竹内, 久顕
東京女子大学紀要『論集』 72(1) 67-92 2021年9月30日
In this paper, I analyze the historical transition of “Periods for Integrated Study,” and clarify its inherited significance and the issues to be overcome. In doing so, I consider the significance and issues from the viewpoint of “aims of education” to cultivate the qualities that are necessary in “the people who make up a peaceful and democratic nation and society,” as stated in Article 1 of the Basic Act on Education . The following is an overview of this paper.(1) A survey of the historical transition of the empirical curriculum and the subject curriculum in the curriculum principles of postwar Japan.(2) The structure of the curriculum and educational practice based on social studies in the early postwar period.(3) The origins and development of “Periods for Integrated Study” in the course of study.(4) The relationships between ”social issues” and “student issues,” the significance of the notion of a “zest for life,” and “competency” based on critical thinking.本稿では、「総合的な学習の時間」に関する歴史的変遷を分析し、その継承すべき意義と克服すべき課題を明らかにする。その際、教育基本法第1条に掲げられている「平和で民主的な国家及び社会の形成者」として必要な資質を育成するという「教育の目的」の視点から、その意義と課題を考察することとする。本稿の構成は以下の通り。(1)戦後日本のカリキュラム原理における、経験カリキュラムと教科カリキュラムの変遷の概要。(2)社会科をコアとする、戦後初期のカリキュラムの構造と教育実践。(3)学習指導要領における「総合的な学習の時間」の創設と展開。(4)「社会的課題」と「生徒の課題」の関係、「生きる力」の意味、批判的思考を核とする「資質・能力」。