Researcher List Kentaro ONO Kentaro ONO (小野 健太郎) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format 「List of Teachers」format Profile Information AffiliationFaculty of Education Department of Childhood Education, Musashino UniversityDegree修士(教育学)(東京学芸大学大学院)J-GLOBAL ID201801017033608096researchmap Member IDB000290533 Research Interests 3 authentic 授業研究 算数 Research Areas 1 Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / 初等算数 Major Research History 8 Apr, 2021 - Present Associate Professor, Faculty of Education Department of Education, Musashino University Apr, 2021 - Present School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications More Major Education 4 Apr, 2022 - Present United Graduate School of Education, Tokyo Gakugei University Apr, 2016 - Mar, 2018 Graduate School of Education, Tokyo Gakugei University More Major Committee Memberships 6 Jan, 2023 - Present 運営委員, 武蔵野大学響学開発センター Apr, 2018 - Present 小学校算数科教科書 編集協力者, 学校図書 More Major Papers 11 数直線図の教科用図書における取り扱いの変遷Ⅰ 小野健太郎, 梶井芳明 武蔵野教育學論集, (15) 13-24, Oct, 2023 Lead author Practical Study on Statistics Class Based on Authentic Concept - Focus on Effects for Beliefs about Ability - ONO Kentaro THE BULLETIN OF MUSASHINO UNIVERSITY Faculty of Education, (8) 73-84, Mar, 2020 Development of Evaluation Items of Abilities and Attributes Required for Mathematics ONO Kentaro, KAJII Yoshiaki (5) 61-75, Sep, 2018 The Problem of the Problem-Solving Learning of the Arithmetic Department and the Future Prospects : Examination of the Possibility of the Class Development Model Based on the Authentic Concept 68(1) 157-166, Feb, 2017 More Major Misc. 36 【論説】算数科における「個別最適な学び」と協働的な学び」の互恵的・補完的関係をふまえた授業改善のポイント 小野健太郎 新しい算数研究, 10月号(621) 8-11, Oct, 2022 オーセンティックな学びへの招待 vol. 5 奈須正裕, 小野健太郎 EDUPIA‐エデュピア‐, Aug 20, 2022 More Major Books and Other Publications 9 SDGsの基礎: みずから学ぶ世界の課題 武蔵野大学教養教育部会 (Role: Contributor, 第Ⅲ部 SDGsと大学 14. SDGsと教育学 –– 学校教育) 武蔵野大学出版会, Mar 1, 2023 (ISBN: 4903281566) オーセンティックな算数の学び 小野 健太郎 東洋館出版社, Jul 28, 2022 (ISBN: 4491047537) More Major Presentations 17 数直線図の教科用図書における 取り扱いの変遷Ⅱ 小野健太郎, 梶井芳明 日本教科教育学会第49回全国大会, Oct 8, 2023 オーセンティックな算数の学び ––見方・考え方と数学の世界の文脈–– 小野健太郎 日本個性化教育学会 第15回全国大会 分科会Ⅰ「見方・考え方を育む算数科授業の新たな展開」, Aug 6, 2022 Invited More Major Teaching Experience 10 Apr, 2021 - Present Educational Methods for Mathematics Ⅱ (The University of Electro-Communications) Sep, 2018 - Present Arithmetic (Musashino University) Apr, 2018 - Present Methods of Teaching Arithmetic (Musashino University) More Major Professional Memberships 7 JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION More Research Projects 3 Development of curriculum management system that utilizes diverse participants Musashino University Creating Happiness Incubation, Apr, 2024 - Mar, 2025 Development of a Teaching Model for Sustainable Science and Mathematics Inquiry in Elementary Education Musashino University Creating Happiness Incubation, Apr, 2022 - Mar, 2023 Development of a Teaching Model for Sustainable Science and Mathematics Education in Elementary Education Musashino University Creating Happiness Incubation, Apr, 2021 - Mar, 2022 Academic Activities 2 日本特別活動学会第27回大会 東京大会準備委員/実行委員 Planning, Management, etc. 日本特別活度学会, Jan, 2018 - Sep, 2018 日本特別活動学会第25回大会 南関東大会準備委員/実行委員 Planning, Management, etc. 日本特別活度学会, Oct, 2015 - Sep, 2016 Major Social Activities 69 北海道教育大学附属札幌小学校 教育研究大会 Panelist, Lecturer, Consultant 北海道教育大学附属札幌小学校, 令和6年度 教育研究大会, Jul 5, 2024 令和5年度 教育研究発表会【2月の部】シンポジウム Panelist, Consultant 福岡教育大学附属福岡小学校, Feb 10, 2024 オーセンティックな学びと数学的活動 Lecturer 令和5年度 長野県教育課程研究協議会, Oct 4, 2023 オーセンティックな学び Lecturer 令和5年度 金沢市教職員研修, Aug 7, 2023 現実の世界と数学の世界をつなぐ算数科の授業づくり Lecturer 福岡県教育センター主催研修 キャリアアップ講座, Jul 12, 2023 More Media Coverage 1 式の順序で「バツ」はなぜ? 答えを出すより大切な、数学的な表現を学ぶ意味 朝日新聞, 朝日新聞EduA, https://www.asahi.com/edua/article/15388464, Aug 19, 2024 Newspaper, magazine Other 4 Musashino University Creating Happiness Incubation Apr, 2021 - Present 武蔵野大学 未来教育検討小委員 Dec, 2023 - May, 2024 教育学科 就職キャリア開発委員(武蔵野大学) Apr, 2022 - Mar, 2024 教育学科 学生指導委員(武蔵野大学) Apr, 2020 - Mar, 2022 教育上の能力に関する大学等の評価 1 Subject 令和3年度全学FDSD研修会「オンラインを活用したスパイラル型授業」 Date(From) 2021/05/21 Summary 2020年度の授業アンケートの結果に基づき「オンライン授業における取組(Good Practice)」に選定された実践を,全学に共有するFDSD活動の代表として発表。 1 資格・免許 1 Subject 小学校教諭専修免許 1
Kentaro ONO (小野 健太郎) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format 「List of Teachers」format Profile Information AffiliationFaculty of Education Department of Childhood Education, Musashino UniversityDegree修士(教育学)(東京学芸大学大学院)J-GLOBAL ID201801017033608096researchmap Member IDB000290533 Research Interests 3 authentic 授業研究 算数 Research Areas 1 Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / 初等算数 Major Research History 8 Apr, 2021 - Present Associate Professor, Faculty of Education Department of Education, Musashino University Apr, 2021 - Present School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications More Major Education 4 Apr, 2022 - Present United Graduate School of Education, Tokyo Gakugei University Apr, 2016 - Mar, 2018 Graduate School of Education, Tokyo Gakugei University More Major Committee Memberships 6 Jan, 2023 - Present 運営委員, 武蔵野大学響学開発センター Apr, 2018 - Present 小学校算数科教科書 編集協力者, 学校図書 More Major Papers 11 数直線図の教科用図書における取り扱いの変遷Ⅰ 小野健太郎, 梶井芳明 武蔵野教育學論集, (15) 13-24, Oct, 2023 Lead author Practical Study on Statistics Class Based on Authentic Concept - Focus on Effects for Beliefs about Ability - ONO Kentaro THE BULLETIN OF MUSASHINO UNIVERSITY Faculty of Education, (8) 73-84, Mar, 2020 Development of Evaluation Items of Abilities and Attributes Required for Mathematics ONO Kentaro, KAJII Yoshiaki (5) 61-75, Sep, 2018 The Problem of the Problem-Solving Learning of the Arithmetic Department and the Future Prospects : Examination of the Possibility of the Class Development Model Based on the Authentic Concept 68(1) 157-166, Feb, 2017 More Major Misc. 36 【論説】算数科における「個別最適な学び」と協働的な学び」の互恵的・補完的関係をふまえた授業改善のポイント 小野健太郎 新しい算数研究, 10月号(621) 8-11, Oct, 2022 オーセンティックな学びへの招待 vol. 5 奈須正裕, 小野健太郎 EDUPIA‐エデュピア‐, Aug 20, 2022 More Major Books and Other Publications 9 SDGsの基礎: みずから学ぶ世界の課題 武蔵野大学教養教育部会 (Role: Contributor, 第Ⅲ部 SDGsと大学 14. SDGsと教育学 –– 学校教育) 武蔵野大学出版会, Mar 1, 2023 (ISBN: 4903281566) オーセンティックな算数の学び 小野 健太郎 東洋館出版社, Jul 28, 2022 (ISBN: 4491047537) More Major Presentations 17 数直線図の教科用図書における 取り扱いの変遷Ⅱ 小野健太郎, 梶井芳明 日本教科教育学会第49回全国大会, Oct 8, 2023 オーセンティックな算数の学び ––見方・考え方と数学の世界の文脈–– 小野健太郎 日本個性化教育学会 第15回全国大会 分科会Ⅰ「見方・考え方を育む算数科授業の新たな展開」, Aug 6, 2022 Invited More Major Teaching Experience 10 Apr, 2021 - Present Educational Methods for Mathematics Ⅱ (The University of Electro-Communications) Sep, 2018 - Present Arithmetic (Musashino University) Apr, 2018 - Present Methods of Teaching Arithmetic (Musashino University) More Major Professional Memberships 7 JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION More Research Projects 3 Development of curriculum management system that utilizes diverse participants Musashino University Creating Happiness Incubation, Apr, 2024 - Mar, 2025 Development of a Teaching Model for Sustainable Science and Mathematics Inquiry in Elementary Education Musashino University Creating Happiness Incubation, Apr, 2022 - Mar, 2023 Development of a Teaching Model for Sustainable Science and Mathematics Education in Elementary Education Musashino University Creating Happiness Incubation, Apr, 2021 - Mar, 2022 Academic Activities 2 日本特別活動学会第27回大会 東京大会準備委員/実行委員 Planning, Management, etc. 日本特別活度学会, Jan, 2018 - Sep, 2018 日本特別活動学会第25回大会 南関東大会準備委員/実行委員 Planning, Management, etc. 日本特別活度学会, Oct, 2015 - Sep, 2016 Major Social Activities 69 北海道教育大学附属札幌小学校 教育研究大会 Panelist, Lecturer, Consultant 北海道教育大学附属札幌小学校, 令和6年度 教育研究大会, Jul 5, 2024 令和5年度 教育研究発表会【2月の部】シンポジウム Panelist, Consultant 福岡教育大学附属福岡小学校, Feb 10, 2024 オーセンティックな学びと数学的活動 Lecturer 令和5年度 長野県教育課程研究協議会, Oct 4, 2023 オーセンティックな学び Lecturer 令和5年度 金沢市教職員研修, Aug 7, 2023 現実の世界と数学の世界をつなぐ算数科の授業づくり Lecturer 福岡県教育センター主催研修 キャリアアップ講座, Jul 12, 2023 More Media Coverage 1 式の順序で「バツ」はなぜ? 答えを出すより大切な、数学的な表現を学ぶ意味 朝日新聞, 朝日新聞EduA, https://www.asahi.com/edua/article/15388464, Aug 19, 2024 Newspaper, magazine Other 4 Musashino University Creating Happiness Incubation Apr, 2021 - Present 武蔵野大学 未来教育検討小委員 Dec, 2023 - May, 2024 教育学科 就職キャリア開発委員(武蔵野大学) Apr, 2022 - Mar, 2024 教育学科 学生指導委員(武蔵野大学) Apr, 2020 - Mar, 2022 教育上の能力に関する大学等の評価 1 Subject 令和3年度全学FDSD研修会「オンラインを活用したスパイラル型授業」 Date(From) 2021/05/21 Summary 2020年度の授業アンケートの結果に基づき「オンライン授業における取組(Good Practice)」に選定された実践を,全学に共有するFDSD活動の代表として発表。 1 資格・免許 1 Subject 小学校教諭専修免許 1