高橋 暁子, 喜多 敏博, 中野 裕司, 合田 美子, 鈴木 克明
情報処理学会CLE研究会 2011年度第5回研究会 2011年10月7日
著者らは,e ラーニングにおける学習者による学習内容の選択の支援を目的として,学習者向けの学習内容選択支援ツール (LCM) と教授者向けの課題分析図作成支援ツール (LCM エディタ) を開発し,形成的評価によって十分な操作性と有用性を確認した.本研究では,オープンソース LMS である Moodle のモジュールとして開発したこれらのツールについて,他 LMS へ実装するための要件を検討した.その結果,LMS 側の要件として (1) 学習コース内でセクション構造を持つこと,(2) セクションごとの評価が可能であること,(3) 既存データベースの構造が明確であり,なおかつアクセス権限があること,(4) モジュールによる機能拡張が設計されていることが必要であることがわかった.In the past study, Learner's Controlling Map (LCM) was developed as a learners' tool for selecting learning content using a learning task analysis diagram. LCM Editor was developed as a teachers' tool for using a learning task analysis diagram. As the result of formative evaluation, LCM and LCM Editor have been proved usable without problems. In this study, 4 conditions are presented as the requirements for porting to other LMSs these tools developed as a module of Moodle, one of the common open source LMSs: (1) LMS has section structure in a learning course, (2) the evaluation for every section is possible, (3) the structure of database is clear and the accessing permission is given, (4) the extension of the LMS by modules is possible.