研究者業績

加藤 尚吾

カトウ ショウゴ  (Shogo Kato)

基本情報

所属
東京女子大学 現代教養学部 心理・コミュニケーション学科 コミュニケーション専攻 教授
学位
博士(学術)(東京工業大学)
修士(工学)(東京工業大学)

J-GLOBAL ID
201101047211186723
researchmap会員ID
B000004657

論文

 111
  • Akahori, K, Kato, Y, Kato, S, Sudo, A, Ohmori, M
    Proceedings of International Conference on Computers in Education (ICCE) 2005 597-600 2005年11月  査読有り
  • Kato, S, Akahori, K
    Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA) 2005 715-722 2005年6月  査読有り
  • Kanji Akahori, Yuuki, Shogo Kato, Atsuhiko Sudo, Masayuki Ohmori
    TOWARDS SUSTAINABLE AND SCALABLE EDUCATIONAL INNOVATIONS INFORMED BY LEARNING SCIENCES 133 601-604 2005年  査読有り
    This paper describes a comparative study between a mobile learning tool called "Pocket Challenge" and paper. The intention is to identify which between the two is more effective and acceptable to students. The experiment was conducted on 22 students to compare three factors; (1) Memorization of English words (2) Academic performance with regards to problem-solving, (3) Learning motivation and concentration, and media preference. In order to examine the validity and reproducibility, the experiment was repeated twice on each student. Students were requested to ask questions, solve problems, and learn words using the two media - "Pocket Challenge" and paper. Memorization of English words and academic performance were measured by written tests. Learning concentration was measured by the extent of decreasing concentration equivalent to the frequencies of students' taking their eyes away from the task at hand. Learning motivation and media preference were measured by subjective questions and answers. The results of both experiments show that the mobile learning tool is more superior to paper on (1) memorization of English words and (3) learning motivation, concentration and media preference. "Pocket Challenge" is slightly superior to paper in (2) academic performance of problem solving. Surprisingly, "Pocket Challenge" was regarded as the better media in comparison to paper, in all the questionnaire items.
  • 加藤 尚吾, 赤堀 侃司
    日本教育工学会論文誌 28 225-228 2005年  
    電子掲示板を用いた不登校児童生徒に対するグループカウンセリングを実施する前段階として電子掲示板使用実践を4回行い, 電子掲示板上での不登校児童生徒のコミュニケーションの特徴を探索的に調べた.投稿を分類した結果, 4つの実践を通して不登校児童生徒のほとんどの投稿が, 「語りかけ」, 「質問」, 「応答」といったコミュニケーションを形作る投稿であった.また, 実践後のアンケートから, 参加した児童生徒は, 電子掲示板使用実践に対して肯定的に感じていたことがわかった.しかし, 負の面として, 他の参加者に荒らし行為であると思われるような投稿, またそのような投稿に対するきつい表現の注意の投稿も見られた.
  • 加藤 尚吾, 赤堀 侃司
    教育情報研究 21(2) 39-49 2005年  
    著者らは, 不登校児童・生徒に対する支援として, 電子掲示板を用いたグループカウンセリングを, 教育センターで3回実施した.本研究では, この実践に参加したカウンセラーが電子掲示板上で行った働きかけに焦点を当てた.はじめに, カウンセラーの投稿内容を分類したところ, 「語りかける」, 「質問する」, 「自己開示する」が多く見られた.そこで, カウンセラーが電子掲示板上で行った働きかけとして, 「自己開示とコミュニケーションの促進」及び「投稿の流れの修正」に注目し, それぞれ分析した.結果から, カウンセラーの「語りかけ」や「質問」は, 児童・生徒の話を広げるなど, コミュニケーションの促進に寄与していたと考えられる.また, カウンセラーが自己開示することによって, 児童・生徒の自己開示も促進されたと考えられる.一方, 社会的スキルが未熟な児童・生徒による, ネガティブな雰囲気の流れになりやすい不適切な投稿に対して, カウンセラーが話題を変える投稿を行ったり, 該当する投稿を認める投稿を行ったりすることで, そのような流れが修正されたと考えられる.
  • Kato, S, Akahori, K
    Proceedings of International Conference on Computers in Education (ICCE) 2004 1549-1557 2004年12月  査読有り
  • 加藤 尚吾, 赤堀 侃司
    教育情報研究 20(2) 3-13 2004年  
    本研究は、不登校児童・生徒に対する、電子掲示板を用いたカウンセリングの実践に向けて行われた.著者らは、電子掲示板を使用したコミュニケーションでの、参加者の気持ちの表しやすさに関する、2つの実験を行った.1つ目の実験は予備実験であり、電子掲示板を用いたコミュニケーションについて、電子メールと比較することで検討した.主な結果は、本心で目答する際、電子メールは電子掲示板に比べて、本心を書きやすい傾向が見られたことである.2つ目の実験では、電子掲示板上に過去の書き込みが有る場合と無い場合とを比較した.その結果、過去の書き込みは、新たな参加者の電子掲示板への書き込みに影響を与えた.しかし、参加者自身の経験に関連した書き込みに対しては、過去の書き込みの影響は見られなかった.
  • 加藤 尚吾, 古屋 雅康, 赤堀 侃司
    日本教育工学会論文誌 28(1) 1-14 2004年  
    不登校児童生徒11名を対象に,電子メールカウンセリングを実施し,実施前と後で不登校状態を比較したところ,ほぼすべての児童生徒に改善がみられた.そこで,電子メールカウンセリングが不登校状態の改善に果たした役割を検討した.児童生徒が送信した電子メール文の内容分析の結果,改善の大きかった児童生徒の電子メール文中の「学校・学習関連」,「友達関連」語が,改善の小さかった児童生徒よりも多かった.また,それらは前半に送信した電子メールに比べ,後半に送信した電子メール文中により多かった.保護者へのアンケート及びカウンセラーヘのインタビューから,電子メールカウンセリングのための家庭へのパソコンの導入が家族の共通の話題を生み,家庭内のコミュニケーションが増加したことが分かった.また,インターネットを使って興味の対象を深く調べたり,パソコンを使って自己表現をしたりと,児童生徒の活動方法が広かったことが分かった.
  • S Kato, K Akahori
    ED-MEDIA 2004: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, Vols. 1-7 4153-4159 2004年  査読有り
    This paper seeks to examine the features of communication when using a bulletin board system (BBS) in a counseling environment for non-attendance children, who typically cannot communicate with other people well. A practical experiment was taken in this research. The research suggested 1) The BBS can be used for communication of non-attendance children and 2) Non-attendance children could communicate broadly and tended to speak by using the BBS.
  • S Kato, G Ota, K Akahori
    INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION, VOLS I AND II, PROCEEDINGS 1 423-427 2002年  査読有り
    This paper seeks to examine the differences in communication when using e-mail and BBS (bulletin board system) in a counseling environment for school-refusal students. Subjects were asked to view a short movie whose central theme focused on bullying - a possible factor in some school-refusal students absence from school. Subjects were then asked to issue their thoughts and feelings about the contents of the movie using either e-mail or BBS. The impact of using either e-mail or BBS to convey ones thoughts and feelings were analysed by focusing on three psychological aspects within this experimental study. Firstly, the subjects ability to write their own true thoughts, views and opinions on the clip viewed. Secondly, the thought processes behind their written comments. And finally, subjects ability to empathize with the bullied girl in the movie. For ethical reasons school-refusal students did not act as subjects, instead 21 university students participated in this study. The results of questionnaires administered after this experiment were as follows: subjects found it significantly easier to write down their own true feelings when using e-mail easier than BBS. There were no significant differences in the thought processes that lead to comments being written in either e-mail or BBS. Open-ended questions allowed us to find that many subjects preferred e-mail as it 'allows me to put my thoughts down in a tidy and coherent form'. With BBS its main strength and weakness was derived from the fact that 'my comments can be seen by many people', Subjects also found it significantly easier to empathize with the bullied girl when using e-mail as compared to BBS. The result of this study support the idea that e-mail and BBS can be effectively utilized as e-counseling tools.
  • Kato, S, Furuya, M, Ota, G, Fujitani, S, Akahori, K
    Proceedings of ICCE/SchoolNet 2001 2 991-995 2001年11月  査読有り

MISC

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書籍等出版物

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  • Kato, S, Kato, Y, Usuki, K (担当:分担執筆, 範囲:Associations between dependency on Line text messaging and occurrence of negative emotions in Line group chats)
    IGI Global 2019年7月 (ISBN: 9781522594123)
  • Kato, Y, Kato, S, Ozawa, Y (担当:分担執筆, 範囲:Desired speed of reply during text-based communication via smartphones: A survey of young Japanese adults)
    IGI Global 2018年7月 (ISBN: 9781522540472)
  • Kato, Y, Kato, S (担当:分担執筆, 範囲:Mobile phone use during class at a Japanese women’s college)
    IGI Global 2016年1月 (ISBN: 9781466696679)
  • Kato, Y, Kato, S, Chida, K (担当:分担執筆, 範囲:Reply timing as emotional strategy in mobile text communications of Japanese young people: focusing on perceptual gaps between senders and recipients)
    IGI Global 2013年9月 (ISBN: 9781466645660)
  • Kato, Y, Kato, S, Chida, K (担当:分担執筆, 範囲:Reply timing and emotional strategy in mobile text communications of Japanese young people: replies to messages conveying four different emotions)
    IGI Global 2012年4月 (ISBN: 9781466609631)

共同研究・競争的資金等の研究課題

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