なフィードバックを与えることが可能である.
  • 林田眞弥, 中村亮太, 上林憲行
    第73回全国大会講演論文集, Mar 2, 2011
    集団による学習が不可欠な分野として,スポーツのチームプレーなどの学習が挙げられる.本研究ではバスケットボールの作戦盤に焦点を当て,作戦盤に電子的な特徴を付加することで,より効率的に作戦を共有することを目的としたタッチパネル式の電子作戦盤を開発した.バスケットボールでは、選手間のチームプレーが多く,動きのタイミングやスピードを全員が把握することが必要となる.本作戦盤は,従来の作戦盤同様に,選手やボールに見立てたコマを複数人で動かすことが可能であり,さらにコマを動かしたスピードやタイミング,軌跡を自動的に記録することで,コマの動きをアニメーションとして再現できる.
  • 中村 亮太, 上野 歩, 市村 哲
    IEICE technical report, May 20, 2010, 電子情報通信学会
  • 上野 歩, 中村 亮太, 市村 哲
    IEICE technical report, May 20, 2010, 電子情報通信学会
  • NAKAMURA Ryota, UENO Ayumu, ICHIMURA Satoshi, KAMIBAYASHI Noriyuki
    研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN), May 13, 2010, 情報処理学会
    大学には一つの多人数講義の中で複数の教員が交代で講義を担当するオムニバス形式の講義がある.このような担当教員と受講者数の多い講義では,試験問題作成と採点作業に非常に時間がかかる.そこで本研究ではマークシート形式で試験を実施し,採点作業を効率化すると同時にマークシートの作成作業を支援するツールを開発し,作業時間の短縮をはかった.開発した試験問題作成支援ツールはマークシートを特別なソフトウェアを使用せずに Excel で作成したシンプルな入力フォームを用いて作成することが可能である.本ツールを利用することで,これまで作業負担の大きかったレイアウト作業を自動的に行うことができる.Making and grading of the examination requires considerable time in the omnibus lectures, because the number of teachers and students is more than that of usual lectures. To overcome this problem, we developed a useful tool to make the computer-scored answer sheet using the simple input form made by Excel. It is often necessary to align the objects such as checkbox manually, even if users use the OCR/OMR dedicated editor. Our tool automatically completes the checkbox and text area layout based on the value input to Excel so that the time of making the computer-scored answer sheet is greatly reduced. Through evaluations, we determined the effectiveness of our tool.
  • UENO Ayumu, NAKAMURA Ryota, ICHIMURA Satoshi, KAMIBAYASHI Noriyuki
    研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN), May 13, 2010, 情報処理学会
    大学では学生の就職活動を支援しているが,エントリーシートの添削を数千名に行なうことは困難である.そこで大人数を対象とした,紙と電子メディアを組み合わせた模擬エントリーシートのフィードバックサービスを構築し,本大学で運用した.本サービスで,学生は紙メディアの専用のエントリーシート (模擬 ES) に自己 PR 等を記入し提出することで,添削者の指摘が手書きされた模擬 ES の PDF ファイルの URL と,評価項目に対応した添削文が記入された電子メールを受け取ることができる.It is difficult to correct the entry-sheet to several thousand students though the job hunting is supported at the university. Entry-sheet is written to sell myself. To overcome this problem, we developed Entry-sheet feedback service where the merit of paper and electronic media were integrated. Students will be able to receive appropriate feedback by writing the dedicated entry-sheet. The E-mail used to feedback is written the link of PDF files on entry-sheet where the corrector's comment is written and the correction sentence corresponding to the evaluation item.
  • AKASAKA MASARU, YANAGISAWA TATSUYA, NAKAMURA RYOTA, ICHIMURA SATOSHI
    研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN), Mar 11, 2010, 情報処理学会
    現在,インターネット上には情報発信の場として Web ページが多数存在しており,企業等では商品情報を公開し更なる顧客獲得のために使用している.Web ページの使いやすさによって商品の売上が左右されるということなどから,より多くの人に Web ページを見てもらうようにするため,Web ユーザビリティの向上が重要となっている.Web ユーザビリティを評価するためにユーザがクリックしたログの解析など様々な手法が考えられているが,その中の一つの手法として,視線を使用した評価方法がある.しかし従来の視線を用いた評価手法では,ユーザが具体的に何を見ていたかわからない,また分析に手間がかかるなどといった問題があった.そこで本研究では,従来行われていなかった Web ページの評価方法を考え,より簡単に評価できるツールを提案した.そして,Web ページ上でユーザが何を見ていたかという情報を取得するツールと,取得した情報を解析し Web ページの改善を手伝うためのツールを開発した.A lot of Web pages exist on the Internet, The Web pages are used for sending advertisement and acquiring customers. Because companies want more people to see the advertisement about their merchandise, the improvement of the Web usability is important. Various methods like the analysis of the log that the user clicked were proposed.There was an evaluation method using the glance.However, there was a problem that people didn't understand what the user was concretely looking at. Moreover, there was a problem of taking time to analyze. Then, the paper proposed the method of evaluating the Web page that had not been done in the past.
  • TSUKADA Masanori, NAKAMURA Ryota, KAMIBAYASHI Noriyuki
    全国大会講演論文集, Mar 8, 2010
  • UENO Ayumu, NAKAMURA Ryouta, KAMIBAYASHI Noriyuki
    全国大会講演論文集, Mar 8, 2010
  • MIZUGUCHI AKIRA, KISUKI MASATO, NAKAMURA RYOTA, KAMIBAYASHI NORIYUKI
    全国大会講演論文集, Mar 8, 2010
  • KISUKI Masato, MIZUGUCHI Akira, NAKAMURA Ryota, KAMIBAYASHI Noriyuki
    全国大会講演論文集, Mar 8, 2010
  • HAMASAKI YURI, OHTA MINORU, NARA YUSUKE, NAKAMURA RYOTA, KAMIBAYASHI NORIYUKI
    全国大会講演論文集, Mar 10, 2009
  • NARA YUSUKE, OTA MINORU, HAMASAKI YURI, NAKAMURA RYOTA, KAMIBAYASHI NORIYUKI
    全国大会講演論文集, Mar 10, 2009
  • ICHIMURA Satoshi, NAKAMURA Ryota, INOUE Akifumi
    IPSJ SIG Notes, Jan 15, 2009, Information Processing Society of Japan (IPSJ)
    It is widely known that collaborative learning is an effective method for learning team play in sports. We developed a Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) system where players get together on the Internet and study team play with teammates using a web browser. The users in their homes can see or manipulate synchronized sports video and coaching board on their web browsers at the same time. A system for volleyball coaching was implemented.
  • OTA M, SASAKI Y, SANO Y, KAMIBAYASHI N, NAKAMURA R, YAMASHITA R, ICHIMURA S, TAMARU E, MIURA H
    全国大会講演論文集, Mar 13, 2008
  • ICHIMURA Satoshi, YAMASHITA Ryosuke, NAKAMURA Ryota, KAMIBAYASHI Noriyuki
    IPSJ SIG Notes, Jun 1, 2007, 一般社団法人情報処理学会
    Due to the large number of students, lectures in the auditorium are likely to be limited to delivering one-sided lecture and conducting final exam. However, it is apparently desirable for students to have opportunities to check their own progress or understanding level through frequent check-up. Some have tried to build information systems for online-test or taking attendance. However, paper could not be replaced by online system due to the inevitable trouble of students' laptop PC or computer network. For this reason, we developed an educational system where the merit of paper and electronic media were merged. The system automatically recognizes student's ID and check marks written in paper. 2-D barcode and character recognition technology were combined in the system for this purpose. The scanner reads each student's report annotated by the lecturer and creates PDF, and sends it back to each student via e-mail. For the personal information protection, the created PDF is entirely or partially encrypted through the RSA public-key cryptography.
  • NAKAMURA Ryota, INOUE Akifumi, OKADA Ken-ichi, ICHIMURA Satoshi
    IPSJ SIG Notes, Jun 1, 2007, Information Processing Society of Japan (IPSJ)
    Recently, the photograph of user's face used to job-interview and marriage meeting is often taken in the instant photograph machine or the photograph shop. However, the user cannot retake and users might not like the photograph. Although there are technologies that evaluate the photograph by using the image recognition, they cannot consider the user's subjective evaluation. To choose a corresponding photograph to user's preference accurately, a new mechanism to presume user's preference is necessary. So, we propose the automatic selection system of the photograph by using eye movement. Our system can automatically select the photograph of user's preference by using direction of eyes when the user is looking at the photograph.
  • ICHIMURA Satoshi, YAMASHITA Ryosuke, NAKAMURA Ryota, KAMIBAYASHI Noriyuki
    IEICE technical report, May 25, 2007, 一般社団法人電子情報通信学会
    Due to the large number of students, lectures in the auditorium are likely to be limited to delivering one-sided lecture and conducting final exam. However, it is apparently desirable for students to have opportunities to check their own progress or understanding level through frequent check-up. Some have tried to build information systems for online-test or taking attendance. However, paper could not be replaced by online system due to the inevitable trouble of students' laptop PC or computer network. For this reason, we developed an educational system where the merit of paper and electronic media were merged. The system automatically recognizes student's ID and check marks written in paper. 2-D barcode and character recognition technology were combined in the system for this purpose. The scanner reads each student's report annotated by the lecturer and creates PDF, and sends it back to each student via e-mail. For the personal information protection, the created PDF is entirely or partially encrypted through the RSA public-key cryptography.
  • NAKAMURA Ryota, INOUE Akifumi, OKADA Ken-ichi, ICHIMURA Satoshi
    IEICE technical report, May 25, 2007, The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
    Recently, the photograph of user's face used to job-interview and marriage meeting is often taken in the instant photograph machine or the photograph shop. However, the user cannot retake and users might not like the photograph. Although there are technologies that evaluate the photograph by using the image recognition, they cannot consider the user's subjective evaluation. To choose a corresponding photograph to user's preference accurately, a new mechanism to presume user's preference is necessary. So, we propose the automatic selection system of the photograph by using eye movement. Our system can automatically select the photograph of user's preference by using direction of eyes when the user is looking at the photograph.
  • 中村 亮太, 井上 亮文, 市村 哲, 岡田 謙一, 松下 温
    IPSJ SIG Notes, Mar 23, 2006, Information Processing Society of Japan (IPSJ)
    Recently, e-learning contents that combine the speaker video with supporting slides have been produced in educational institutions such as universities. They enabled people to study at any time and any place. However, there is a problem that those systems make learners become tired because produced contents are monotonous. We propose the system "MONTA" that can automatically conceal important phrases to attract attention. MONTA can automatically cover important phrases in slide, and can remove the label in synchronized with utterance of the speaker.
  • 中村 亮太, 井上 亮文, 市村 哲, 岡田 謙一, 松下 温
    ワークショップ2005 (GN Workshop 2005) 論文集, Nov 10, 2005
  • NAKAMURA Ryota, INOUE Akifumi, ICHIMURA Satoshi, OKADA Ken-ichi, MATSUSHITA Yutaka
    IPSJ SIG Notes, May 26, 2005, Information Processing Society of Japan (IPSJ)
    Recently, e-learning contents that combine the speaker video with supporting materials are produced in educational institutions such as universities. However, there is a problem that those systems make learners get tired because produced contents are monotonous. In this paper, we propose the system "MINO" that can automatically edit recorded speaker is video and supporting materials. MINO allows users to automatically convert words in the supporting material into conspicuous ones according to the utterance of the speaker. Through evaluations of the system, we verified the effectiveness of our system.
  • 中村 亮太, 長島 順平, 井上 亮文, 市村 哲, 岡田 謙一, 松下 温
    ワークショップ2004 (GN Workshop 2004) 論文集, Nov 4, 2004
  • 市村 哲, 中村 亮太, 井上 亮文, 松下 温
    ワークショップ2004 (GN Workshop 2004) 論文集, Nov 4, 2004
  • 井上 亮文, 神谷 謙吾, 中村 亮太, 市村 哲, 松下 温
    ワークショップ2004 (GN Workshop 2004) 論文集, Nov 4, 2004
  • NAKAMURA Ryota, ICHIMURA Satoshi, OKADA Kenichi, MATSUSHITA Yutaka
    IPSJ SIG Notes, May 20, 2004, Information Processing Society of Japan (IPSJ)
    Video cameras are becoming increasing popular. We often edit videos with PCs. It is easy to produce video contents and distributes them on a network now. In order to create high quality video contents, we developed system that used two or more cameras and tried creation of a multi-angle video. However, since much time is required for it, the burden to an individual is large. The purpose of our study is to changing home videos automatically into more attractive images in an easy way. We aimed at the increase in efficiency of edit works, in order that an individual may create high quality video contents easily. In this paper, the state of mind and camera work are presumed from the vital reaction (EEG, EMG) of the cameraman at the time of Video photogrammetry, and importance is distinguished on each scene on the basis of the result. The technique of selecting camera angles and decision of a replay scene in the videos are proposed.
  • NAKAMURA Ryota, ICHIMURA Satoshi, MATSUSHITA Yutaka
    IPSJ SIG Notes, Oct 23, 2003, Information Processing Society of Japan (IPSJ)
    Recently, tne spread of digital video cameras and video capture cards enabled us to create high-quality home movies and deliver them to the Internet. It is, however, extremely difficult for us to manipulate multiple cameras ourselves in the same way broadcasting stations do ln our project, we aim to create a system allowing non-professionals to create attractive movies. We especially focused on the effectiveness of multi-angle re-play shots commonly used in many TV shows of live sports events. In this paper, we propose a system which automatically generates an attractive movie incorporating re-play scenes taken from multiple video cameras.

Professional Memberships

 1

Research Projects

 4