Researcher Search Results Naomi Ono Naomi Ono (小野 尚美) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationProfessor (Ph.D), Faculty of Humanities, Department of English, Seikei UniversityDegreeM.A in Applied LinguisticsPh.D in Language EducationJ-GLOBAL ID200901071125930452researchmap Member ID1000173547External linkhttps://lbs-enjoystorytelling.com/ Research Interests 5 Reading Recovery Program 早期英語教育 Applied Linguistics Language Education Linguistics Research Areas 1 Humanities & social sciences / Foreign language education / English Education, Second Language Acquisition Research History 13 Apr, 2004 - Present Professor, Faculty of Humanities, Seikei University Jun, 2023 - Feb, 2024 Visiting Professor, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto Apr, 1993 - Mar, 2017 Part-time Instructor, Tsuda College Nov, 2009 - Dec, 2009 University of Jyväskylä Aug, 2009 - Oct, 2009 Institute of Education (IOE), University of London, Graduate School More Education 2 Jun, 1987 - Oct, 1992 Language Education, School of Education, Indiana University, (Bloomington) Aug, 1985 - May, 1987 Applied Linguistics, Department of Linguistics, Indiana University (Bloomington) Committee Memberships 24 Apr, 2022 - Mar, 2023 AO Exam Committee, Seikei University Apr, 2020 - Mar, 2021 AO委員長, 成蹊大学 Apr, 2019 - Mar, 2020 キャリア委員, 成蹊大学 Apr, 2019 FD委員, 成蹊大学 Apr, 2018 - Mar, 2019 教職課程委員, 成蹊大学 More Awards 3 2003 JACET Award for the book "Kenkyusya Dictionary of Applied Linguistics", Kenkyusya Dictionary of Applied Linguistics, JACET May, 1994 Maris M. Proffitt and Mary Higgins Proffitt Dissertation Award for Outstanding Achievement, Indiana University Graduate School (School of Education) (Bloomington, Indiana) Sep, 1991 Grant-in-Aid Award of Ph.D Dissertation Research Program, Indiana University Graduate School (Bloomington, Indiana) Papers 30 絵本を活用したLearning by Storytellingの実践―2つの公立小学校での試みー 小野尚美, 泉惠美子, 赤枝康隆 日本児童英語教育学会研究紀要(JASTEC Journal), 43(11月号) 161-174, Nov, 2024 Peer-reviewedLead author Instruction to the Storytelling Activity for EFL Learners in Japan-the Effect of Learning by Storytelling (LBS) Naomi Ono Bulletin of the Faculty of Humanities, (59) 1-20, Mar, 2024 Lead author 学習者の躓きへの注目から始める英語指導 小野尚美 成蹊大学教職課程年報 2021年度, (第31号) 50-53, Mar 25, 2022 Lead author The Development of “Learning by Storytelling”-Literacy Perspectives on Improving Elementary School Children’s Reading and Writing Abilities in English- Naomi Ono, Tsuneo Takanashi,、Mayumi Tabuchi JES Journal, 20(20) 400-415, Mar, 2020 InvitedLead author Material Developments Based on the Activation of Learner Background Knowledge Naomi Ono Seikei Review of English Studies, (24) 39-45, Mar, 2020 Lead author More Misc. 22 【短期特別連載】Reading Recoveryを活かした校種間連携<第3回>Reading Recoveryをどう活用するか 高梨庸雄, 小野尚美 英語教育 (大修館 5月号), 60(2) 67-69, May 2, 2011 Last author 【短期特別連載】Reading Recoveryを活かした校種間連携<第2回>RRの指導手順 小野尚美, 高梨庸雄 英語教育 (大修館 4月号), 60(1) 67-69, Apr 1, 2011 Lead author 【短期特別連載】Reading Recoveryを活かした校種間連携<第1回>Literacy教育の視点 小野尚美, 高梨庸雄 英語教育 (大修館 3月号), 59(13) 70-73, Mar 1, 2011 Lead author 英語リーディングの達人 Masanori Terauchi, Atsushi Koiso, Atsushi Iino, Naomi Ono, Jeffrey K. Hubbell, Naomi Kakihara Jan 20, 2010 一口メモ=言語力をめぐる豆知識ークリティカル・リーディングとは 小野 尚美 ”経営と管理”をインターフェイスする!学校マネジメント”言語力の育成”想像工夫の最新情報 6月号, 619(6月) 60-60, Jun 1, 2008 Invited More Books and Other Publications 15 Learning by Storytelling 小学校英語とストーリーテリング 絵本の読み聞かせに始まる指導案・活動・評価 小野尚美, 田縁眞弓, オーガスティン真智, 吉本連 (Role: Joint editor, 第1章、第2章、第3章、第7章、第8章担当) 研究社, Nov 30, 2022 (ISBN: 9784327411077) 学習者に寄り添う教育を目指す 成蹊大学人文叢書17 成蹊大学文学部学会, 岩田, 淳子, 小野, 尚美 (Role: Joint editor, はじめに、第1章 英文読解プロセスの再考 ―テクスト構造と日本の英語学習者の読みの躓き―) 風間書房, Mar 31, 2020 (ISBN: 9784759923209) 英語教材を活かすー理論から実践へー 小野 尚美, 高梨庸雄 (Role: Joint author, はじめに、第1章、第2章、第7章、第8章、第9章、第10章、おわりに) 朝日出版社, Mar, 2018 (ISBN: 9784255010540) 本書は、著者がこれまで研究してきたReading Recovery Programの理念と指導方法を、日本で英語を学ぶ学習者のために応用した英語指導法として考案したものである。 小学校英語から中学校英語への架け橋 文字教育を取り入れた指導法モデルと教材モデルの開発研究 小野 尚美, 高梨庸雄 (Role: Joint author, はじめに、第1章―第4章、第7章、第11章―第12章、おわりに) 朝日出版社, Mar, 2017 Classroom English Handbook Tsuneo Takanashi, Naomi Ono, Kagari Tsuchiya, Mayumi Tabuchi (Role: Joint author) Kenkyusya, Feb, 2016 More Presentations 52 英語の読みを助ける絵本を使った音韻認識活動 吉本連, オーガスティン真智, 小野尚美, 田縁眞弓 第24回小学校英語教育学会 中国・山口大会, Jul 15, 2024 絵本を活用したLearning by Storytelling指導法の実践―公立小学校での2年間の縦断研究の効果ー 小野尚美, 泉惠美子, 赤枝康隆 第24回小学校英語教育学会 中国・山口大会, Jul 14, 2024 The importance of Emergent Literacy in English Activities for the 3rd Graders Followed by Storytelling with Picture Books Naomi Ono, Mayumi Tabuchi, Mitsue Hoshihara Asia TEFL, Aug 20, 2023 絵本を活用したLearning by Storytellingの実践 -3つの公立小学校での試みー 小野尚美, 泉惠美子, 赤枝康隆, 宮武夏貴 日本児童英語教育学会(JASTEC) 第 43 回全国大会, Jul 8, 2023 Learning by Storytelling (LBS): Creative Activities to Develop Literacy Skills Mayumi Tabichi, Naomi Ono National Geographic Learning (A part of Cengage), Feb 19, 2023 Invited 小学校英語とストーリーテリング~その理論と指導法~ 小野尚美, 田縁眞弓 小学校外国語授業づくり研究会スペシャルセミナー, Jan 15, 2023 Invited Learning by Storytelling;the Development;of Effective English Activities for the 3rd Graders Through Storytelling with Picture Books Naomi Ono, Mayumi Tabuchi, Machi Augustine The 21st Annual Hawaii International Conference on Education, Jan 3, 2023 小学校におけるLBS(Learning by Storytelling)指導 絵本の読み聞かせを活用した小学校での英語指導法について 小野尚美, 田縁眞弓 2022年度京都府私立小学校連合会 夏期合同研修会 外国語部会(講演), Aug 23, 2022 Invited Learning by Storytelling(LBS)指導モデルに基づいた読み書き素地作りにつなげる低学年の英語指導法 吉本連, オーガスティン真智, 田縁眞弓, 小野尚美 小学校英語教育学会(JES)四国大会, Jul 18, 2022 Learning by Storytelling (LBS)指導モデルに基づいた英語で書く力の素地となる中学年の英語指導法開発 オーガスティン真智, 田縁眞弓, 小野尚美 小学校英語教育学会 埼玉大会, Oct 10, 2021 学習者の躓きへの注目から始める英語指導 小野尚美 成蹊教職研究会 第25回研究大会, Jul 31, 2021 Invited Literacy Perspectives on Improving Elementary School Children's Writing Abilities in English Mayumi Tabuchi, Machi Augustin, Naomi Ono The Japan Association of English Teaching in Elementary Students, Oct 10, 2020 World Englishes時代を生き抜くー世界とつながる英語コミュニケーションー 小野 尚美 武蔵野地域五大学共同講演会2019 多様性と調査ー「学び」がつなぐ五つの輪ー, Oct 11, 2019 Invited リテラシー教育の視点に基づくStorytelling活動ー小学生の英語の読み書き能力を養う「Learning by Storytelling(LBS)」の開発 小野尚美, 高梨庸雄, 田縁眞弓 小学校英語教育学会(JES)北海道大会, Jul 21, 2019 英文読解に影響を与える要因の模索 小野 尚美 全国英語教育学会第44回京都研究大会, Aug 26, 2018 Reading Recovery Programの理念と指導法を日本の中学生への英語指導に活かす方法の模索ー武蔵野市立第2中学校での補習授業での試み 小野 尚美 武蔵野市 外国語活動・英語科部研究部会, Jan 17, 2018, 武蔵野市 外国語・英語科部研究部会 Invited 講師が、武蔵野市立第2中学校で中学3年生を対象にReading Recovery Programの指導法を応用した教え方で補習を実施した。機関な2017年12月から2018年2月までの3カ月(10回授業)であったが、その指導についての報告と今後の指導の在り方について述べた。 Miscue Analysis of Japanese EFL College Students' Reading Comprehension Naomi Ono TESOLRegional Conference in Singapore, Dec 4, 2015 日本の大学生の英語による読みの阻害要因を探るー学習者の躓きについての意識と実態 小野尚美, 林千賀 KATE 関東甲信越英語教育学会 第39回山梨研究会, Aug 8, 2015 A New Horizon for Early English Education in Japan Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Kagari Tsuchiya AILA2014 (Brisbane, Australia), Aug 10, 2014 早期英語教育のためのホールランゲッジに基づいた読みの指導 Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Kyoko Oi, Emiko Takanashi, Gordon Robson The 15th World Congress of Applied Linguistics (Essen, Germany), Aug 30, 2008 カリキュラムへの提言 小野尚美 横浜英和女学院中高等学校教員研修会, Mar 10, 2008 Invited 効果的な英語の授業とは 小野尚美 法政第一中・高等学校 文部科学省「2997年度SELHi公開授業ならびに研究協議会」, Nov 1, 2007 Invited 早期英語教育:「ことば」の構造だけでなく学習者が「ことば」をどう捉えるかに注目した英語学習指導法へ向けて 小野尚美、高野恵美子、アレン光江玉井、池上嘉彦 第8回日本認知言語学会全国大会 ワークショップ, Sep 23, 2007 Whole Language Approach to Teaching Reading to Elementar School Students Naomi Ono, Emiko Takano, Tusneo Takanashi, Gordon Robson, Kyoko Oi The 5th Asia TEFL International Conference-TEFL for Asia: Unity within Diversity (Kuala Lumpur, Malaysia), Jun 9, 2007 A Task Based Approach to Teaching Reading Naomi Ono, Emiko Takano, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson, Hideko Midorikawa The 3rd Asia TEFL International Conference-TEFL for Asia: Unity within Diversity (Beijing, China), Nov 4, 2005 Suggestions to reading instruction based on the results of research that explored the causes of reading difficulties Naomi Ono ELEC Douyukai Reading Research Study Group (Special Lecture), Jul 19, 2005 Invited The Analysis of English Classes in High Schools In Japan Naomi Ono, Emiko Takano, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson, Hideko Midorikawa Harste-Burke Retirement Conference "Researching and Teaching in These Critical Times (School of Education, Indiana University, May 20, 2005 Teacher and Learner Reading Strategy Beliefs and Teacher Classroom Behaviors (Part 2) Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Gordon Robson, Emiko Takano, Tusneo Takanashi The Asian Association of Teachers of English as a Foreign Language (Seoul, South Korea), Nov 6, 2004 Teacher and Learner Reading Strategy Beliefs and Teacher Classroom Behavior (Part 1) Gordon Robson, Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Emiko Takano, Tusneo Takanashi The 5th Pan-Asian Conference on Language Teaching at FEEFTA (Far Eastern English Language Teachers' Association 2004), Jun 25, 2004 読解指導と読解ストラテジーに関する意識の研究 小野尚美、緑川日出子、高梨庸雄、ゴードン・ロブソン、高野恵美子 昭和女子大学英米文学研究会, Feb 18, 2004 Vocabular:a key factor influencing L2 reading comprehension Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson The 13th World Congress of Applied Linguistics (AILA '02 Singapore), Dec 21, 2002 Reports from Reading Research Group Naomi Ono, Gordon Robson Jul 10, 2002 リーディング過程の研究から得られる指導へのヒント 小野尚美、緑川日出子 英語授業研究会・関東支部第7回秋季研究大会, Nov 23, 2001 Invited Exploring the causes of difficulties in L2 reading comprehension focusing on readers and textual factors Naomi Ono, Hideko Midorikawa,Gordon Robson, Tsuneo Takanashi Te The 40th JACET National Conference, Sep 14, 2001 リーディング・ストラテジー使用についての意識とストラテジー使用、そして英語能力の関係についてー統計処理分析結果報告 小野尚美、ゴードン・ロブソン 平成13年度昭和女子大学教員学術研究会, Jul 11, 2001 Key factors influencing L2 reading comprehension Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson TESOL 2001 (Gateway to the Future 35th Annual Convention and Exposition (St. Louis, Missouri, U.S.A.), Mar 1, 2001 Exploring the causes of unsuccessful reading and effective ways of improving reading Naomi Ono, Hideko Midorikawa The 39th JACET National Conference, Nov 4, 2000 英文読解における成功する方略と不成功する方略 平成12年度昭和女子大学教員学術研究会, Jul 19, 2000 Extensive Reading: theoretical backgrounds and teaching methods Naomi ONo Workshop for English Education, Jun 3, 2000 Exploring the Nature of Good and Poor L2 Reading Behaviors Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Gordon Robson The 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA '99 Tokyo), Aug 2, 1999 How to facilitate EFL learners' acquisition of 4 skills through associative meaning of vocabulary Naomi Ono, Kumiko Sato The 37th JACET National Conference, Sep 12, 1998 Communicative Competence: Redefining Communicative Competence for EFL Learners in order to improve their communication ability Naomi Ono The 36th JACET National Conference, Sep 5, 1997 How can we make discussions more effective in reading class? Naomi Ono The 35th JACET National Conference, Sep 23, 1996 ESL/EFLライティング理論と教授法の変遷 小野尚美 東京都私立短期大学協会ー平成7年度英語英文学教育研究協議会, Nov 24, 1995 Critical Reading: Challenge yourself and develop your ability to think critically Naomi Ono The 34th JACET National Conference, Sep 16, 1995 英文読解過程に関する考察ー理論から実践へ 小野尚美 昭和女子大学教員学術研究会, Jul 12, 1995 Exploring EFL/ESL Students' Beliefs in Reading Comphrehension Naomi Ono The 33rd JACET National Conference, Sep 10, 1994 Motivative Factors in the Classroom: Language Learners' Voices Naomi Ono Central States Conference Iowa Foreign Language Association (Des Moines, Iowa, U.S.A.), Mar 25, 1993 Reading as Inquiry: A New Horizon for Language learners Naomi Ono, Martha Nyikos Central States Conference Michigan Foreign Language Association (Dearborn, Michigan, U.S.A.), Apr 11, 1992 Foreign Students' Perceptions of Reading and Writing in English Naomi Ono, Jan-Hoa Chao, Yueh-Hung Tseng Indiana Universiy Summer Reading Conference-New Visions of Literacy (Boomington, Indiana, U.S.A.), Jun 18, 1991 12» Teaching Experience 27 Apr, 2021 - Present Doctoral Thesis III/IV (Seikei University) Apr, 2021 - Present English Education Study AI/II (Seikei University) Apr, 2021 - Present English Education Special Study A (Seikei University) Apr, 2021 - Present Seminar IV/j (Seikei University) Apr, 2021 - Present seminar600/j (Seikei University) More Professional Memberships 7 Jan, 2022 - Present LaTEFL THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION JASTEC KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH 小学校英語教育学会 More Research Projects 19 中学英語に連携する小学校英語における絵本のストーリーテリング活動と教材開発研究 令和4年度 文部科学省科科学研究費補助金(基盤B), 文部科学省, Apr, 2022 - Mar, 2026 小野尚美 Diverse Approaches to English Education in Japan Apr, 2020 - Mar, 2024 Naomi Ono The Development of "Learning by Storytelling"-Literacy Perspectives on Improving Elementary School Children's Reading and Writing Abilities in English Apr, 2018 - Mar, 2020 Naomi Ono 日本の大学生の読みの躓きの原因を究明する研究 成蹊大学研究助成, 成蹊大学, Apr, 2017 - Mar, 2019 小野 尚美 日本の中学生の英語による読解の躓きを分析し読解力を回復させる指導方法の開発研究 平成27年度文部科学研究補助金(基盤C), 日本学術振興会, Apr, 2015 - Mar, 2019 小野 尚美 More Social Activities 11 小学校英語教育学会紀要査読委員 Others 小学校英語教育学会, Apr, 2013 - Present JACET Logistic support JACET, Apr 1, 2021 - Mar 31, 2025 小学校英語中核教員養成講座(BASICS)【講師】 Lecturer 東京都教職員研修センター研修部専門教育向上課, Jun 24, 2022 - Jul 1, 2022 小学校英語中核教員養成講座(BASICS) Lecturer 東京都教職員研修センター研修部専門教育向上課, 小学校英語中核教員養成講座(BASICS), Jun 18, 2021 - Jul 2, 2021 小学校英語中核教員養成講座(BASICS) Lecturer 東京都教職員研修センター研修部専門教育向上課, Aug 22, 2020 - Aug 24, 2020 More Media Coverage 1 早期英語教育の意義について語る TBS, 林先生の初耳学, Sep 24, 2017 TV or radio program
Naomi Ono (小野 尚美) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationProfessor (Ph.D), Faculty of Humanities, Department of English, Seikei UniversityDegreeM.A in Applied LinguisticsPh.D in Language EducationJ-GLOBAL ID200901071125930452researchmap Member ID1000173547External linkhttps://lbs-enjoystorytelling.com/ Research Interests 5 Reading Recovery Program 早期英語教育 Applied Linguistics Language Education Linguistics Research Areas 1 Humanities & social sciences / Foreign language education / English Education, Second Language Acquisition Research History 13 Apr, 2004 - Present Professor, Faculty of Humanities, Seikei University Jun, 2023 - Feb, 2024 Visiting Professor, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto Apr, 1993 - Mar, 2017 Part-time Instructor, Tsuda College Nov, 2009 - Dec, 2009 University of Jyväskylä Aug, 2009 - Oct, 2009 Institute of Education (IOE), University of London, Graduate School More Education 2 Jun, 1987 - Oct, 1992 Language Education, School of Education, Indiana University, (Bloomington) Aug, 1985 - May, 1987 Applied Linguistics, Department of Linguistics, Indiana University (Bloomington) Committee Memberships 24 Apr, 2022 - Mar, 2023 AO Exam Committee, Seikei University Apr, 2020 - Mar, 2021 AO委員長, 成蹊大学 Apr, 2019 - Mar, 2020 キャリア委員, 成蹊大学 Apr, 2019 FD委員, 成蹊大学 Apr, 2018 - Mar, 2019 教職課程委員, 成蹊大学 More Awards 3 2003 JACET Award for the book "Kenkyusya Dictionary of Applied Linguistics", Kenkyusya Dictionary of Applied Linguistics, JACET May, 1994 Maris M. Proffitt and Mary Higgins Proffitt Dissertation Award for Outstanding Achievement, Indiana University Graduate School (School of Education) (Bloomington, Indiana) Sep, 1991 Grant-in-Aid Award of Ph.D Dissertation Research Program, Indiana University Graduate School (Bloomington, Indiana) Papers 30 絵本を活用したLearning by Storytellingの実践―2つの公立小学校での試みー 小野尚美, 泉惠美子, 赤枝康隆 日本児童英語教育学会研究紀要(JASTEC Journal), 43(11月号) 161-174, Nov, 2024 Peer-reviewedLead author Instruction to the Storytelling Activity for EFL Learners in Japan-the Effect of Learning by Storytelling (LBS) Naomi Ono Bulletin of the Faculty of Humanities, (59) 1-20, Mar, 2024 Lead author 学習者の躓きへの注目から始める英語指導 小野尚美 成蹊大学教職課程年報 2021年度, (第31号) 50-53, Mar 25, 2022 Lead author The Development of “Learning by Storytelling”-Literacy Perspectives on Improving Elementary School Children’s Reading and Writing Abilities in English- Naomi Ono, Tsuneo Takanashi,、Mayumi Tabuchi JES Journal, 20(20) 400-415, Mar, 2020 InvitedLead author Material Developments Based on the Activation of Learner Background Knowledge Naomi Ono Seikei Review of English Studies, (24) 39-45, Mar, 2020 Lead author More Misc. 22 【短期特別連載】Reading Recoveryを活かした校種間連携<第3回>Reading Recoveryをどう活用するか 高梨庸雄, 小野尚美 英語教育 (大修館 5月号), 60(2) 67-69, May 2, 2011 Last author 【短期特別連載】Reading Recoveryを活かした校種間連携<第2回>RRの指導手順 小野尚美, 高梨庸雄 英語教育 (大修館 4月号), 60(1) 67-69, Apr 1, 2011 Lead author 【短期特別連載】Reading Recoveryを活かした校種間連携<第1回>Literacy教育の視点 小野尚美, 高梨庸雄 英語教育 (大修館 3月号), 59(13) 70-73, Mar 1, 2011 Lead author 英語リーディングの達人 Masanori Terauchi, Atsushi Koiso, Atsushi Iino, Naomi Ono, Jeffrey K. Hubbell, Naomi Kakihara Jan 20, 2010 一口メモ=言語力をめぐる豆知識ークリティカル・リーディングとは 小野 尚美 ”経営と管理”をインターフェイスする!学校マネジメント”言語力の育成”想像工夫の最新情報 6月号, 619(6月) 60-60, Jun 1, 2008 Invited More Books and Other Publications 15 Learning by Storytelling 小学校英語とストーリーテリング 絵本の読み聞かせに始まる指導案・活動・評価 小野尚美, 田縁眞弓, オーガスティン真智, 吉本連 (Role: Joint editor, 第1章、第2章、第3章、第7章、第8章担当) 研究社, Nov 30, 2022 (ISBN: 9784327411077) 学習者に寄り添う教育を目指す 成蹊大学人文叢書17 成蹊大学文学部学会, 岩田, 淳子, 小野, 尚美 (Role: Joint editor, はじめに、第1章 英文読解プロセスの再考 ―テクスト構造と日本の英語学習者の読みの躓き―) 風間書房, Mar 31, 2020 (ISBN: 9784759923209) 英語教材を活かすー理論から実践へー 小野 尚美, 高梨庸雄 (Role: Joint author, はじめに、第1章、第2章、第7章、第8章、第9章、第10章、おわりに) 朝日出版社, Mar, 2018 (ISBN: 9784255010540) 本書は、著者がこれまで研究してきたReading Recovery Programの理念と指導方法を、日本で英語を学ぶ学習者のために応用した英語指導法として考案したものである。 小学校英語から中学校英語への架け橋 文字教育を取り入れた指導法モデルと教材モデルの開発研究 小野 尚美, 高梨庸雄 (Role: Joint author, はじめに、第1章―第4章、第7章、第11章―第12章、おわりに) 朝日出版社, Mar, 2017 Classroom English Handbook Tsuneo Takanashi, Naomi Ono, Kagari Tsuchiya, Mayumi Tabuchi (Role: Joint author) Kenkyusya, Feb, 2016 More Presentations 52 英語の読みを助ける絵本を使った音韻認識活動 吉本連, オーガスティン真智, 小野尚美, 田縁眞弓 第24回小学校英語教育学会 中国・山口大会, Jul 15, 2024 絵本を活用したLearning by Storytelling指導法の実践―公立小学校での2年間の縦断研究の効果ー 小野尚美, 泉惠美子, 赤枝康隆 第24回小学校英語教育学会 中国・山口大会, Jul 14, 2024 The importance of Emergent Literacy in English Activities for the 3rd Graders Followed by Storytelling with Picture Books Naomi Ono, Mayumi Tabuchi, Mitsue Hoshihara Asia TEFL, Aug 20, 2023 絵本を活用したLearning by Storytellingの実践 -3つの公立小学校での試みー 小野尚美, 泉惠美子, 赤枝康隆, 宮武夏貴 日本児童英語教育学会(JASTEC) 第 43 回全国大会, Jul 8, 2023 Learning by Storytelling (LBS): Creative Activities to Develop Literacy Skills Mayumi Tabichi, Naomi Ono National Geographic Learning (A part of Cengage), Feb 19, 2023 Invited 小学校英語とストーリーテリング~その理論と指導法~ 小野尚美, 田縁眞弓 小学校外国語授業づくり研究会スペシャルセミナー, Jan 15, 2023 Invited Learning by Storytelling;the Development;of Effective English Activities for the 3rd Graders Through Storytelling with Picture Books Naomi Ono, Mayumi Tabuchi, Machi Augustine The 21st Annual Hawaii International Conference on Education, Jan 3, 2023 小学校におけるLBS(Learning by Storytelling)指導 絵本の読み聞かせを活用した小学校での英語指導法について 小野尚美, 田縁眞弓 2022年度京都府私立小学校連合会 夏期合同研修会 外国語部会(講演), Aug 23, 2022 Invited Learning by Storytelling(LBS)指導モデルに基づいた読み書き素地作りにつなげる低学年の英語指導法 吉本連, オーガスティン真智, 田縁眞弓, 小野尚美 小学校英語教育学会(JES)四国大会, Jul 18, 2022 Learning by Storytelling (LBS)指導モデルに基づいた英語で書く力の素地となる中学年の英語指導法開発 オーガスティン真智, 田縁眞弓, 小野尚美 小学校英語教育学会 埼玉大会, Oct 10, 2021 学習者の躓きへの注目から始める英語指導 小野尚美 成蹊教職研究会 第25回研究大会, Jul 31, 2021 Invited Literacy Perspectives on Improving Elementary School Children's Writing Abilities in English Mayumi Tabuchi, Machi Augustin, Naomi Ono The Japan Association of English Teaching in Elementary Students, Oct 10, 2020 World Englishes時代を生き抜くー世界とつながる英語コミュニケーションー 小野 尚美 武蔵野地域五大学共同講演会2019 多様性と調査ー「学び」がつなぐ五つの輪ー, Oct 11, 2019 Invited リテラシー教育の視点に基づくStorytelling活動ー小学生の英語の読み書き能力を養う「Learning by Storytelling(LBS)」の開発 小野尚美, 高梨庸雄, 田縁眞弓 小学校英語教育学会(JES)北海道大会, Jul 21, 2019 英文読解に影響を与える要因の模索 小野 尚美 全国英語教育学会第44回京都研究大会, Aug 26, 2018 Reading Recovery Programの理念と指導法を日本の中学生への英語指導に活かす方法の模索ー武蔵野市立第2中学校での補習授業での試み 小野 尚美 武蔵野市 外国語活動・英語科部研究部会, Jan 17, 2018, 武蔵野市 外国語・英語科部研究部会 Invited 講師が、武蔵野市立第2中学校で中学3年生を対象にReading Recovery Programの指導法を応用した教え方で補習を実施した。機関な2017年12月から2018年2月までの3カ月(10回授業)であったが、その指導についての報告と今後の指導の在り方について述べた。 Miscue Analysis of Japanese EFL College Students' Reading Comprehension Naomi Ono TESOLRegional Conference in Singapore, Dec 4, 2015 日本の大学生の英語による読みの阻害要因を探るー学習者の躓きについての意識と実態 小野尚美, 林千賀 KATE 関東甲信越英語教育学会 第39回山梨研究会, Aug 8, 2015 A New Horizon for Early English Education in Japan Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Kagari Tsuchiya AILA2014 (Brisbane, Australia), Aug 10, 2014 早期英語教育のためのホールランゲッジに基づいた読みの指導 Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Kyoko Oi, Emiko Takanashi, Gordon Robson The 15th World Congress of Applied Linguistics (Essen, Germany), Aug 30, 2008 カリキュラムへの提言 小野尚美 横浜英和女学院中高等学校教員研修会, Mar 10, 2008 Invited 効果的な英語の授業とは 小野尚美 法政第一中・高等学校 文部科学省「2997年度SELHi公開授業ならびに研究協議会」, Nov 1, 2007 Invited 早期英語教育:「ことば」の構造だけでなく学習者が「ことば」をどう捉えるかに注目した英語学習指導法へ向けて 小野尚美、高野恵美子、アレン光江玉井、池上嘉彦 第8回日本認知言語学会全国大会 ワークショップ, Sep 23, 2007 Whole Language Approach to Teaching Reading to Elementar School Students Naomi Ono, Emiko Takano, Tusneo Takanashi, Gordon Robson, Kyoko Oi The 5th Asia TEFL International Conference-TEFL for Asia: Unity within Diversity (Kuala Lumpur, Malaysia), Jun 9, 2007 A Task Based Approach to Teaching Reading Naomi Ono, Emiko Takano, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson, Hideko Midorikawa The 3rd Asia TEFL International Conference-TEFL for Asia: Unity within Diversity (Beijing, China), Nov 4, 2005 Suggestions to reading instruction based on the results of research that explored the causes of reading difficulties Naomi Ono ELEC Douyukai Reading Research Study Group (Special Lecture), Jul 19, 2005 Invited The Analysis of English Classes in High Schools In Japan Naomi Ono, Emiko Takano, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson, Hideko Midorikawa Harste-Burke Retirement Conference "Researching and Teaching in These Critical Times (School of Education, Indiana University, May 20, 2005 Teacher and Learner Reading Strategy Beliefs and Teacher Classroom Behaviors (Part 2) Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Gordon Robson, Emiko Takano, Tusneo Takanashi The Asian Association of Teachers of English as a Foreign Language (Seoul, South Korea), Nov 6, 2004 Teacher and Learner Reading Strategy Beliefs and Teacher Classroom Behavior (Part 1) Gordon Robson, Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Emiko Takano, Tusneo Takanashi The 5th Pan-Asian Conference on Language Teaching at FEEFTA (Far Eastern English Language Teachers' Association 2004), Jun 25, 2004 読解指導と読解ストラテジーに関する意識の研究 小野尚美、緑川日出子、高梨庸雄、ゴードン・ロブソン、高野恵美子 昭和女子大学英米文学研究会, Feb 18, 2004 Vocabular:a key factor influencing L2 reading comprehension Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson The 13th World Congress of Applied Linguistics (AILA '02 Singapore), Dec 21, 2002 Reports from Reading Research Group Naomi Ono, Gordon Robson Jul 10, 2002 リーディング過程の研究から得られる指導へのヒント 小野尚美、緑川日出子 英語授業研究会・関東支部第7回秋季研究大会, Nov 23, 2001 Invited Exploring the causes of difficulties in L2 reading comprehension focusing on readers and textual factors Naomi Ono, Hideko Midorikawa,Gordon Robson, Tsuneo Takanashi Te The 40th JACET National Conference, Sep 14, 2001 リーディング・ストラテジー使用についての意識とストラテジー使用、そして英語能力の関係についてー統計処理分析結果報告 小野尚美、ゴードン・ロブソン 平成13年度昭和女子大学教員学術研究会, Jul 11, 2001 Key factors influencing L2 reading comprehension Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Tsuneo Takanashi, Gordon Robson TESOL 2001 (Gateway to the Future 35th Annual Convention and Exposition (St. Louis, Missouri, U.S.A.), Mar 1, 2001 Exploring the causes of unsuccessful reading and effective ways of improving reading Naomi Ono, Hideko Midorikawa The 39th JACET National Conference, Nov 4, 2000 英文読解における成功する方略と不成功する方略 平成12年度昭和女子大学教員学術研究会, Jul 19, 2000 Extensive Reading: theoretical backgrounds and teaching methods Naomi ONo Workshop for English Education, Jun 3, 2000 Exploring the Nature of Good and Poor L2 Reading Behaviors Naomi Ono, Hideko Midorikawa, Gordon Robson The 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA '99 Tokyo), Aug 2, 1999 How to facilitate EFL learners' acquisition of 4 skills through associative meaning of vocabulary Naomi Ono, Kumiko Sato The 37th JACET National Conference, Sep 12, 1998 Communicative Competence: Redefining Communicative Competence for EFL Learners in order to improve their communication ability Naomi Ono The 36th JACET National Conference, Sep 5, 1997 How can we make discussions more effective in reading class? Naomi Ono The 35th JACET National Conference, Sep 23, 1996 ESL/EFLライティング理論と教授法の変遷 小野尚美 東京都私立短期大学協会ー平成7年度英語英文学教育研究協議会, Nov 24, 1995 Critical Reading: Challenge yourself and develop your ability to think critically Naomi Ono The 34th JACET National Conference, Sep 16, 1995 英文読解過程に関する考察ー理論から実践へ 小野尚美 昭和女子大学教員学術研究会, Jul 12, 1995 Exploring EFL/ESL Students' Beliefs in Reading Comphrehension Naomi Ono The 33rd JACET National Conference, Sep 10, 1994 Motivative Factors in the Classroom: Language Learners' Voices Naomi Ono Central States Conference Iowa Foreign Language Association (Des Moines, Iowa, U.S.A.), Mar 25, 1993 Reading as Inquiry: A New Horizon for Language learners Naomi Ono, Martha Nyikos Central States Conference Michigan Foreign Language Association (Dearborn, Michigan, U.S.A.), Apr 11, 1992 Foreign Students' Perceptions of Reading and Writing in English Naomi Ono, Jan-Hoa Chao, Yueh-Hung Tseng Indiana Universiy Summer Reading Conference-New Visions of Literacy (Boomington, Indiana, U.S.A.), Jun 18, 1991 12» Teaching Experience 27 Apr, 2021 - Present Doctoral Thesis III/IV (Seikei University) Apr, 2021 - Present English Education Study AI/II (Seikei University) Apr, 2021 - Present English Education Special Study A (Seikei University) Apr, 2021 - Present Seminar IV/j (Seikei University) Apr, 2021 - Present seminar600/j (Seikei University) More Professional Memberships 7 Jan, 2022 - Present LaTEFL THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION JASTEC KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH 小学校英語教育学会 More Research Projects 19 中学英語に連携する小学校英語における絵本のストーリーテリング活動と教材開発研究 令和4年度 文部科学省科科学研究費補助金(基盤B), 文部科学省, Apr, 2022 - Mar, 2026 小野尚美 Diverse Approaches to English Education in Japan Apr, 2020 - Mar, 2024 Naomi Ono The Development of "Learning by Storytelling"-Literacy Perspectives on Improving Elementary School Children's Reading and Writing Abilities in English Apr, 2018 - Mar, 2020 Naomi Ono 日本の大学生の読みの躓きの原因を究明する研究 成蹊大学研究助成, 成蹊大学, Apr, 2017 - Mar, 2019 小野 尚美 日本の中学生の英語による読解の躓きを分析し読解力を回復させる指導方法の開発研究 平成27年度文部科学研究補助金(基盤C), 日本学術振興会, Apr, 2015 - Mar, 2019 小野 尚美 More Social Activities 11 小学校英語教育学会紀要査読委員 Others 小学校英語教育学会, Apr, 2013 - Present JACET Logistic support JACET, Apr 1, 2021 - Mar 31, 2025 小学校英語中核教員養成講座(BASICS)【講師】 Lecturer 東京都教職員研修センター研修部専門教育向上課, Jun 24, 2022 - Jul 1, 2022 小学校英語中核教員養成講座(BASICS) Lecturer 東京都教職員研修センター研修部専門教育向上課, 小学校英語中核教員養成講座(BASICS), Jun 18, 2021 - Jul 2, 2021 小学校英語中核教員養成講座(BASICS) Lecturer 東京都教職員研修センター研修部専門教育向上課, Aug 22, 2020 - Aug 24, 2020 More Media Coverage 1 早期英語教育の意義について語る TBS, 林先生の初耳学, Sep 24, 2017 TV or radio program
【連絡事項】 成蹊大学専任教員各位 Ufinityにログイン後、「編集」ボタンを押した際に「権限が不正」というエラーメッセージが生じた際は、総合企画課までご連絡ください。 総合企画課:kikaku@jim.seikei.ac.jp