Curriculum Vitaes

Kazutaka Komiya

  (小宮 一高)

Profile Information

Affiliation
Professor, School of Economics and Management, University of Hyogo
Degree
Ph.D. (Commerce)(Kobe University)
修士(商学)(神戸大学)

Researcher number
90335836
J-GLOBAL ID
200901062592264122
researchmap Member ID
1000356269

私の専門分野は、マーケティング論、流通・商業論です。現在は、製造企業がマーケティング能力を高めていくプロセスや、その中で重要となる他企業との連携に焦点を当てて、研究を進めています。
世の中には多くの製造企業が存在していますが、その中には他企業から委託された製品の製造に特化した企業、いわゆる下請けと呼ばれる企業があります。しかし近年、そのような企業が独自製品による事業展開を目指すことも多く、その際に自らのマーケティング能力の不足という課題に直面します。これらの企業がマーケティング能力を高めるプロセスとは、どのようなものでしょうか。ポイントは自社の中核的な経営資源の効果的・効率的な利用と他企業との連携です。実際にマーケティング能力を高めた企業を中心に調査し、多くの事例に触れながら研究を進めています。
また、地域ブランドや商店街、地域を地盤とした企業活動の視点から、街づくりや地域活性化の研究にも取り組んでいます。


Education

 3

Awards

 1

Papers

 18
  • Bình Nghiêm-Phú, Kazutaka Komiya
    International Journal of Business and Society, 24(1) 254-271, Apr, 2023  Peer-reviewed
    Much research has been done on cause-related marketing activities implemented by for-profit businesses. However, researchers seem to neglect that the beneficiaries make specific products used in cause-related campaigns, and for-beneficiaries organizations also run specific campaigns. Further research, thus, needs to be done to understand and support these self-help efforts. This study investigated customer attitudes toward products made by people with disabilities – the direct beneficiaries of the generated incomes. By interviewing fifteen female customers in Japan, this study found that the participants had a somewhat positive attitude. They wanted to buy or had bought these kinds of products. The customers’ perceptions of product quality were good. However, their perception of product types and production scale was not. The women’s perceptions and behaviours, or their attitudes, were affected by several personal and environmental factors. A recent factor, the COVID-19 pandemic, seemed to add some situational impacts. Implications for expanding cause-related marketing theory and improving cause-related marketing activities from the beneficiary perspective were discussed based on these findings.
  • Komiya, K, Kim, W, Akiyama, S, Inoguchi, J
    the Proceeding of the 35th Annual IMP Conference 2019, IÉSEG School of Management, Paris, France, 1-8, Sep, 2019  Peer-reviewedLead author
  • WU.X, Urakami, T, Komiya, K. Inoguch, I, Kim, W
    the Proceeding of the Academic Conference on Economics, Management and Marketing in Prague 2018,Czech Association of Scientific and Technical Societies,Czech Republic, Aug, 2018  Peer-reviewed
  • The Proceeding of the 31st Annual IMP Conference 2015, University of Southern Denmark, Denmark, Aug, 2015  Peer-reviewed
  • Komiya, K, Inoguch, I, Kim, W, Urakami, T
    The Proceeding of the 6th IMP Asia Conference 2014, Sanur Paradise Plaza Hotel, Bali, Indonesia, Dec, 2014  Peer-reviewed
  • Komiya, K, Sakagawa, Y
    the Proceeding of the 29th Annual IMP Conference, Georgia State University, Atlanta, U.S.A, Sep, 2013  Peer-reviewedLead author
  • Komiya, K, Sakagawa, Y
    The Proceedings of the 4th World Conference Production & Operations Management, University of Amsterdam, Amsterdam, Netherlands, Jul, 2012  Peer-reviewed
  • Inoguchi,J, Komiya, K, Kim W, Urakami
    The Research Journal of Costume Culture, 20(3) 433-450, Jun, 2012  Peer-reviewedInvited
  • Urakami, T, Komiya, K, Kim W, Inoguchi,J
    The International Journal of Costume Culture, 13(2) 93-100, Nov, 2011  Peer-reviewedInvited
  • Komiya Kazutaka
    Journal of Marketing & Distribution, 12(4) 31-44, 2010  Peer-reviewed
    本稿の目的は,商業集積のマーケティング活動を考える前提として,商業集積の組織に関わる既存研究を整理し,その活動主体となる組織の特性を明らかにすることである。商業集積のマーケティング活動を「商業集積の小売ミックスを統制し,商業集積の事業者の利益や顧客満足を高める活動」とした場合,その活動を担う商業集積の組織の多くは,組織構成員の独立性が高く,またその活動が影響を与える空間的範囲も限定される,不完全な組織特性をもつ。そして,そのような不完全な組織では,合意形成に工夫を施しながら自己組織的な性質を利用したマーケティング活動を実行する必要がある。既存研究から示唆される以上の組織特性を踏まえた上で,将来的に商業集積マーケティング論を構築するための課題を提示する。
  • Komiya, K, Inoguchi,J, Kim W, Urakami
    The Proceedings of the 4th Annual International Symposium on Economic Theory, Policy and Applications, Athens, Greece, Aug, 2009  Peer-reviewed
  • Takuya Urakami, Kazutaka Komiya, Junji Inoguchi
    Journal of Fashion Marketing and Management, 13(3) 311-324, 2009  Peer-reviewed
  • 小宮 一高
    神戸大学大学院経営学研究科博士論文, Jul, 2008  Peer-reviewed
  • 浦上 拓也, 小宮 一高, 猪口 純路
    Annual journal of studies the Society for Fashion Business, 13 11-18, Mar, 2008  Peer-reviewed
  • Urakami, T, Komiya, K, Inoguchi,J
    the proceedings of the 20th Conference of the Pacific Regional Science Conference Organization, Vancouver, BC, Canada, Jun, 2007  Peer-reviewed
  • 小宮 一高
    Journal of Marketing & Distribution, 10(1) 131-144, 2007  Peer-reviewedInvited
    本稿の目的は, 自然発生的な商業集積を望ましい方向に変化させるための組織的な取り組みを商業集積のマネジメントとして捉え, そのマネジメントを通して商業集積に自律的な変化を生み出すための「仕掛け」について考察することである。具体的には, 香川県下の2つの商店街活動の比較事例分析を通じて, 仕掛けづくりの方策に関する理念的な類型を提示する。類型の1つは, 集積内に中核となる施設を整備することに代表されるような, 集積の経済の循環を生み出す基点となる直接型の取り組みである。もう1つは集積の経済が循環するための基盤となるような地域コミットメントや地域イメージを醸成する間接型の取り組みである。このような理念的な類型は, 以後の商業集積のマネジメントに関する考察や実務的な取り組みに際して概念的な枠組みを与えることが期待される。
  • 浦上 拓也, 小宮 一高
    ファッションビジネス学会論文誌, 11 137-146, Mar, 2006  Peer-reviewed
  • 小宮 一高
    流通研究, 第6巻(第1号) 81-93, 2003  Peer-reviewed
    本稿は, 小売業者の経営意識の1つとして自己目的志向の概念を提示し, 自己目的志向による品揃え形成上の性質を議論するものである。自己目的志向は, 小売業者が店舗経営に関わる様々な行動に個人的な関心・嗜好を反映させ, その行動自体から喜びや楽しみを得ようとする経営意識であり, この志向による小売業者の行動は一般的に想定されるものと異なった側面をもつ。本稿では, 経済的な志向を強くもつ小売業者の品揃え形成との比較から, 自己目的志向による品揃え形成の独自性を検討し, そこでは需要量の極めて小さい「特殊商品」が取り扱われる可能性があることを指摘した。自己目的志向の概念は, これまで理論的に捉えられなかった小売業者の異なる側面に関する議論を可能にし, 商業の理論に新たな視座を提供することが期待される。

Misc.

 28

Books and Other Publications

 2
  • 小宮 一高 (Role: Joint author, 第11章 「商業集積の階層性と観光」)
    リーブル出版, Mar, 2010
  • 小宮 一高 (Role: Joint author, 第7章 「都市型商業集積の形成と街並み」)
    中央経済社, Jul, 2009

Presentations

 1

Teaching Experience

 2

Professional Memberships

 1

Research Projects

 13