研究者業績

國中 均

クニナカ ヒトシ  (Hitoshi Kuninaka)

基本情報

所属
国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所 理事・所長
学位
工学博士(1988年3月 東京大学)
工学修士(1985年3月 東京大学)

ORCID ID
 https://orcid.org/0000-0002-6871-3133
J-GLOBAL ID
200901080116851867
researchmap会員ID
1000144511

外部リンク

 2010年6月13日、「はやぶさ」小惑星探査機が宇宙の遥か彼方から豪州ウーメラ砂漠に目掛けて地球大気に超高速で突入してきました。探査機は木っ端微塵に分解し蒸発してしまいましたが、カプセルだけが高温環境を耐え抜き落下傘を開き、着陸に成功しました。この事業を実現させるため、イオンエンジンの研究開発、探査機設計・製造・試験、打ち上げ、宇宙運用、豪州政府と交渉、世界の科学者の説得と、多岐に渡る課題を一つ一つ解決した上で、私が回収班長として組織した50名に及ぶJAXA職員を300kmに渡る広域に散開させ、カプセル収容が成されました。
 カプセルの回収に成功し、安堵と疲労で意識が遠のく中、ふと過去の記憶が蘇りました。高校生の頃、武蔵高校の太陽観測部で20名ほどの中学生を引率して、夏にはペルセウス座流星群の観測のため福島県の安達太良高原と熱塩温泉と二手に分かれて合宿したこと、年末にはこぐま座やしぶんぎ座流星群観測のため高尾山頂上と校舎屋上から2点観測したことが思い出されました。昔は20名でクラブ活動の日本国内だったものが、50名で国家事業としての海外遠征にまでなったのだとその時初めて気が付きました。
 はやぶさの成果に基づいて、私がプロジェクトマネージャとして完成させた「はやぶさ2」は、ほぼ完璧に宇宙ミッションをこなし、2020年12月6日、再び豪州ウーメラ砂漠にカプセルを届けました。コロナ禍という宇宙科学技術とは異次元の困難を突破し、70名に及ぶJAXA職員を再び豪州に送り込み、カプセル回収に成功しました。それだけでなく、2029年には火星の月フォボスからサンプル回収する3度目の事業:MMX計画を開発中であり、約10年間隔で定期的に宇宙物質を持ち帰り地球で分析するmanifestoを推進しています。水星から土星に至る各天体に宇宙研のDNAを込めた探査機を配置した「深宇宙船団 (Deep Space Fleet)」がもうじきに完成します。これらtacticsを総動員して、太陽系46億年の歴史を解き明かし、生命の起源に迫ります。

 

 惑星探査のみならず、宇宙物理・天文分野にても成果を積み上げてきました。これまでの個々個別の活動から、ガンマ線・X線・紫外線・可視光・赤外線・マイクロ波・電波といった「波長統合した宇宙観測ネットワーク化」という課題を掲げて、宇宙138億年の進化の究明に挑戦しています。 

 


学歴

 6

主要な論文

 159
  • 國中 均
    表面と真空 63(4) 183-188 2020年4月10日  招待有り筆頭著者
  • 森下, 神田, 細田, 最上, 峯村, 野村, 國中
    静電気学会誌 44(3) 128-134 2020年3月  査読有り最終著者
  • Kazutaka Nishiyama, Satoshi Hosoda, Ryudo Tsukizaki and Hitoshi Kuninaka
    Act Astronautica 166 69-77 2020年1月  査読有り最終著者
    © 2019 IAA Japan's second asteroid explorer Hayabusa2 was successfully launched on Dec 3, 2014, to return a sample from asteroid 162173 Ryugu by 2020. Four xenon ion thrusters based on electron cyclotron resonance discharge propelled the spacecraft for 547 h during its first year in space. Hayabusa2 completed an Earth gravity assist on Dec 3, 2015, followed by 798 and 2593 h of ion thruster operation, called the first and second transfer phases of delta-v, respectively. The third transfer phase of delta-v was conducted from Jan 10, 2018, to Jun 6, 2018, in which the final 2475-h ion thruster operation was executed before the rendezvous with Ryugu. The cumulative operating times for the four ion thrusters are 6,450, 11, 5,193, and 6418 h. This paper summarizes the 6515-h powered flight by the ion engine system, which produced 1015 m/s delta-v, in terms of thruster performance change, roll torques generated by various combinations of ion thrusters, and spacecraft surface erosion history measured by two quartz crystal microbalances located near the thrusters. In parallel with the space flight operation, an engineering model of the microwave discharge neutralizer has been under long-duration testing on the ground since 2012. It has accumulated 55,170 h of diode-mode operation as of Mar 15, 2019.
  • 國中
    応用物理 85(7) 553-559 2016年  招待有り
    宇宙航空研究開発機構・宇宙科学研究所・電気推進研究室が、米欧ロとは技術的に一線を画して研究開発したマイクロ波放電式イオンエンジンは、「はやぶさ」小惑星探査機の主推進として採用され、地球〜小惑星間宇宙往復航海を世界に先駆けて実現した。高効率・省電力でプラズマを生成しながら1台当たり2年間にも及ぶ耐久性を宇宙で実証した。宇宙活動と同時並行で行われた地上におけるさらなる研究開発は、光ファイバーを用いた新たな探針法によりイオン源内部現象を解明し、性能向上をもたらした。改良されたイオンエンジンは、「はやぶさ2」小惑星探査機において、新たな小惑星に向けてその能力を今まさに発揮中である。本稿では、従前の電極を用いる直流放電式システムと比較しながら、電子サイクロトロン共鳴型イオン源の高い性能と耐久性を解説する。
  • 國中
    日本惑星科学会誌 22(2) 2013年  招待有り
    宇宙工学は、宇宙への往来の実現を目指し、技術を切磋琢磨してきた。その成果の端的な例は、「はやぶさ」にて実現された地球〜小惑星間往復航行(2003年〜2010年)である。それにより、科学や技術分野を越えて、より大きな世界観を得ることができた。次の新しい知見を得るために、科学的な意義はもちろんのこと、「宇宙を自在に往来する独自能力の維持発展」と「人類の活動領域の宇宙への拡大」という宇宙工学・宇宙探査に跨る目標を担い、「はやぶさ2」小惑星探査ミッションが開発中である。
  • 川口, 國中
    日本航空宇宙学会誌 59(694) 2011年  招待有り
  • Hitoshi Kuninaka, Kazutaka Nishiyama, Ikko Funaki, Tetsuya Yamada, Yukio Shimizu, Jun'ichiro Kawaguchi
    JOURNAL OF PROPULSION AND POWER 23(3) 544-551 2007年5月  査読有り
    The electron cyclotron resonance ion engine has long life and high reliability because of electrodeless plasma generation in both the ion generator and the neutralizer. Four mu 10s, each generating a thrust of 8 mN, specific impulse of 3200 s, and consuming 350 W of electric power, propelled the Hayabusa asteroid explorer launched on May 2003. After vacuum exposure and several baking runs to reduce residual gas, the ion engine system established continuous acceleration. Electric propelled delta-V Earth gravity assist, a new orbit change scheme that uses electric propulsion with a high specific impulse was applied to change from a terrestrial orbit to an asteroid-based orbit. In 2005, Hayabusa, using solar electric propulsion, managed to successfully cover the solar distance between 0.86 and 1.7 AU. It rendezvoused with, landed on, and lifted off from the asteroid Itokawa. During the 2-year flight, the ion engine system generated a delta-V of 1400 m/s while consuming 22 kg of xenon propellant and operating for 25,800 h.
  • 國中
    プラズマ・核融合学会誌 82(5) 300-305 2006年5月  招待有り筆頭著者
    プラズマ生成に直流放電を利用する従来式電気ロケットは、放電電極損耗という劣化要素を含み、長寿命・高信頼を必須とする宇宙機械において重大な問題を抱えていた。これをマイクロ波放電による無電極化にて根本的に解決し、日本独自のシステムとしてマイクロ波放電式イオンエンジンが開発された。「はやぶさ」小惑星探査機は、2003年5月から2年余を掛けて、太陽距離0.86天文単位から1.7天文単位に至る広範な宇宙を走破して、目的天体「いとかわ」とのランデブーに成功した。この間、主推進装置である4台のマイクロ波放電式イオンエンジンは、22kgの推進剤キセノンを消費して、総増速量1,400m/s、延べ作動時間25,800時間という世界一級の成果を挙げた。慣性(弾道)飛行していたこれまでの「人工惑星」「人工衛星」とは異なり、高性能推進機関を搭載する宇宙機は、動力航行する能力を持ち、「宇宙船」に分類されるべき新しい技術である。
  • 國中, 堀内, 西山, 船木, 清水, 山田
    日本航空宇宙学会誌 53(618) 203-210 2005年7月  招待有り
  • H Kuninaka, P Molina-Morales
    ACTA ASTRONAUTICA 55(1) 27-38 2004年7月  査読有り筆頭著者
    Lack of neutralization is one of the most common malfunctions in ion thrusters. This phenomenon has been investigated by means of a ground experiment using a 2-cm class microwave-discharge ion thruster together with a reduced-size mock-up of the MUSES-C spacecraft. Electron leakage from the plasma beam to the high-voltage solar array has been observed to cause a slight amount of charging, its magnitude being equivalent to the operational voltage of the solar arrays. In the cases with no electron emission for ion beam neutralization, full-charging was established and the extracted ions were observed to return to the thruster body. At such experimental conditions, a so-called "virtual anode" appears in front of the deceleration grid. In this research, design guidelines for both the spacecraft and the ion engine system are proposed, based on the experimental simulation results. (C) 2004 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • 國中, 西山, 清水, 都木, 川口, 上杉
    日本航空宇宙学会論文集 52(602) 129-134 2004年  査読有り
    2003年5月9日13時29分に鹿児島宇宙空間観測所からM−V5号機により打ち上げられた「MUSES−C」は正確に深宇宙軌道に投入され、「はやぶさ」と命名された。着想から15年の歳月をかけて小惑星探査機1)の主推進としてマイクロ波放電式イオンエンジン「μ10」は宇宙生まれ(Space-borne)となった。その後、数週間の真空暴露を経て、1ヶ月に及ぶ試運転を実施し、7月には巡航運転を開始して、1日当たり数m/sの定常加速がなされている。規模の小さい科学衛星には電力や重量の観点から電気推進の搭載はおよそ不可能と思われていたが、イオンエンジンだけでなく衛星およびロケット全般技術の革新、深宇宙探査へのニーズに支えられてようやく実現した。本論文で述べるマイクロ波放電式イオンエンジン「μ10」は他のイオンエンジンとは異なる独自の着想のもと、宇宙科学研究所電気推進工学部門が研究開発を進めてきたものである。打ち上げ直前地上作業から初期運用に至る経緯と飛翔の報告を行う。
  • H Kuninaka, S Satori
    JOURNAL OF PROPULSION AND POWER 14(6) 1022-1026 1998年11月  査読有り
    The electron-cyclotron-resonance microwave-discharge ion thruster system utilizes no cathodes to emit thermionic electrons for plasma generation in both the ion source and the neutralizer The ion source can generate xenon ions at an ion-production cost of 300 eV and a propellant utilization efficiency of 88 %, with a double-charged-ion population of 8 %. The neutralizer can output 100 mA of electron current with 10 W of microwave power and 0.5 seem of xenon now. The thruster system combining the ion source and the neutralizer operated for 300 h without detectable erosion of the screen grid and ion source. Except for the primary frequency of 4.2 GHz used to generate plasmas, the system proved experimentally compatible with spacecraft electromagnetic interference requirements in the microwave frequency range.
  • 國中
    日本航空宇宙学会誌 46(530) 174-180 1998年3月  招待有り

MISC

 54

主要な書籍等出版物

 5

講演・口頭発表等

 190
  • Hitoshi Kuninaka, Yukio Shimizu, Tetsuya Yamada, Ikko Funaki, Kazutaka Nishiyama
    41st AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference and Exhibit 2005年
    Four units of the microwave discharge ion engine "μ10", which generates 8mN thrust and 3,200sec specific impulse with 350W electric power, are devoted to the main propulsion on the "HAYABUSA" asteroid explorer. The spacecraft was input in the deep space by M-V rocket on May 9, 2003. After vacuum exposure and several runs of baking for reduction of residual gas the ion engine system established the continuous acceleration of the spacecraft. In the first year the spacecraft changed its eccentricity of the orbit by the maneuver of the on engines m a one-year Earth-synchronous orbit. On May 19, 2004 just one year later after the launch, the spacecraft steered its course by means of the Earth swing-by and got on the transfer orbit toward the target asteroid, even on which the ion engines accelerated continuously. The spacecraft passed by the aphelion 1.7 astronautical unit on February 18, 2005 so that the microwave discharge ion engine μ10s became the electric propulsion to arrive at the furthest space from Sun. On the beginning of May 2005, the ion engine system reaches the total number of space operational time 23,000hour during two years, and the spacecraft approaches the asteroid at 400,000km remaining distance. The HAYABUSA spacecraft is about to rendezvous with the asteroid "Itokawa" on September 2005. Copyright © 2005 by the American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc. All rights reserved.
  • 國中 均, 西山 和孝, 清水 幸夫
    宇宙科学シンポジウム 2004年1月8日 宇宙科学研究所
  • Daisuke Nakata, Kyoichiro Toki, Ikkoh Funaki, Yukio Shimizu, Hitoshi Kuninaka, Yoshihiro Arakawa
    International Astronautical Federation - 55th International Astronautical Congress 2004 2004年
    The performance of the MagnetoPlasmaDynamic (MPD) thruster is strongly affected its electrode configurations. We started systematic approach to understand the relation between the thrust performance and electrode geometry. They are consisted of three main elements detail observation of internal flow field using Two-Dimensional MPD (2-D MPD) device, direct trial and error experiment and precise numerical simulation. In this paper, we mention the characteristics of 2D MPD device and the comparison between three Converging-Diverging anodes with different throat diameters. Our final goal is to optimize the electrode configuration under a fixed operational condition.
  • 国中均, 西山和孝, 清水幸夫, 都木恭一郎
    太陽系科学シンポジウム 2004年
  • 国中均, 堀内康男, 船木一幸, 西山和孝, 清水幸夫, 都木恭一郎, 川口淳一郎, 上杉邦憲, 高見剛史
    日本航空宇宙学会年会講演会講演集 2004年
  • Kazutaka Nishiyama, Hitoshi Kuninaka, Jun'ichiro Kawaguchi
    International Astronautical Federation - 55th International Astronautical Congress 2004 2004年
    The MUSES-C spacecraft was launched on May 9, 2003 and has been propelled by microwave discharge ion engines. The mission duration is four years in total and most of it is the cruising phase driven by ion propulsion. After one-year acceleration it succeeded the Earth swing-by on May 19, 2004 and still on the way to the asteroid "ITOKAWA". Active thrust vector control contributes to keep the reaction wheels within an appropriate rotation rate. The hydrazine thruster firing tunes off the ion engines before it and restart them again after it. Depending on the operation of ion engines the heater power is adjusted. These operations are autonomously controlled on the spacecraft without supervisions from Earth. A ground operation system that integrates all the process required for ion engine operations such as orbit synthesis, orbit determination, operation scheduling, command generation and telemetry data analysis has been developed. Automation of on-board and ground operations saves the operation cost and time, and makes the operation stable and reliable.
  • Hitoshi Kuninaka, Kazutaka Nishiyama, Yukio Shimizu, Kyoichiro Toki
    40th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference and Exhibit 2004年
    The microwave discharge ion engine generates plasmas of both the main ion source and the neutralizer using 4GHz microwave without discharge electrodes and hollow cathodes, so that long life and durability against oxygen and air are expected. The MUSES-C "HAYABUSA" asteroid explorer installing four microwave discharge ion engines "μ10"s was input in the deep space by M-V rocket No.5 on May 9, 2003. After vacuum exposure and several runs of baking for reduction of residual gas the ion engine system established the continuous acceleration of the spacecraft toward the asteroid "ITOKAWA". The Doppler shift measurement of the communication microwave revealed the performance of ion engines, which is 8mN thrust force for a single unit with 3,200sec specific impulse at 23mN/kW thrust power ratio. At the end of March 2004 the ion engine system accumulated the operational time 10,600 hour & unit and consumed 12kg Propellant, and then input the spacecraft on the orbit to encounter Earth. HAYABUSA will execute the Earth swing-by on May 19 and arrive at the asteroid in 2005 and return to Earth again in 2007. © 2004 by the American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.
  • 國中 均, 西山 和孝, 清水 幸夫, 都木 恭ー郎
    日本物理学会講演概要集 2004年 一般社団法人 日本物理学会
  • J Kawaguchi, H Kuninaka, A Fujiwara, T Uesugi
    PROCEEDINGS OF THE FIFTH IAA INTERNATIONAL CONFERENCE ON LOW-COST PLANETARY MISSIONS 2003年 ESA PUBLICATIONS DIVISION C/O ESTEC
    The MUSES-C was launched on May 9(th) of this year and was named 'Hayabusa'. It takes an aim at the world's first sample and return from a near Earth asteroid, 1998SF36 now renamed "Itokawa". The spacecraft is a kind of technology demonstrator with four key technologies. The paper presents a quick report on the initial operation of the ion engines aboard and will show how the attitude control has been performed incorporating the closed loop de-saturation function onboard. The paper also presents how much delta-V has been applied to the spacecraft as well as how the orbit determination under the low-thrust acceleration has been performed.
  • K Mitsuda, H Inoue, H Kunieda, H Yamakawa, H Kuninaka, T Hashimoto
    X-RAY AND GAMMA-RAY TELESCOPES AND INSTRUMENTS FOR ASTRONOMY, PTS 1 AND 2 2003年 SPIE-INT SOC OPTICAL ENGINEERING
    Strategy of formation flying for the X-ray Evolving Universe Spectroscopy mission (XUES) is discussed. in which an X-ray telescope of 10 in diameter and 50 in focal length will be constructed in orbit by formation flying the X-ray mirror and the focal plane X-ray detectors on two separate spacecrafts. We first studied the thrust, force required to keep the detector spacecraft (DSC) in the non-Keplerian orbit. We find the, direction of the thrust vector rotates twice per a single spacecraft orbital evolution along a circle parallel to the orbital plane. The absolute value of thrust needs to be varied by a factor of two or less. The maximum thrust force required is 0.47 N assuming a 600 km altitude and a 4000 kg DSC mass. The present baseline design requires no moving mechanism. instead requires a large amount of propellant because of relatively, low thruster efficiency. The spacecraft is estimated to weigh about 6000 kg. We studied an alternative design in which the thruster efficiency is optimized and showed that the spacecraft mass can be reduced to 4000 kg. This. however. requires a rotation mechanism and additional constraints on the spacecraft operation.
  • I. Funaki, R. Asahi, H. Yamakawa, K. Fujita, H. Ogawa, S. Nonaka, S. Sawai, H. Kuninaka, H. Otsu
    34th AIAA Plasmadynamics and Lasers Conference 2003年
    If a dense plasma were exhausted near the center of a magneetic sail, the magnetic field could be expanded far away from the spacecraft, thus the energy of the solar wind can be captured by this huge magnetic field in spite of very low-density solar wind. Then the magnetic sail can propel a spacecraft by the solar wind in the inerplanetary space. Such a magnetoplasma sail was analytically studied, and large thrust to power ratio as much as 250mN/kW was explained. When applied to short-term deep space missions, the magnetoplasma sail has great advantage against other electric propulsion systems because of its ability to achieve larger thrust to power ratio. © 2003 by the American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc. All rights reserved.
  • 山川宏, 小川博之, 藤田和央, 野中聡, 沢井秀次郎, 国中均, 船木一幸, 大津広敬
    宇宙科学シンポジウム 平成14年度 第3回 2003年
  • 船木一幸, 山川宏, 小川博之, 藤田和央, 野中聡, 国中均, 大津広敬
    航空原動機・宇宙推進講演会講演集 2003年
  • 船木一幸, 山川宏, 藤田和央, 小川博之, 野中聡, 沢井秀次郎, 国中均, 大津広敬
    宇宙輸送シンポジウム 平成14年度 2003年
  • 国中均, 都木恭一郎, 清水幸夫, 西山和孝
    宇宙輸送シンポジウム 平成14年度 2003年
  • 都木恭一郎, 国中均, 西山和孝, 清水幸夫
    宇宙輸送シンポジウム 平成14年度 2003年
  • 国中均, 西山和孝, 清水幸夫, 都木恭一郎
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 2003年
  • 国中均, 都木恭一郎, 清水幸夫, 西山和孝
    宇宙科学シンポジウム 平成14年度 第3回 2003年
  • 西山和孝, 北沢俊幸, 国中均, 清水幸夫, 都木恭一郎
    宇宙輸送シンポジウム 平成14年度 2003年
  • 北沢俊幸, 田辺光昭, 桑原卓雄, 西山和孝, 国中均, 都木恭一郎
    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM) 2003年
  • 山川宏, 藤田和央, 小川博之, 野中聡, 国中均, 船木一幸
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2002年
  • 西山和孝, 清水幸夫, 船木一幸, 国中均, 都木恭一郎
    航空原動機・宇宙推進講演会講演集 2002年
  • 國中 均
    宇宙科学シンポジウム 2001年11月19日 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部
  • 橋本 樹明, 山川 宏, 國中 均
    宇宙科学シンポジウム 2001年11月19日 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部
  • 百武 徹, 西田 迪雄, 國中 均, 都木 恭一郎
    流体工学部門講演会講演論文集 2001年9月28日 一般社団法人日本機械学会
  • 船木 一幸, 西山 和孝, 國中 均
    宇宙科学シンポジウム 2001年1月11日 宇宙科学研究所
  • 船木一幸, 西山和孝, 国中均, 都木恭一郎, 土岐晴也
    航空原動機・宇宙推進講演会講演集 2001年
  • Hitoshi Kuninaka, Ikko Funaki, Kazutaka Nishiyama, Pedro Molina-Morales, Yoshinori Nakayama
    37th Joint Propulsion Conference and Exhibit 2001年
    As one of malfunctions on the ion thruster the lack of neutralization is investigated by means of the ground experiment using a 2cm microwave discharge ion thruster and a miniature model similar to the MUSES-C spacecraft. Electron leak form the plasma beam to the high voltage solar array caused a slight charging. No electron emission resulted in the full charging and pulled back the extracted ions to the thruster again, when the so-called virtual anode was formed in front of the decel grid. Based on the experimental simulation a design philosophy on the ion thruster and the spacecraft is described. © 2001 by the American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc. All rights reserved.
  • 都木恭一郎, 国中均, 船木一幸, 清水幸夫, 西山和孝
    宇宙科学技術連合講演会講演集 2000年
  • Hitoshi Kuninaka, Ikko Funaki, Kazutaka Nishiyama, Yukio Shimizu, Kyoichiro Toki
    35th Intersociety Energy Conversion Engineering Conference and Exhibit 2000年
    MUSES-C space mission requires the ion engine system (IBS) 16,000 hours in the operational time. The ion thruster is driven by 4.2GHz microwave in the result that the hollow cathodes are completely eliminated. The life critical parts are screened to the electro-static grid system and the microwave feeder of the neutralizer. The engineering model of the microwave discharge ion thruster was evaluated for the lifetime by several methods: the numerical simulation, accelerated wear tests and the real time endurance test. Combining these techniques MUSESC/ IES is concluded to have a good capability to endure the required life. © 2000 The American Institute of Aeronautics and Astronautics Inc. All rights reserved.
  • Hitoshi Kuninaka, Ikko Funaki, Kazutaka Nishiyama, Yukio Shimizu, Kyoichiro Toki
    36th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference and Exhibit 2000年
    MUSES-C space mission requires the ion engine system (IBS) 16,000 hours in the operational time. The ion thruster is driven by 4.2GHz microwave in the result that the hollow cathodes are completely eliminated. The life critical parts are screened to the electro-static grid system and the microwave feeder of the neutralizer. The engineering model of the microwave discharge ion thruster was evaluated for the lifetime by several methods: the numerical simulation, accelerated wear tests and the real time endurance test. Combining these techniques MUSESC/ IES is concluded to have a good capability to endure the required life. © 2000 The American Institute of Aeronautics and Astronautics Inc. All rights reserved.
  • 西山和孝, 国中均, 栗木恭一, 佐鳥新, 荒川義博
    宇宙科学技術連合講演会講演集 1998年
  • 都木恭一郎, 国中均, 船木一幸, 西山和孝, 清水幸夫, 栗木恭一
    宇宙科学技術連合講演会講演集 1998年
  • 船木一幸, 佐鳥新, 国中均, 西山和孝
    応用物理学関係連合講演会講演予稿集 1998年
  • 西山和孝, 佐鳥新, 国中均, 栗木恭一, 荒川義博
    宇宙科学技術連合講演会講演集 1997年
  • 西山和孝, 佐鳥新, 国中均, 栗木恭一, 荒川義博
    応用物理学会学術講演会講演予稿集 1997年
  • 西山和孝, 佐鳥新, 国中均, 栗木恭一
    宇宙科学技術連合講演会講演集 1995年
  • 西山和孝, 佐鳥新, 国中均, 栗木恭一
    宇宙科学技術連合講演会講演集 1994年
  • 国中均, 広江信雄, 北岡一人, 石川芳男, 西山和孝, 堀内康男
    宇宙科学技術連合講演会講演集 1993年

主要な担当経験のある科目(授業)

 5
  • 2005年4月 - 2018年3月
    電気推進工学  (東京大学大学院宇宙航空学専攻)

主要な共同研究・競争的資金等の研究課題

 17

主要なメディア報道

 9