School of Arts and Sciences

高柳 妙子

Takayanagi Taeko

基本情報

所属
東京女子大学 現代教養学部 心理・コミュニケーション学科 特任准教授

研究者番号
30444706
J-GLOBAL ID
201801016329058605
researchmap会員ID
B000302127

学歴

 1

論文

 9
  • Taeko Takayanagi
    International quarterly of community health education 272684X211004691 2021年3月31日  
    Aiming to understand how Maasai women use informal learning and literacy to access to health information and improve well-being of their family at the village level, this qualitative study explores the significance of village based informal learning and literacy in maintain good health among village women and girls in the male-dominated community in rural Kenya. Data were collected through semi-structured interviews, informal conversations and observations. 15 Village women, 12 women's group leaders and 10 government officials were interviewed during an intensive six-month field study in Kenya. The information obtained from the interviews was analysed thematically and as narrative case studies. Results indicate that the village women initiate manageable health promotion activities to improve the well-being of their family and community via informal learning and literacy approaches. The study also concludes that the interviewed Maasai women developed their own effective communication mechanism to improve the situation of gender inequality in their community.
  • 高柳 妙子
    Global - E 1-4 2021年  査読有り
  • 高柳 妙子
    International Journal of African Development 5 37-52 2019年  査読有り
  • 藤崎 竜一, 高柳 妙子, 槇村 浩一
    医学教育 49(4) 341-346 2018年8月  
    背景:近年、多くの大学では講義アクティブ・ラーニングを導入している。本研究では救急救命学にアクティブ・ラーニングを導入し学生の満足度と学習効果の検証を行った。方法:救急救命士コース3年次60名を対象とした。調査項目は「講師の対応」「グループ活動」「講義の構成」とした。分析には単純集計と試験結果との単相関分析を行った。結果:学生の満足度は全項目で平均値は中間値を上回った。成績との単相関では、知識習得、学習意欲、プレゼンテーション能力、救護活動に対する自信に正の相関を認めた。考察:我々が導入しているアクティブ・ラーニングは症例を理解するうえで効果的であった。また本教育法は学生の学習に対するモチベーションも高まり自発的な学習態度が促進された。(著者抄録)
  • 小荒井 理恵, 高柳 妙子
    比較教育学研究 2017(55) 30-44 2017年  

MISC

 10

担当経験のある科目(授業)

 8

共同研究・競争的資金等の研究課題

 7