保健衛生学部 リハビリテーション学科

Aizu Naoki

  (会津 直樹)

Profile Information

Affiliation
Senior Assistant Professor, Fujita Health University
Degree
障害科学博士(東北大学)

J-GLOBAL ID
201801010136640155
researchmap Member ID
B000304111

専門理学療法士(基礎)


Papers

 26
  • 井澤 翔, 西井 一宏, 会津 直樹, 鬼頭 巧, 岩田 大輝, 千原 猛, 澤田 浩秀, 山田 晃司
    愛知県理学療法学会誌, 36(特別号) np1-np1, Apr, 2024  
  • 井澤 翔, 西井 一宏, 会津 直樹, 千原 猛, 澤田 浩秀, 鬼頭 巧, 岩田 大輝, 山田 晃司
    基礎理学療法学, 26(Suppl.1) 45-45, Jan, 2024  
  • 会津 直樹, Yao Runhong, 鬼頭 巧, 西井 一宏, 山田 晃司
    基礎理学療法学, 26(Suppl.1) 111-111, Jan, 2024  
  • Jun Shimizu, Naoki Aizu, Yuki Murase, Kouji Yamada
    International Journal of Japanese nursing care practice and study, 1(12) 1-12, Dec, 2023  
  • Tetsuro Watari, Kei Ohtsuka, Yukari Suzuki, Fumihiro Matsuda, Soichiro Koyama, Naoki Aizu, Yoshikiyo Kanada, Hiroaki Sakurai
    Fujita medical journal, 9(4) 288-294, Nov, 2023  
    OBJECTIVES: This study investigates how online frame-of-reference (FOR) training of raters of the objective structured clinical examination (OSCE) for physical therapy students affects assessment accuracy. METHODS: The research was conducted in a 1-month-long randomized controlled trial. PARTICIPANTS: The participants were 36 physical therapists without experience assessing clinical skills using the OSCE. The training group completed the FOR training online, which was conducted once a week in two 90-minute sessions. The control group self-studied the rubric rating chart used in the assessment. As a measure of accuracy, weighted kappa coefficients were used to check the agreement between correct score and those assessment by the participant in the OSCE. RESULTS: The scores of the training group were higher than those of the control group in both post- and follow-up assessments, showing significant differences. No significant difference was found based on the assessment time and group for the high-agreement groups. Furthermore, scores of the low-accuracy training group were higher in the post- and follow-up assessments than those in the pre-assessment, showing significant differences. CONCLUSIONS: Online FOR training of the raters of the OSCE for physical therapists improved the assessment accuracy of the raters who had low accuracy in the pre-assessment; this improvement was maintained.

Misc.

 31

Presentations

 43

Teaching Experience

 7

Research Projects

 3

Academic Activities

 1

Other

 2
  • ①身体特異性注意の測定技術(自己身体に向けられる注意を身体特異性注意といい、視覚刺激検出課題を用いて、客観的、定量的に測定することができる。Naoki Aizu et al., Neurology 91(8), 2018) 関連知財の無 *本研究シーズに関する産学共同研究の問い合わせは藤田医科大学産学連携推進センター(fuji-san@fujita-hu.ac.jp)まで
  • ①行動実験中の脳波測定技術 ②脳波によるネットワーク解析 *本研究ニーズに関する産学共同研究の問い合わせは藤田医科大学産学連携推進センター(fuji-san@fujita-hu.ac.jp)まで

教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)

 2
  • 件名(英語)
    全身骨格模型を用いた演習
    開始年月日(英語)
    2019/04/01
    概要(英語)
    全身骨格模型を用いて筋・靭帯を模擬的に作成することで、人体の構造を理解する。
  • 件名(英語)
    ICTを利用した学習
    開始年月日(英語)
    2020/04/01
    概要(英語)
    登校しなくても対面と変わらないように工夫した講義の実施。 

作成した教科書、教材、参考書

 1
  • 件名(英語)
    新人理学療法士のためのスキルアップガイド 疾患別理学療法からチーム医療・研究まで
    開始年月日(英語)
    2020/08/05
    概要(英語)
    分担執筆「切断」「義足」「難治性疼痛と異常知覚(幻肢痛)」「中枢神経領域での研究の進め方」