保健衛生学部

中村 小百合

nakamura sayuri

基本情報

所属
藤田医科大学 保健衛生学部 看護学科 成人看護学 教授
学位
博士(医学)

J-GLOBAL ID
200901057065832844
researchmap会員ID
1000209013

研究分野

 1

論文

 16
  • Sayuri Nakamura, Mihoko Itoh, Yoichiro Miki, Toshiaki Kido, Hiroyuki Kamei, Shigetaka Suzuki, Masatsugu Ohtsuki
    Fujita Medical Journal 6(4) 102-109 2020年11月  査読有り筆頭著者責任著者
  • 佐藤裕子,中村小百合
    日本ヒューマンヘルスケア学会誌 4(2) 37-48 2019年7月  査読有り最終著者
  • Sayuri Nakamura, Masatsugu Ohtsuki, Yoichiro Miki, Tomohiro Noda, Shigetaka Suzuki, Takami Maeno, Toshikazu Matsui
    Fujita Medical Journal 3(2) 33-39 2017年5月  査読有り
    <p>Objective: This study aimed to examine the effects of interprofessional education (IPE) using team-based learning (TBL).</p><p>Methods: We analyzed the results of a scale to measure IPE among 449 fourth-year students from seven faculties of a health university in Japan. The students took the Assembly Special Lesson as part of IPE using TBL. Before and after the lesson, the participants completed a questionnaire, which consisted of the IPE Tsukuba Model, to which we added two items. The scale was divided into five domains. We compared the scores using the Wilcoxon signed-rank test.</p><p>Results: The overall scores of four of the five domains of the IPE evaluation were significantly higher after the lesson than before (P<0.05): "Understanding the role of each profession's specialization" ; "Regarding participation in group work" ; "Thoughts regarding the team in healthcare and welfare" ; and "Feelings about cooperation among different professions." </p><p>Conclusions: It was evident that the lesson enhanced the students' understanding of the role of other professionals, enabled them to participate in group work, and allowed them to understand the responsibilities of each profession within a team, thereby leading to greater cooperation and better health care. This TBL for IPE was found to be effective by producing valuable changes in perceptions and attitudes toward professional cooperation among students.</p>
  • Miho Miyamoto, Masatsugu Ohtsuki, Rumi Seko, Sayuri Nakamura, Hiroaki Yano, Shigetaka Suzuki, Toshikazu Matsui
    Fujita Medical Journal 3(2) 28-32 2017年5月  査読有り
    <p>Objectives: The aim of this study was to investigate changes in health university students' attitudes toward community service before and after a community-oriented education program using team-based learning (TBL). </p><p>Methods: A community-oriented educational program using TBL was carried out with a total of 529 3rd- and 4th-year students in seven faculties of two departments at Fujita Health University, and a questionnaire survey was conducted before and after the program. There were eight questions on students' attitude toward community service.</p><p>Results: Responses with no missing information from 431 students were used in the analysis. There were significant increases in the number of positive responses to three questions after TBL. The item "I think there are things that university students can do as members of the community" increased from 81.9% before TBL to 86.5% after, "I can form specific images of activities that benefit the community" increased from 46.0% before to 70.3% after, and "In the future I want to participate in activities that benefit the community" increased from 74.7% before to 80.3% after.</p><p>Conclusion: The results suggest that this community-oriented educational program using TBL raised the motivation of university students in medical and health science programs to practice community health care.</p>

書籍等出版物

 3

講演・口頭発表等

 24

共同研究・競争的資金等の研究課題

 1

その他

 1
  • ①看護実践におけるセーフティマネジメントを意図した輸液管理モデルの開発 ②本研究ニーズに関する産学共同研究の問い合わせは藤田医科大学産学連携推進センター(fuji-san@fujita-hu.ac.jp)まで

教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)

 1
  • 件名
    -
    開始年月日
    2009/04/01
    概要
    成人看護学演習では臨床現場に近い事例を設定し,少人数のグループに分けて主体的に取り組むことができるように演習を行っている。成人看護学概論、成人セルフケア方法論の授業においては,自ら執筆した教科書を用いて,基礎知識を踏まえて看護場面に適応できるように構成して授業を行っている。

作成した教科書、教材、参考書

 2
  • 件名
    -
    終了年月日
    2009/04/20
    概要
    中村小百合,本多吾也子.内分泌・代謝疾患.佐藤栄子,編.シリーズ ナーシング・ロードマップ 疾患別成人看護.東京:中央法規.p.252-292.
  • 件名
    -
    終了年月日
    2009/01/10
    概要
    中村小百合.エンパワーメント理論.佐藤栄子,編.事例を通してやさしく学ぶ中範囲理論入門第2版.愛知:日総研;2009.p.430-441.

その他教育活動上特記すべき事項

 15
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2010/08/04
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2011/08/02
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2012/08/07
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2013/08/06
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
  • 件名
    -
    終了年月日
    2011/12/26
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部「コア・カリキュラム勉強会」に参加
  • 件名
    -
    終了年月日
    2009/08/21
    概要
    藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
  • 件名
    -
    終了年月日
    2013/03/13
    概要
    藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
  • 件名
    -
    終了年月日
    2013/06/01
    概要
    藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2014/08/05
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2015/08/03
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互研修FDに参加
  • 件名
    FD活動
    終了年月日
    2016/08/02
    概要
    藤田保健衛生大学 医療科学部相互FDに参加
  • 件名
    FD活動
    開始年月日
    2016/09/12
    終了年月日
    2016/09/12
    概要
    第三回大学院保健学研究科FD研修会
  • 件名
    第9回藤田保健衛生大学 医学・医療教育ワークショップに参加
    開始年月日
    2017/07/01
    終了年月日
    2017/07/01
  • 件名
    第2回学生の厚生補導に関するSD
    開始年月日
    2017/08/22
    終了年月日
    2017/08/22
    概要
    キャンパス・ハラスメントの理解と対処事例の検討
  • 件名
    第4回 藤田保健英紙大学 医療科学部FD研修会
    開始年月日
    2017/12/16
    終了年月日
    2017/12/16
    概要
    カリキュラムマネジメント体制の確立に向けて