Researcher Search Results Manami Yagi Manami Yagi (八木 真奈美) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationSchool of Arts and Sciences Division of Psychology and Communication, Tokyo Woman's Christian UniversityDegree博士(文学)(大阪大学大学院)J-GLOBAL ID200901007461148541researchmap Member ID5000050925 Research Interests 3 質的研究法 第二言語習得研究 日本語教育 Research Areas 1 Humanities & social sciences / Japanese language education / Research History 2 2013 - Present Surugadai University 2010 - 2013 Waseda University Center for Japanese Language Papers 9 場の考察から捉える日本語教育 ―活動と参加者とリソースの相互作用― 嶋津百代, 大平幸, 八木真奈美 ヨーロッパ日本語教育, 162-182, 2020 Peer-reviewed 個人の経験を社会・変革・未来へつなげる実践を目指して―ナラティブをリソースとする教材作成の試み― 八木真奈美・池上摩希子・古屋憲章 言語文化教育研究, (17) 405-423, 2019 Lead author 大学における教室を超えた言語学習を目指す実践の試み 八木 真奈美 ことばと文字, (6) 37-45, 2016 Invited 日本語leanerから日本語userへ―ある移住者のナラティブから― 八木真奈美 ヨーロッパ日本語教育, 389-390, 2016 Peer-reviewed ナラティブとの融合が示すエスノグラフィーの展開 八木 真奈美 日本語教育, (162) 50-65, 2015 Invited An analysis of foreign residents and their social context: a case of Chinese returnees Yagi Manami Journal of multicultural education and student exchange, (14) 81-94, 2010 An "error" from the perspective of multilingualism and emotions: ethnography of a foreign resident Literacies, (3) 33-46, 2007 Peer-reviewed 日本語学習者の日本社会におけるネットワークの形成とアイデンティティの構築 八木 真奈美 質的心理学研究, (3) 157-172, 2004 Peer-reviewed 日本語を第二言語とする定住者研究に関する一考察 八木 真奈美 待兼山論叢, (37) 29-46, 2003 Peer-reviewed 1 Books and Other Publications 6 質的言語教育研究を考えよう―リフレクシブに他者と自己を理解するために 八木真奈美, 中山亜紀子, 中井好男 (Role: Joint editor) 2021 ナラティブでひらく言語教育―理論と実践 八木真奈美 (Role: Contributor, 第十四章 ナラティブを生きる「わたしたちのストーリー」―学習概念の転換を目指したリソース型教材) 2021 日本語教育の新しい地図―専門知識を書き換える 八木真奈美 (Role: Contributor, 第六章 日本語教育におけるパラダイムシフトと学習者(コメンタリー)) ひつじ書房, 2021 移動とことば 八木 真奈美 (Role: Contributor, 第八章 移住者の語りに見られる「経験の移動」が示唆するものーAgencyという観点から) くろしお出版, 2018 日本語教育のための質的研究入門 八木 真奈美 (Role: Contributor, 第二章 質的研究の認識論-言葉を使う人間とその世界を理解するために) ココ出版, 2015 More Presentations 31 場、その後―複層的文脈を往還する私たちの実践― 嶋津百代, 大平幸, 八木真奈美 16th EAJS International Conference, 2021 「場」を問い直す「場」―研究と実践の蓄積と体系化を目指して― 八木真奈美, 大平幸, 嶋津百代, 三代純平 言語文化教育研究学会, 2020 場の考察から捉える日本語教育―活動と参加者と場の相互作用― 嶋津百代, 八木真奈美, 大平幸 ヨーロッパ日本語教師会シンポジウム, 2019 質的研究の諸問題ー本当は勧めない5つの理由ー 八木真奈美 日本語教育学会支部集会, 2019 Invited わたしたちのストーリー ―声を伝える、声を聴く― 八木 真奈美 地域日本語教育ブラッシュアップ講座(学習院大学国際センター), Dec 15, 2018 More Research Projects 3 - 2021 - 2023 移住者の声を基にした地域日本語学習教材の開発-「参加」と「発信」の実践的研究 科学研究費補助金, 日本学術振興会, 2014 - 2018 八木 真奈美 多言語共生社会における移住女性の声の発信と社会参加の制度化に関する実践的研究 科学研究費補助金, 日本学術振興会, 2011 - 2012 八木 真奈美
Manami Yagi (八木 真奈美) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationSchool of Arts and Sciences Division of Psychology and Communication, Tokyo Woman's Christian UniversityDegree博士(文学)(大阪大学大学院)J-GLOBAL ID200901007461148541researchmap Member ID5000050925 Research Interests 3 質的研究法 第二言語習得研究 日本語教育 Research Areas 1 Humanities & social sciences / Japanese language education / Research History 2 2013 - Present Surugadai University 2010 - 2013 Waseda University Center for Japanese Language Papers 9 場の考察から捉える日本語教育 ―活動と参加者とリソースの相互作用― 嶋津百代, 大平幸, 八木真奈美 ヨーロッパ日本語教育, 162-182, 2020 Peer-reviewed 個人の経験を社会・変革・未来へつなげる実践を目指して―ナラティブをリソースとする教材作成の試み― 八木真奈美・池上摩希子・古屋憲章 言語文化教育研究, (17) 405-423, 2019 Lead author 大学における教室を超えた言語学習を目指す実践の試み 八木 真奈美 ことばと文字, (6) 37-45, 2016 Invited 日本語leanerから日本語userへ―ある移住者のナラティブから― 八木真奈美 ヨーロッパ日本語教育, 389-390, 2016 Peer-reviewed ナラティブとの融合が示すエスノグラフィーの展開 八木 真奈美 日本語教育, (162) 50-65, 2015 Invited An analysis of foreign residents and their social context: a case of Chinese returnees Yagi Manami Journal of multicultural education and student exchange, (14) 81-94, 2010 An "error" from the perspective of multilingualism and emotions: ethnography of a foreign resident Literacies, (3) 33-46, 2007 Peer-reviewed 日本語学習者の日本社会におけるネットワークの形成とアイデンティティの構築 八木 真奈美 質的心理学研究, (3) 157-172, 2004 Peer-reviewed 日本語を第二言語とする定住者研究に関する一考察 八木 真奈美 待兼山論叢, (37) 29-46, 2003 Peer-reviewed 1 Books and Other Publications 6 質的言語教育研究を考えよう―リフレクシブに他者と自己を理解するために 八木真奈美, 中山亜紀子, 中井好男 (Role: Joint editor) 2021 ナラティブでひらく言語教育―理論と実践 八木真奈美 (Role: Contributor, 第十四章 ナラティブを生きる「わたしたちのストーリー」―学習概念の転換を目指したリソース型教材) 2021 日本語教育の新しい地図―専門知識を書き換える 八木真奈美 (Role: Contributor, 第六章 日本語教育におけるパラダイムシフトと学習者(コメンタリー)) ひつじ書房, 2021 移動とことば 八木 真奈美 (Role: Contributor, 第八章 移住者の語りに見られる「経験の移動」が示唆するものーAgencyという観点から) くろしお出版, 2018 日本語教育のための質的研究入門 八木 真奈美 (Role: Contributor, 第二章 質的研究の認識論-言葉を使う人間とその世界を理解するために) ココ出版, 2015 More Presentations 31 場、その後―複層的文脈を往還する私たちの実践― 嶋津百代, 大平幸, 八木真奈美 16th EAJS International Conference, 2021 「場」を問い直す「場」―研究と実践の蓄積と体系化を目指して― 八木真奈美, 大平幸, 嶋津百代, 三代純平 言語文化教育研究学会, 2020 場の考察から捉える日本語教育―活動と参加者と場の相互作用― 嶋津百代, 八木真奈美, 大平幸 ヨーロッパ日本語教師会シンポジウム, 2019 質的研究の諸問題ー本当は勧めない5つの理由ー 八木真奈美 日本語教育学会支部集会, 2019 Invited わたしたちのストーリー ―声を伝える、声を聴く― 八木 真奈美 地域日本語教育ブラッシュアップ講座(学習院大学国際センター), Dec 15, 2018 More Research Projects 3 - 2021 - 2023 移住者の声を基にした地域日本語学習教材の開発-「参加」と「発信」の実践的研究 科学研究費補助金, 日本学術振興会, 2014 - 2018 八木 真奈美 多言語共生社会における移住女性の声の発信と社会参加の制度化に関する実践的研究 科学研究費補助金, 日本学術振興会, 2011 - 2012 八木 真奈美